• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3140 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۷ دي

تدابير اقتصادي مردم روسيه در مقابل سقوط روبل

ريزش ارزش روبل و سقوط قيمت نفت همزمان با آغاز دور جديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه روسيه موجب پديد آمدن شرايط و پديده‌هاي جديدي در اين كشور شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه در سن‌پترزبورگ به جاي مواد خوراكي و نوشيدني، بليت سكه مانند مترو معروف به توكن سهميه‌بندي شده است. در يكي از عجيب‌ترين نمونه‌هاي خريد وحشت زده در كشوري كه اوضاع اقتصادي آن رو به وخامت گذاشته است، مردم روزانه 85 هزار توكن متروي بيشتر خريداري مي‌كنند تا زماني كه قيمت آن در اول ژانويه افزايش پيدا كرد، بتوانند سه روبل (پنج سنت) صرفه‌جويي كنند. معمولا روزانه حدود 15 هزار توكن مترو در سن پترزبورگ فروخته مي‌شود اما وخيم شدن بحران روبل ميزان فروش روزانه را به 80 تا 100 هزار عدد رسانده است.  قيمت توكن قرار است از اول ژانويه از 28 روبل (45 سنت يورو) به 31 روبل (50 سنت) افزايش پيدا كند.
مقامات روسي با بيش از 8/1 ميليون توكن كه از ابتداي دسامبر تاكنون به فروش رفته است، ناچار به دخالت شده و فروشندگان را ملزم كرده‌اند هر بار بيشتر از دو توكن به كسي نفروشند. بسياري از خانواده‌هاي روسي با كاهش بيش از 25 درصد ارزش روبل در عرض دو روز، اقدام به انبار كردن شكر و گندم سياه كرده‌اند كه از جمله اساسي‌ترين اقلام خوراكي در اين كشور به شمار مي‌روند. بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، نگراني نسبت به افزايش تورم و ارزش واقعي دستمزد و كاهش پس‌انداز، موجب شده افراد بي‌بضاعت به ذخيره كالاهايي بپردازند كه تصور مي‌كنند ارزش‌شان را حفظ خواهند كرد. بحران پولي روسيه  در پي سقوط قيمت نفت و تشديد تحريم‌هاي غربي بر سر اوكراين به وجود آمد. روبل از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون حدود 40 درصد از ارزش خود را در برابر دلار و يورو از دست داده است.
طبق گزارش رويترز، وزيران دولت روسيه اظهار كرده‌اند كه سقوط قيمت نفت، اقتصاد روسيه را با ركود شديد و تورم دو رقمي در سال آينده روبه‌رو خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون