• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3488 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ اسفند

مدیرعامل شرکت رفاه در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌ها:

ما یا باید نباشیم یا باید خوب باشیم

او كه در 15 سال اخير از فعالان اقتصادي بخش خصوصي و كارآفريني بوده و در 27 سالگي به عنوان مديرعامل يك شركت اتريشي در ايران مشغول به كار شده است با لبخند مي‌گويد كه اين روزها متهم به نداشتن تخصص در اقتصاد شده و حس مي‌كند عده‌اي از اينكه او خارج را رها كرده و به ايران آمده، ناراحت هستند. او مي‌گويد در سال‌هاي 90 تا 92 در بدترين سال‌ها براي همكاري با ايران، توانستم با ايرانيان خارج از كشور يك فاند 500 ميليون دلاري جمع كرده و آنها را براي سرمايه‌گذاري در ايران تشويق كنم. مي‌گويد بعد از انتخابات رياست‌جمهوري در سال 92 كارهاي ديگري انجام مي‌دادم اما از وقتي عضو هيات‌مديره شركت سرمايه‌گذاري خارجي ايران شدم و براي نخستين‌بار براي دارايي‌هاي خارجي ايران نقشه استراتژي تهيه كردم وقت كمتري براي پرداختن به كارهاي ديگر داشته‌ام. از زماني كه وارد شركت رفاه شدم نيز به كلي وقف اين كار شدم و گرچه عده‌اي مي‌خواهند كاستي‌هاي گذشتگان را به حساب ما بنويسند اما باز هم مصمم هستم رفاه را به جايي برسانم كه باعث افتخار ايران و ايراني باشد. گل‌زاده 15 سال تجربه كارآفريني دارد و در يكي از خاطراتش مي‌گويد وقتي در سال 90 يك هلدينگ در تانزانيا طراحي كرديم، مسوولان يك شركت اماراتي بسيار تعجب كرده بود كه چطور يك تيم ايراني با اينهمه محدوديت توانسته‌اند بين چندين شركت اينچنين هلدينگي ايجاد كنند.
فرشيد گل‌زاده، در نشست هم‌انديشي با اصحاب رسانه كه براي هم‌فكري براي يافتن بهترين شيوه‌هاي خدمت رساني به مردم در ايام نوروز، برگزار شده بود، بيگانه بودن صنعت خرده فروشي كشور با نظامات جديد مديريتي و عملكرد بسيار سنتي را از ايرادهاي اساسي اين صنعت برشمرد و تصريح كرد: ما در رفاه بيش از آنكه توسعه كيفي بدهيم، ياد گرفته‌ايم كه كيفيت داشته باشيم و براي اينكه ياد بگيريم كيفيت داشته باشيم تلاش كرده‌ايم صرفا پياده‌كننده استانداردها و الگوهاي خارجي نباشيم گرچه از اين الگوهاو دانش بين‌المللي بسيار بهره گرفته‌ايم.
او ادامه داد: مقام معظم رهبري چند روز پيش درباره بحث اثراتي كه ارتباط با دنياي خارج دارد، به اين مضمون فرمودند كه اين مذاكرات و رفت و آمدها بايد روي زمين قرار بگيرد و صرفا روي كاغذ نباشد. ما خوشبختانه مي‌توانيم ادعا كنيم پيشتر از ديگران لبيك گوي اين فرمايش مقام معظم رهبري بوده‌ايم و و حتي پيش از اينكه مذاكراتي را روي كاغذ بياوريم، آنها را روي زمين پياده كرده‌ايم.
او در ادامه به توصيه‌هايي كه در بدو ورود به شركت به او شده بود اشاره كرد و گفت: يك سال و نيم پيش كه به اين شركت آمدم بسياري توصيه مي‌كردند كه حتما لازم است يك خارجي بيايد و رفاه را خريداري كند يا به شراكت جدي بپردازد اما با توجه به سابقه‌اي كه هم از نظر ارتباطات بين‌المللي داشتم و هم تحت تاثير تجربيات مذاكراتي كه آن زمان به عنوان عضو هيات‌مديره شركت سرمايه‌گذاري خارجي ايران انجام داده بودم اين توصيه‌ها را بي‌مورد و سطحي‌نگر تلقي كرده و به كمك جوانان فرهيخته ايراني يك الگوي موفق ايراني را پياده كرديم.
او نبود شفافيت مالي، نبود بهره وري، سيستم آي‌تي قديمي و نبود آموزش مفيد و روزآمد براي كاركنان را از چالش‌هاي اساسي شركت رفاه در ساليان قبل عنوان و اظهار كرد: خدا را شكر كه فقط با همكاري متخصصان ايراني، توانستيم اين مشكلات را حل كنيم و حالا بسياري از فارغ‌التحصيلان و نخبگاني كه از خارج برگشتند وارد اين مجموعه شده‌اند و ادامه‌دهنده مسير نوآوري و كارآفريني رفاه را تضمين كرده‌اند.
گل‌زاده به افزايش بهره وري در شركت تحت امر خود اشاره كرد و افزود: پس از 5 سال بي‌انضباطي مالي گسترده در شركت كه هزينه‌ها را بطور متوسط سالانه بيش از 43 درصد رشد مي‌داد، امسال فقط با يك انضباط مالي توانستيم افزايش هزينه‌ها را به 20 درصد برسانيم در حالي كه پرداختي‌ها به همكاران وضعيت بهتري داشته است و حتي از منابع حاصل از اين بهره وري50 ميليارد تومان هم به مردم تخفيف داده‌ايم در صورتي كه ميزان تخفيف‌هاي اعطايي رفاه در سال‌ قبل 15 ميليارد تومان بوده است.
او ادامه داد: كاهش هزينه‌هاي لجستيك توزيع و مهار هزينه‌هاي عمومي شركت كه پيش از اين سالانه بالاي 20 درصد افزايش مي‌يافت و حالا به هشت درصد رسيده را از ديگر موفقيت‌هاي مجموعه كاركنان رفاه براي افزايش بهره‌وري عنوان كرد.
مديرعامل شركت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه ادامه داد: برقراري انضباط مالي به منزله اين است كه ديگر كسي نتواند همانند دوره‌هاي قبلي، كه برخي از رسانه‌ها نيز به آن اشاره كرده‌اند 53 ميليارد ريال از حساب‌هاي شركت برداشت كند. گرچه با شكايت و پيگيري‌هاي جدي شركت رفاه، اين فرد هم‌اكنون توسط اينترپول تحت تعقيب است تا بتوانيم بدهي او كه هم‌اكنون با احتساب سود بالغ بر 80 ميليارد ريال مي‌شود را دريافت كنيم.
گل‌زاده تاكيد كرد: وضعيت نابسامان قبلي را اصلاح كرده‌ايم و ديگر كسي نمي‌تواند حدودا 50 ميليارد ريال بن رفاه را به شركت‌هاي صوري و كاغذي بفروشد كه بعضا اصلا هويت خارجي ندارند. همچنين ديگر وضعيت به آن صورت نيست كه يكي از مديران - اسبق- بتواند با سربرگ شركت رفاه دو هزار و 300 تن كاغذ سهميه‌اي را خريداري كند و حتي يك برگ آن وارد رفاه نشود و ما صرفا مجبور شويم جريمه مالياتي آن را بپردازيم.
او با بيان اينكه براي اين دو مورد اخير هم اقدام به تشكيل پرونده قضايي كرده‌ايم و موضوع در حال پيگيري جدي است، گفت: اينها همه موارد مستندي است كه در گزارشات بازرس قانوني شركت ثبت شده و در سامانه كدال نيز موجود است و مردم مي‌توانند به راحتي به آن دسترسي داشته باشند. از زماني كه من مديرعامل شدم 101 ميليارد تومان فروش شركت رفاه بيشتر شده است اما با اين وجود سود سال 93 حدود 21 ميليارد تومان و سود دوره مديريت من يعني سال 94 حدود 18 ميليارد تومان بوده است. اگر سود سبد كالا را از هر دو سال كم كنيم، سود دوره ما 13 ميليارد تومان و سود دوره قبل 9/5 ميليارد تومان بوده است يعني سود عملكرد عادي شركت دوره 94 حدود 121 درصد افزايش نيز داشته است. مساله‌ ديگري كه در اين ميان وجود دارد و منتقدان نمي‌خواهند آن را ببينند اين است كه ما نزديك به 30 ميليارد تومان هزينه تجهيز و نوسازي فروشگاه‌هايي كرديم كه در طول 18 سال دست نخورده بودند.  مديرعامل شركت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه اظهار كرد: پيرو برقراري انضباط مالي در شركت، افزايش هزينه‌ها كه در سال 91 بالغ بر32 درصد، در سال 92 بالغ بر 42 درصد، در سال 93 بالغ بر 43 درصد بوده است در سال 94 به 20 درصد رسيده است.
او از مردم خواست به فروشگاه‌ها بروند و مقايسه كنند وضعيت بهتر شده است يا بدتر. ضمنا گفت: آخر بهمن ماه گزارش عملكرد سالانه را به مجمع عمومي شركت ارايه داديم. براي نخستين‌بار سهامداران گفتند بعد از 20 سال حس مي‌كنيم رفاه مسيرخود را يافته و مي‌تواند آينده درخشاني داشته باشد. در حالي كه به سهامداران گفتيم سال آينده سودي نصيب شما نمي‌شود چراكه مي‌خواهيم هزينه‌هاي زيادي را انجام دهيم.
او در ادامه خطاب به همه همكاران خود در شركت رفاه، گفت: ما يا بايد نباشيم يا بايد خوب باشيم.
گل‌زاده درباره سياست شركت رفاه در ايام نوروز گفت: شركت رفاه ادعا مي‌كند در ايام نوروز 95 مردم خوب ايران چهار ميهمان دعوت كنند و با خريد از فروشگاه‌هاي رفاه سعادت ميزباني از نفر پنج را به ما بدهند چراكه اگر كسي يك سبد خانواده از رفاه خريد كند مي‌تواند از تخفيفهاي 20 تا50 درصدي بهره‌مند شود كه بطور متوسط قيمت تمام شده را 25 درصد كاهش مي‌دهد.
او درادامه به درآمد و هزينه سال اخير شركت رفاه اشاره كرد و گفت: جواب بسياري از سودها و فروش‌هايي كه در سال‌هاي گذشته نشان داده شد و صوري بود را ما امروز پس مي‌دهيم. مثلا در سال 92 و قبل از انتخابات رياست‌جمهوري پنج ميليارد تومان از اين شركت خارج شد كه ما تاوان آن را پس مي‌دهيم و سعي مي‌كنيم آن را به شركت برگردانيم. همچنين در همان سال‌هاي 91 و 92 نزديك به هشت ميليارد تومان از اين شركت اختلاس شد كه ما درحال دنبال كردن پرونده حقوقي آن هستيم.
مديرعامل شركت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه اظهار كرد: با قطعيت مي‌گويم كه با نظارت همه سازمان‌هاي نظارتي كور، هيچ مشكلي در يك سال گذشته ايحاد نشده و نيز با ارايه اسناد و مدارك سازمان بورس و سهامداران، براي نشر شفافيت مالي در شركا تلاش كرده‌ايم.
گل‌زاده با اشاره به اينكه مسائل و تخلفات قبلي شركت رفاه را در بيرون از شركت به گونه‌اي ديگر انعكاس داده‌اند و به پاي ما نوشته‌اند، گفت: اين اختلاس‌ها اتفاق افتاده و ما هم شديدا پيگيري مي‌كنيم. در اين ماجرا از مديران وقت آن زمان شكايت شده و راه‌هاي قانوني را پيگيري كرده‌ايم.
گل‌زاده با بيان اينكه برنامه‌اي براي ورود به كشور عراق داريم و مذاكراتي نيز انجام شده است، گفت: معتقديم با توجه به ضعف زيرساخت‌هاي شهري آنجا، دولت بايد به ما كمك كند كه بتوانيم به بازار عراق راه يابيم كه يكي از برنامه‌هاي مهم ما در آينده ورود به اين بازار است.
او همچنين از مذاكره با چند شركت اروپايي و ترك خبر داد و افزود: تقاضاهايي از شركت‌هاي عربي داشتيم و به دنبال آن هستيم كه دو مدل فروشگاهي جديد ايجاد كنيم و از خارجي‌ها در اين فروشگاه‌ها استفاده كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون