• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3473 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۴ اسفند

حسين جابري انصاري در پاسخ به «اعتماد»:

پيام پوتين ناظر بر تحولات منطقه‌اي و روابط دوجانبه بود


 
گروه ديپلماسي|  حسين جابري ‌انصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي با اهالي رسانه كه در چند ماه اخير حالت كاملا منظم و مداوم به خود گرفته است به دايره وسيعي از پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد. مرور سفرهاي انجام شده وزير امور خارجه، اطلاع‌رساني در خصوص مهمان‌هاي خارجي ايران در چند روز آتي، آخرين وضعيت پرونده فروش سامانه پدافند موشكي اس - 300 به ايران، جزيياتي از پيام ويژه رييس‌جمهور روسيه براي همتاي ايراني، رابطه ايران و حماس، وضعيت رابطه ايران و لبنان پس از قطع كمك‌هاي نظامي رياض به بيروت، ماجراجويي‌هاي لفظي عادل الجبير، انتخابات آتي پيش رو در ايران، زمزمه‌هايي در خصوص برخي جابه‌جايي‌ها در وزارت امور خارجه و آتش‌بس در سوريه در زمره سوژه‌هايي بودند كه در مدت زمان قريب به 45 دقيقه نشست خبري روز دوشنبه در ساختمان شماره 9 وزارت امور خارجه به آنها پاسخ داده شد. در ابتداي اين نشست جابري انصاري در پاسخ به سوال «اعتماد» در خصوص سفر از پيش اعلام نشده وزير دفاع روسيه به ايران و پيام ويژه‌اي كه گفته مي‌شود از جانب رييس‌جمهور روسيه به حسن روحاني همتاي ايراني وي ابلاغ شده است، گفت: سفر وزير محترم دفاع روسيه كه بعد از سفر هفته گذشته همتاي ايراني وي به مسكو انجام شد نمادي از روابط نزديك و تبادل‌نظرات مستمر بين دو كشور است. در اين سفر، وزير دفاع روسيه پيام ويژه‌اي از آقاي پوتين به آقاي روحاني منتقل كردند كه ناظر به تحولات منطقه‌اي و مسائل دوجانبه است. روابط ايران و روسيه به لحاظ سياسي در عالي‌ترين سطوح است و در گفت‌وگوهاي جاري دوجانبه تلاش براي گسترده‌تر كردن هرچه بيشتر زمينه‌هاي همكاري در حوزه‌هاي اقتصادي و تبادلي بين دو كشور در حال انجام و جريان است. وي افزود: يكي از زمينه‌هاي همكاري كه در حال رايزني و گفت‌وگوهاي مشترك است زمينه تامين نيازهاي دفاعي ايران است. در اين خصوص گفت‌وگوهايي ميان مقام‌هاي ذي‌ربط مقام‌هاي دو كشور در جريان سفر وزراي دفاع ايران و و روسيه به تهران و مسكو در جريان بوده و هست. يكي از عمده مسائلي كه سوژه گفت‌وگو است در خصوص نسل جديد موشك‌هاي اس- ٣٠٠ است كه جزييات آن حسب توافق‌هايي كه بين دو كشور انجام خواهد شد در زمان مناسب منتشر خواهد شد.   مهم‌ترين محورهاي سخنان جابري انصاري به شرح زير است:
   گفته‌هاي عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان در خصوص ايران از ابتدايي كه اين پست را در اختيار گرفته بيشتر اوقات بيش از اينكه به واقعيت نزديك باشد به طنز نزديك است و جاي آقاي كيومرث صابري، مديرمسوول گل‌آقا خالي است كه صحبت‌هاي وي را دستمايه كاريكاتور و طنزپردازي كند.
  گفته‌هاي وزير خارجه عربستان سعودي عليه ايران در صورتي مي‌تواند واقعيت داشته باشد كه عربستان به تروريست‌هايي كه در عراق و سوريه عليه دولت و ملت‌هاي اين كشور در حال جنگ هستند گذرنامه ديپلماتيك داده باشد و چون ايران خدمات مستشاري نظامي به دولت‌هاي قانوني اين دو كشور ارايه مي‌كند كشته‌شدن تروريست‌هاي عربستان را منسوب به ايران بداند.
  گروه‌هاي تروريستي در سوريه تلاش مي‌كنند راه را براي هرگونه وصول راه‌حل سياسي به نتيجه ببندند و موفقيت طرح‌هاي جاري منوط به اين است كه تروريست‌ها محدود شوند و آنها از عرصه‌ تاثيرگذاري در بحران سوريه خارج شوند. بايد اين موضوع به صورت جدي دنبال شود و گرنه اين گروه‌ها با آتش‌افروزي‌هاي خود هرگونه طرحي را در زمينه آتش‌بس با مشكل روبه‌رو مي‌كنند.
  ما اميدوار هستيم كه با انتخاب آگاهانه و هوشيارانه ملت ايران همان‌طور كه مورد انتظار است شاهد شكل‌گيري مجلسي قوي درراستاي خدمت به منافع ايران و خواسته‌هاي ملت ايران باشيم تا بتواند در زمينه پاسداري از اصول و ارزش‌هاي اسلامي نقش‌آفريني مثبت خود را ايفا كند.
جابري‌انصاري در انتهاي نشست هفتگي به مناسبت ايام فاطميه برگزيده‌اي از شعر آيت‌‌الله غروي اصفهاني (كمپاني) در مدح حضرت زهرا را قرائت كرد: فيض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه/ چشم دل از نظاره در مبدا و منتهي كند/ صورت شاهد ازل معني حسن لم يزل‏/ و هم چگونه وصف آيينه حق نما كند/ مطلع نور ايزدي مبدا فيض سرمدي‏/ جلوه او حكايت از خاتم   ‌انبيا كند...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون