• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

خبر كوتاه

توافق هسته‌اي با ايران به نفع كل منطقه و جهان است
مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌گويد كه برجام، خاورميانه، قفقاز و آسياي ميانه را به مكاني امن‌تر تبديل كرده است . به گزارش تسنيم، فدريكا موگريني در گفت‌وگو با پايگاه خبري مديامكس ارمنستان، تاكيد كرد توافق هسته‌اي ايران، توافقي برد - برد است كه همه كشورهاي منطقه و جهان از آن منتفع مي‌شوند. موگريني در پاسخ به سوالي درباره روابط تجاري اروپا و ايران بعد از لغو تحريم‌هاي اين كشور و اينكه آيا ارمنستان مي‌تواند به عنوان مركزي بين اتحاديه اروپا و ايران عمل كند، گفت: «ارمنستان از نزديك مذاكرات ما را با ايران و اجراي توافق هسته‌اي را پس از اعلاميه تاريخي ما در وين در جولاي گذشته، دنبال كرده است. از نظر من، اين تاييديه‌اي ديگر است مبني بر اينكه اين توافق تنها به نفع كشورهايي نيست كه در اين مذاكرات مشاركت داشتند، بلكه به نفع كل منطقه و جهان است. اين امر ثابت مي‌كند ما واقعا به دنبال يك راه‌حل برد - برد بوديم». موگريني همچنين اعلام كرد: «من به زودي به همراه تعدادي از كميسيونرهاي اروپايي به ايران مي‌روم تا درباره رابطه دوجانبه‌مان و اوضاع در خاورميانه و كل منطقه صحبت كنم. من به شما اطمينان مي‌دهم موضوع منطقه‌اي يكي از موارد ويژه در مباحث‌مان باشد. روابط ارتقا يافته، ثبات منطقه‌اي و توسعه همانقدر كه به نفع شماست براي ما نيز سودمند است.»

نتايج انتخابات تاثيرات خود را روي آينده كشور خواهد داشت
علي آهني سفير جمهوري اسلامي ايران در فرانسه در مصاحبه با راديوي اينترنتي «آژانس وب انفو» در خصوص انتخابات اخير در ايران گفت: نتايج انتخابات همچنين مي‌تواند روي طرح‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي كشور تاثير داشته باشد مسائلي كه مسلما براساس قوانين و ارزش‌هاي اجتماعي و مذهبي و سنتي ايران استوار هستند. دولت نيز با توجه به نتايج اين انتخابات، آنها را مد نظر داشته است تا پيشرفت برنامه‌هاي خودش را بر آن اساس و در زمينه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي تنظيم كند. به گزارش ايرنا بخش‌هايي از اين پرسش و پاسخ به شرح زير است:
  در پي توافق هسته‌اي امضا شده در جولاي 2015در وين و اجرايي شدن آن در روز 16ژانويه 2016 كه به برداشته شدن تدريجي تحريم‌هاي تحميلي از سال 2006 به اين طرف به اقتصاد ايران منتهي شده بود، وقتي رييس‌جمهوري ايران اعلام مي‌كند كه هنوز راه طولاني براي پيمودن وجود دارد مقصود چيست‌؟
براي شما بسيار دشوار خواهد بود كه حتي تصور كنيد وقتي كشوري سال‌هاي متمادي زير بار تحريم‌هاي سنگين قرار داشته بعدا چه اتفاق خواهد افتاد به همين خاطر نيز بعد از سال‌ها تحريم‌هاي ناعادلانه‌اي كه به كشور تحميل شده بود بايد تلاش‌هاي زيادي كرد تا به آن نقطه اولي كه قرار داشتيم، برسيم و اقتصاد كشوري را رونق بخشيم كه از تحريم‌هاي مختلف رنج برده بود. بنابراين بايد تلاش فراواني انجام داد، بايد روي اين موضوع سرمايه‌گذاري كرد و اقتصاد كشور را رونق بخشيد و برنامه‌اي مناسب تدوين كرد تا بتوان امور كشور را روي ريل توسعه قرار داد چيزي كه در سال‌هاي متمادي امكان پذير نبود.
  به نظر شما آيا وضعيت جديد، واقعا چشم‌انداز بهبود روابط با دنياي خارج و حضور شركت‌هاي خارجي و به خصوص فرانسوي در ايران را فراهم مي‌آورد؟ و به‌طور خاص اين حضور بيشتر در چه زمينه‌هايي هستند؟
شما به خوبي مي‌دانيد كه از سال‌ها قبل شركت‌هاي غربي و به خصوص شركت‌هاي فرانسوي از بازار بزرگي مانند ايران كه داراي 80 ميليون نفر جمعيت است محروم شده بودند. پس از برداشته شدن تحريم‌ها، آنها امروز از موقعيت و فرصت‌هاي بزرگي برخوردارند تا سهم خود از بازار را داشته باشند. بازاري كه البته بسيار رقابتي است زيرا از قبل رقبايي فعال در اين بازار حضور داشته‌اند و شركت‌هاي فرانسوي بايد تلاش بيش از پيشي را داشته باشند تا نبودشان در بازار از سال‌ها قبل را جبران كنند. درخصوص توانمندي‌هاي شركت‌هاي فرانسوي در زمينه‌هاي مختلف همچون انرژي، كشاورزي، صنعت، معدن، صنايع هوايي و همچنين محيط زيست، اين شركت‌ها مي‌توانند شانس فراواني داشته باشند. البته به اين شرط كه بتوانند سيستم بانكي فرانسه را متقاعد كنند كه رفتار بازتري داشته باشند زيرا متاسفانه اين بانك‌ها هنوز احتياط مي‌كنند و تحرك لازم را ندارند، اين همان چيزي است كار شركت‌هاي فرانسوي را بسيار سخت مي‌كند و بايد به آنها كمك شود.
  چگونه مي‌توان موضع ايران را در خصوص اوضاع بسيار وخيم دو كشور همسايه ايران يعني عراق و در سوريه ارزيابي كرد؟
آهني گفت: شما به خوبي خبر داريد كه مردم سوريه و عراق از سال‌ها پيش رنج و مرارت‌هاي بسياري را تحمل مي‌كنند كه در اثر تروريسم به وجود آمده است. تروريسم داعش نه تنها براي اين دو كشور همچنين براي منطقه و كشورهاي بيرون از اين منطقه مهم‌ترين تهديد است كه فرانسه و ديگر كشورها هم در برابر اين تهديد قرار گرفته‌اند و لذا مبارزه با تروريسم بزرگ‌ترين اولويت ما است. در خصوص اين دو كشور، آنچه براي ما مهم است حاكميت ملي، تماميت ارضي، اتحاد ملي و امنيت شان است. بايد به اين دو كشور كمك كرد و با آنها همكاري داشت تا امنيت در اين كشورها تضمين شود. در خصوص سوريه بايد كمك كرد تا زمينه فراهم شود و مردم سوريه بتوانند بعد از يافتن يك راه‌حل سياسي، سرنوشت خودشان را تعيين و انتخاب سياسي خودشان را داشته باشند. مسلما دولت كنوني در سوريه آمادگي همكاري دارد و آماده است كه آتش‌بس به وجود آيد و درگيري‌هاي خونيني كه متاسفانه در سوريه وجود دارند متوقف شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون