• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3493 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ فروردين

سياست‌هاي چين در برابر كره شمالي تغيير مي‌كند اما اندك


   علي واين/
رييس‌جمهور باراك اوباما، با همتاي چيني خود شي‌جين پينگ در حاشيه نشست امنيت هسته‌اي در واشنگتن ديدار كرد، تا اعمال تحريك‌آميز كره شمالي در شبه جزيره‌كره را مورد بررسي قرار دهد. كره شمالي در ماه ژانويه چهارمين آزمايش اتمي خود را انجام داد و همچنين در ماه فوريه نيز يك موشك دور‌برد را پرتاب كرد كه پس از آن بلافاصله شوراي امنيت سازمان ملل تشكيل جلسه داد و به اتفاق آرا دور جديدي از تحريم‌ها را عليه كره شمالي اعمال كرد. طبق اين قطعنامه شوراي امنيت، تمامي هواپيماها و كشتي‌هاي باري كه به كره شمالي مي‌روند بايد مورد بازرسي قرار گيرد. همچنين صادرات منابع طبيعي و زغال‌سنگ نيز به اين كشور ممنوع شده است و كشورهاي مختلف از فروش سوخت هواپيما و حتي سلاح‌هاي كوچك منع شده‌‌اند. اما با تمامي اين تحريم‌ها در تاريخ 21 مارس كره شمالي موشك‌هاي كوتاه برد از سواحل شرقي خود پرتاب كرد.
چين در عين حال در برخورد با كره شمالي درگير سه ملاحظه است. 1) كره شمالي قابل اعتماد، دمدمي مزاج و مقاوم در برابر مداخله‌هاي ديپلماتيك است. هرچند چين از رفتارهاي كره شمالي چشم‌پوشي مي‌كند اما به صورت خصوصي رفتارها و
هوا و هوس‌هاي كره شمالي در بي‌ثبات كردن منطقه آسيا را مورد نكوهش قرار مي‌دهد. 2) پكن معتقد است كه مي‌تواند پيونگ يانگ را از طريق اهرم تجارت و سرمايه‌گذاري مهار كند. 3) و آخرين ملاحظه نيز جلوگيري از فروپاشي كره شمالي است.
هرچند چين به‌طور فزاينده‌اي از رفتارهاي كره شمالي نا اميد شده است اما كماكان چين يك سوم از اين سه ملاحظه را در محاسبه و بازي‌هاي خود بسيار تعيين‌كننده مي‌داند. چين مي‌داند كه هرگونه تحول و برهم ريختن اوضاع در كره شمالي منجر به خروج 25 ميليون پناهنده از كره خواهد شد كه چشم‌انداز مذاكره براي ايجاد يك كره‌متحد را تحت تاثير قرار مي‌دهد و موجب استقرار سيستم‌هاي دفاع موشكي با برد بالا در شبه جزيره كره خواهد شد. همچنين با توجه به اينكه كره شمالي از سلاح‌هاي اتمي تحت فرمان و كنترل دولت مركزي برخوردار است كه نه‌تنها يك نگراني براي شمال شرق آسيا بلكه براي كل جهان است.
وانگ يي وزير امور خارجه چين در اوايل ماه گذشته ميلادي هشدار داد كه تحريم‌ها و فشارهاي كوركورانه عليه كره شمالي يك رويكرد مسوولانه نيست. او اضافه كرد كه چين بي‌تفاوت نمي‌نشيند تا ثبات در شبه جزيره كره نابود شود. بر اين اساس در حالي كه چين به احتمال زياد به جريان رشد فشارهاي ديپلماتيك و اقتصادي به كره‌شمالي ملحق مي‌شود، اما با مشاهده استراتژي‌هاي چين متوجه مي‌شويم كه اين كشور نمي‌خواهد فراتر از جهتي گام بردارد كه نظم منطقه آسيا در معرض خطر قرار گيرد.
منبع:  نيويورك تايمز

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون