• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3494 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ فروردين

نگراني جهاني از درگيري در قره‌باغ

آذربايجان آتش بس يكجانبه اعلام كرد

پس از درگيري‌هاي نظامي بي‌سابقه ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان، در نهايت روز گذشته وزارت دفاع آذربايجان رسما اعلام كرد كه تصميم گرفته تا به صورت يك جانبه به همه خصومت‌ها و درگيري‌ها در قره باغ خاتمه دهد. وزارت دفاع آذربايجان در بيانيه خود همچنين تاكيد كرد كه اگر اقدام نظامي از سوي ارمنستان صورت گيرد دوباره حملات خود را از سر خواهد گرفت. سخنگوي وزارت دفاع آذربايجان همچنين عنوان كرد: بر اساس عشق و علاقه ما به صلح و تماس‌هاي مكرر از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي، جمهوري آذربايجان تصميم گرفت به‌طور يك جانبه واكنش و اقدام نظامي خود را متوقف كند. وي همچنين تصريح كرد اتهامات ارمنستان مبني بر شروع جنگ پابرجاست و هرگونه ادامه جنگ را نيز سرزنش مي‌كند.   سخنگوي وزارت دفاع آذربايجان تصريح كرد: طرف ارمني سعي دارد كه مناطق آزاد شده توسط ارتش آذربايجان طي روزهاي گذشته را پس بگيرد. دولت جمهوري آذربايجان همچنين تاكيد كرد كه اگر ارمنستان سعي كند به مخاصمه ادامه دهد حمله‌هاي خود را نيز ادامه خواهد داد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه ارمنستان در اين نبرد ده تانك و تعدادي از سربازان خود را از دست داده است.  آذربايجان و ارمنستان قره باغ را به عنوان منطقه خود‌مختار مي‌دانند اما آذربايجان معتقد است كه اگرچه اين منطقه خودمختار است اما داراي پشتيباني قوي از سوي ارمنستان است.  گفتني است خشونت در قره باغ به عنوان منطقه‌اي جدايي طلب از آذربايجان كه جمعيتي عمدتا ارمني دارد در دهه 1990به جنگ انجاميد و حالا پس از گذشت بيش از 20 سال از وضعيت نه جنگ و نه صلح جمعه شب درگيري ميان باكو و ايروان دوباره آغاز شد و هر يك ديگري را به تحريك و ايجاد خصومت متهم كردند.  بنا به گزارش‌ها درگيري‌هاي پراكنده در امتداد خط مرزي ميان دو طرف گزارش شده است اما به نظر مي‌رسد تلاش‌هاي سازمان امنيت مينسك تلاش‌هاي فراواني براي جلوگيري از خشونت و ادامه آتش بس انجام دادند.  هنوز مشخص نيست كه كدام گروه باعث آخرين دور از تشديد خشونت‌ها در قره باغ شده است. هر يك از طرفين ديگري را به اين امر متهم مي‌كند حتي تلفات دقيق در ميان دو طرف هنوز مشخص نيست و هيچ گروه مستقلي آمارها را تاييد نكرده است زيرا آمار‌هاي ضد و نقيضي از دو طرف به عنوان كشته‌ها و زخمي‌ها منتشر مي‌شود و هر طرف مدعي است كه تلفات طرف مقابل بيشتر بوده است.
آتش بس برقرار نشده است
وزير دفاع ارمنستان پس از اعلام آتش‌بس آذربايجان اعلام كرد كه با وجود اعلام آتش‌بس از سوي اين كشور، درگيري‌ها در منطقه قره‌باغ همچنان ادامه دارد. همچنين سخنگوي وزارت دفاع ارمنستان تاكيد كرد، بيانيه آذربايجان درباره آتش‌بس يك‌جانبه در منطقه قره‌باغ با واقعيت همخواني ندارد.
ادعاهاي بي‌پايان
پس از درگيري‌هاي جمهوري آذربايجان و ارمنستان در روز شنبه وزارت دفاع آذربايجان اعلام كرد كه بيش از صد سرباز ارمني را كشته و شش تانك را از بين برده است اما بلافاصله وزارت دفاع ارمنستان اين آمار را تكذيب كرد ولي آذربايجان اعلام كرد كه مقام‌هاي ارمنستان به دنبال پنهان كردن آمار تلفات نظامي خود هستند و به هر نوع دروغ‌پردازي مي‌كنند. اما به صورت رسمي سرژ سركيسيان رييس‌جمهوري ارمنستان اعلام كرد كه در درگيري‌هاي ميان دو طرف 18 سرباز اين كشور كشته شدند و 34 سرباز اين كشور نيز زخمي شدند. سركيسيان همچنين در جريان جلسه شوراي امنيت ملي ارمنستان اعلام كرد: وزارت امور خارجه ارمنستان بايد با وزارت امور خارجه منطقه قره باغ همكاري كرده و يك پيمان را براي كمك نظامي دو جانبه با قره باغ منعقد كند. سركيسيان خاطرنشان كرد: بايد متن چنين پيماني موجود باشد و در مورد آن جلسات بحث و مناظره برگزار شود و پس از آن در اختيار مجمع ملي ارمنستان قرار بگيرد. رييس‌جمهور ارمنستان در ادامه اين اظهاراتش گفت: ارمنستان به‌طور كامل وظايفش را براي تضمين امنيت براي مردم قره باغ انجام خواهد داد. ما يكي از طرفين امضا‌كننده توافق آتش بس در سال 1994 هستيم و از حق قانوني براي آنكه به اين شكل عمل كنيم برخورداريم. سركيسيان خاطرنشان كرد: به غير از نيروهاي مسلح ارمنستان ديگر نهادهاي كشور نيز در حال انجام كار خود بوده و شركاي خارجي نيز با ما در تماس هستند. ما بايد قطعا خودمان مشكلات‌مان را حل كنيم اما نبايد كمك‌هاي طرف‌هاي ديگر را دست كم بگيريم. گفتني است از گذشته آذربايجان همواره ارمنستان را به حمايت نظامي از قره باغ متهم كرده اما ايروان همواره اين اتهام را رد كرده است اما انعقاد اين قرار داد مي‌تواند به اين موضوع رسميت دهد كه چالشي جديد را ميان دو طرف به وجود خواهد آورد.
نشست اضطراري
جيمز وارليك، يكي از رهبران سازمان امنيت و همكاري اروپا از امريكا در توييتر خود نوشت، ميانجي گران از اين سازمان قرار است در وين گردهم آيند و درباره اوضاع در قره باغ و درگيري‌ها ميان جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان به گفت‌وگو پرداخته و گزارش خود را در پنجم آوريل به كشورهاي عضو اين سازمان ارايه كنند. اين ميانجي‌گران از كشورهاي امريكا، روسيه و فرانسه هستند و اعضاي گروه نيز بلاروس، آلمان، ايتاليا، سوئد، فنلاند، تركيه، ارمنستان و جمهوري آذربايجان هستند.

 

اصابت سه گلوله از جنگ قره باغ به آذربايجان شرقي

سعيد شبستري خياباني معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان‌شرقي روز گذشته با تاكيد بر برقراري امنيت كامل در مرزهاي استان از اصابت سه گلوله انفجاري به نزديكي يكي از روستاهاي شهرستان خداآفرين در آذربايجان‌شرقي خبر داد.  وي افزود: خوشبختانه اصابت اين گلوله‌ها خسارت مختصر به يكي از تيرهاي برق فشار قوي كه باعث قطع برق در منطقه شد هيچ‌گونه خسارت مالي و جاني ديگري در بر نداشته است. دبير شوراي تامين آذربايجان‌شرقي همچنين تصريح كرد: در پي اين اتفاق از سوي مرزباني استان درخواست ملاقات مرزي به طرفين اعلام شد و در اين ملاقات، دو طرف درگيري بعد از تذكر جدي و اخطار رسمي مرزباني جمهوري اسلامي، متعهد شدند كه چنين اتفاقي تكرار نشود. وي با بيان توصيه ما به طرفين آرامش و خويشتن‌داري است، افزود: در حال حاضر امنيت كامل در مرزهاي استان برقرار است و نيروهاي مسلح و مرزباني آماده پاسخگويي قاطع به هرگونه تعرضي به خاك كشورمان هستند. شبستري خاطرنشان كرد: تدابير لازم در شوراي تامين استان و شهرستان‌هاي مرزي انديشيده شده و هيچ‌گونه مشكل خاصي در منطقه نداريم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون