• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3140 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۷ دي

هلاكت مغز متفكر حمله به مدرسه پيشاور پاكستان

صدام پاكستان كشته شد

 

حملات اخير ارتش پاكستان به گروه طالبان را بايد تلافي جويانه دانست. در حالي كه اسلام‌آباد متهم به مماشات و همكاري با طالبان افغانستان و پاكستان است، حدود دو هفته پس از حمله تروريستي طالبان به مدرسه نظامي در پيشاور كه پاكستان آن را «11 سپتامبر كوچك» ناميده، از منابع نظامي اين كشور خبر مي‌رسد ارتش پاكستان با اجراي سلسله حملاتي عليه طالبان ده‌ها شبه نظامي را كشته و ده‌ها نفر ديگر را زخمي ساخته و دستگير كرده است. به گزارش سخنگوي ارتش پاكستان يكي از مهم‌ترين حملات به محل گردهمايي اعضاي طالبان در منطقه كوهستاني در منطقه قبايلي اوارك زاي بود. بر همين اساس، نيروهاي امنيتي به گردهمايي بزرگ تروريست‌ها در مرز اوارك‌زاي و منطقه خيبر حمله كردند كه موجب كشته شدن يك فرمانده طالبان در منطقه قبيله‌يي خيبر شد. دولت پاكستان از اين عضو ارشد طالبان با عنوان مغز متفكر حمله تروريستي به مدرسه پيشاور ياد كرده است؛ واقعه تروريستي كه منجر به كشته شدن حدود 150 تن شد كه در آن ميان حدود 130 تن دانش‌آموزان زير 15 سال بودند. تحريك طالبان پاكستان دبستان پيشاور را به اين دليل براي عمليات تروريستي خود انتخاب كرده بود كه بسياري از فرزندان افسران و فرماندهان نظامي پاكستان در آن درس مي‌خوانند. به گزارش سخنگوي ارتش پاكستان اين فرد زمينه را براي ورود آسان شش نفر از اعضاي طالبان پاكستان به مدرسه پيشاور براي انجام اقدام تروريستي، فراهم كرده بود. به گزارش منابع اسلام‌آباد، درگيري ارتش پاكستان با گروه همراه اين رهبر طالبان در منطقه قبيله‌يي خيبر در نزديكي پيشاور در شمال غرب پاكستان روي داده و شش نفر از همراهان اين سركرده تروريست‌ها نيز مجروح و دستگير شده‌اند. نماينده دولت پاكستان اين فرمانده طالبان را با نام صدام معرفي كرده است. فرد كشته شده رهبري سازمان تروريستي تحريك طالبان پاكستان را به عهده داشته و در بسياري از عمليات بمب‌گذاري و حمله به مراكز امنيتي پاكستان دخالت داشته است. به گفته مقامات پاكستان صدام در حمله تروريستي سال 2013 به يكي از تيم‌هاي واكسيناسيون فلج اطفال در ايالت خيبرپختونخوا نيز دست داشت، اقدامي تروريستي كه منجر به كشته شدن 11 نفر از نيروهاي امنيتي پاكستان شد.
در بيانيه ارتش پاكستان درباره عمليات خيبر آمده است: «در اين درگيري‌ها كه بين دو طرف با شدت تمام روي داد 16 تروريست كشته و 20 نفر زخمي شدند. تروريست‌ها ضمن فرار، جسد 9 تن از همدستان خود را رها كردند». از سوي ديگر مقامات ارتش پاكستان مدعي‌اند در سلسله حملات اخير خود تعدادي از مخفيگاه‌هاي تروريست‌ها در منطقه دتاخيل در وزيرستان شمالي را هم نابود كرده‌اند. لازم به يادآوري است دولت پاكستان در واكنش به حمله تروريستي به مدرسه‌يي در پيشاور اعلام كرد كه با شدت بيشتري نسبت به گذشته با تروريست‌ها مبارزه خواهد كرد. نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان در اين باره گفت: بعد از تراژدي پيشاور، پاكستان تغيير كرده است. در اين كشور ديگر جايي براي تروريسم، تندروي و فرقه‌گرايي وجود ندارد. پس از لغو ممنوعيت حكم اعدام در پاكستان، در هفته جاري نيز دولت اسلام‌آباد تدابير تازه‌يي را براي مقابله را تروريسم اعلام كرد كه از جمله ايجاد دادگاه‌هاي نظامي براي رسيدگي به پرونده‌هاي تروريستي بود.
بر اساس گزارش‌ها در يك اقدام ديگر عليه افراط‌گرايي در پاكستان، قاضي دادگاهي در اين كشور حكم جلب يكي از رهبران افراط‌گرا در اسلام‌آباد را صادر كرده كه از محكوم كردن حادثه اخير قتل‌عام دانش‌آموزان در پيشاور خودداري مي‌كند. عبدعزيز همچنين متهم است كساني را كه در بيرون مسجد سرخ تظاهرات كرده‌اند تهديد كرده است. عزيز گفته كه مقام‌ها بايد بر دستگيري كساني تمركز كنند كه متهم به ارتكاب جرايم جدي هستند. او كه به طرفداري از طالبان مشهور است، تاكيد دارد مورد من خيلي كوچك است حتي يك كمك بازرس مي‌تواند مرا با قرار وثيقه آزاد كند. عبدعزيز قبلا اعلام كرده بود نام كتابخانه‌اش را به احترام رهبر سابق القاعده، به اسامه بن‌لادن تغيير داده است. اين در حالي است كه آسوشيتدپرس گزارش مي‌دهد دبيركل سازمان ملل از رهبر پاكستان خواسته است اعدام مجرمان را متوقف كند و اجراي حكم اعدام را دوباره به حالت تعليق درآورد. بان كي مون اين تقاضا را در يك تماس تلفني با نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان مطرح كرده است. در انتها بايد افزود اگر چه مقامات پاكستان حادثه تروريستي پيشاور را نقطه عطفي در جنگ عليه افراطي‌گري مي‌دانند، اما برخي كشورهاي همسايه پاكستان، دستگاه‌هاي اطلاعاتي  و امنيتي اسلام‌آباد را متهم به همكاري با طالبان پاكستان و گروه‌هاي تروريستي ديگر مي‌كنند.

 

حضور دوباره مخالفان در خيابان‌هاي بحرين

حزب وفاق، اصلي‌ترين اپوزيسيون حكومت بحرين كه انتخابات اخير را تحريم كرده بود، گردهمايي خياباني عليه دولت جديد را آغاز كرده است. با رهبري وفاق، مخالفان نظام بحرين از روز جمعه تجمع در خيابان‌ بديع در غرب منامه، پايتخت اين كشور را شروع كرده و خواسته‌هاي خود را مبني بر تشكيل نظام دموكراتيك مطرح كرده‌اند. تظاهرات‌كنندگان مي‌گويند از پارلمان كنوني بحرين به‌شدت انتقاد دارند. گفتني است اين نخستين راهپيمايي مخالفان بحريني پس از انتخابات پارلماني است كه ماه گذشته برگزار شد و مخالفان آن را تحريم كردند. جمعيت وفاق كه در بيانيه‌يي از مشاركت ده‌ها هزار تن در اين راهپيمايي خبر داده، از اهداف انقلابي خود پرده برداشته است. اين گروه مي‌گويد اهداف انقلاب سال 2011 را دنبال مي‌كند. در اين راستا معترضان در بيانيه‌يي مشترك پس از راهپيمايي روز جمعه نيز اعلام كردند: مردم به دولت و پارلمان كنوني اختياري براي بر مسند قدرت بودن نداده‌اند. اين گروه‌هاي مخالف تاكيد كردند: مردم بحرين در حالي كه وارد سال 2015 مي‌شوند مصمم هستند به اعتراضات مردمي و مسالمت‌آميز خود كه از 14 فوريه 2011 آغاز شده است ادامه دهند. مخالفان بحريني اعلام كردند: پارلمان تبديل به نهادي شده كه كلاه شرعي بر روي تمام اشتباهات و بحران‌ها مي‌گذارد. در اين بيانيه بر پايبندي مردم بحرين به موضع خود براي دستيابي به حقوق قانوني و عادلانه تاكيد و اعلام شد: گروه‌هاي مخالف خواهان دولت منتخبي هستند كه نماينده اراده مردمي باشد و آنها پارلماني داراي اختيارات قانونگذاري و نظارتي كامل را خواستار هستند. اين در حالي است كه وزارت كشور بحرين مدعي شده در تجمع اخير مخالفان تنها 2000 تن مشاركت داشتند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون