• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

آخرين ساخته ايرج كريمي در گروه سينمايي «هنر و تجربه»

اكران «نيم‌رخ‌ها» از 26 اسفند

آخرين ساخته زنده‌ياد ايرج كريمي، از ٢٦ اسفندماه در گروه سينمايي «هنر و تجربه» اكران مي‌شود. نخستين اكران اين فيلم در سي‌وچهارمين جشنواره فيلم فجر بود و تنديس بهترين فيلم بخش «هنر و تجربه» اين جشنواره را به خود اختصاص داد. آخرين اثر زنده‌ياد ايرج كريمي، فيلمساز و منتقد پيشكسوت زمستان سال ٩٣ به تهيه‌كنندگي علي حضرتي جلوي دوربين رفت. كريمي، كارگردان، فيلمنامه‌نويس و منتقد سينماي ايران بود كه سال‌ها در نشريات سينمايي از جمله مجله فيلم نقد مي‌نوشت. او چند كتاب سينمايي از جمله «ده سال با هملت» نوشته كوزينتسف را نيز ترجمه كرده‌ بود و ساخت فيلم‌هايي همچون «چندتار مو»، «از كنار هم مي‌گذريم» و «باغ‌هاي كندلوس» را نيز در كارنامه خود داشت، شهريور امسال در سن ٦٢ سالگي بر اثر سرطان درگذشت. از زنده‌ياد كريمي به نام شاعر سينما ياد مي‌كردند. او هرچند مراحل فني آخرين اثرش «نيم‌رخ‌ها» را به پايان برده بود عمرش آنقدر كفاف نداد كه اين فيلم را بر پرده سينما ببيند. «نيم‌رخ‌ها» در جشنواره امسال در بخش رقابتي «سوداي سيمرغ» پذيرفته نشد و امكان حضور در گروه «هنر و تجربه» را داشت. اين انتخاب نشدن در بخش «سوداي سيمرغ» واكنش‌هايي را به دنبال داشت. اما در حال حاضر تهيه‌كننده اين اثر از اكران «نيم‌رخ‌ها» راضي است و در نظر دارد در آينده نيز فيلم‌هايش را براي همين گروه سينمايي بسازد. رويا نونهالي، بابك حميديان، سحر دولتشاهي، هومن سيدي، سام قريبيان و بهاران بني‌احمدي از جمله بازيگراني هستند كه در اين فيلم حضور دارند.
پيش‌تر هوشنگ گلمكاني درباره نقش ايرج كريمي در سينماي ايران و آخرين ساخته او يعني «نيم‌رخ‌ها» گفته بود: «پرونده و كارنامه فيلمسازي زنده‌ياد كريمي خيلي كوچك نيست. شش فيلم بلند، چند فيلم كوتاه، ميني‌سريال و تعدادي تله‌فيلم ساخته، فيلمنامه نوشته و خيلي از سينماگراني كه در تمام عمرشان فقط كار سينمايي كرد‌ه‌اند چنين كارنامه‌اي ندارند. ايرج در هر دو بخش فيلمسازي و نويسندگي جدي بوده است. به دليل نوع فيلم‌هايي كه او ساخته، همه‌شان نمايش‌هاي محدودي داشتند و اين نمايش‌هاي محدود امكان تاثيرگذاري را از هر اثري مي‌گيرد. اما ايرج كريمي نويسنده، در تماشاگران نخبه سينما بسيار تاثير‌گذار بوده و به هر حال يكي از منتقدان درجه يك سينمايي ما در سه دهه اخير بوده است. خيلي‌ها از او آموخته‌اند و از اين طريق روي وجهي از سينما تاثير گذاشته است.»
قرار است از 26 اسفند و به مناسبت اكران نوروزي سينماها آخرين ساخته زنده‌ياد كريمي اكران شود. جاي خالي كارگردان اين اثر در جشنواره فيلم فجر امسال بسيار مشهود بود. به‌ويژه وقتي تنديس بهترين فيلم گروه
«هنر و تجربه» را به خود اختصاص داد. علي حضرتي، تهيه‌كننده فيلم پس از دريافت جايزه از مادر زنده‌ياد ايرج كريمي درخواست كرد تا روي سن حاضر شود. حضور مادر مرحوم كريمي در جشنواره و بغض او كه نگذاشت صحبت كند و فقط توانست بگويد «جاي ايرج خالي است» و همين جمله جاي خالي اين فيلمساز را بيشتر نمايان كرد. حال با همين يادآوري بايد ديد جاي خالي فيلمساز و اكران فيلم در نبودش چه تاثيري در استقبال از اين اثر در پي دارد.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون