• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3498 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۱ فروردين

دفاع رييس‌جمهوري از دستاوردهاي ديپلماتيك و هسته‌اي دولت در روز فناوري هسته‌اي

نبايد ترس را بيفشانيم و درو كنيم

اگر تفكر ما برد - باخت بود، 90 سال ديگر هم به پيروزي نمي‌رسيديم

گروه سياسي| حسن روحاني، بيستم فروردين امسال سندي در اختيار داشت كه روز ملي فناوري هسته‌اي را در مقايسه با تمام يك دهه قبل متفاوت مي‌كرد. برجام برگ برنده‌اي است كه رييس‌جمهوري ايران يقين دارد هنوز بايد درباره آن صحبت كرد. اما صحبت‌هاي روز پنجشنبه او بخش‌هاي جديدي هم داشت. از جمله هشدار براي اينكه فرصت برجام يك فرصت ابدي نيست. هشدار او هم مخاطبان خارجي داشت و هم داخلي. حتي شايد بخش داخلي آن پر رنگ‌تر هم بود. يعني همانجايي كه حسن روحاني تاكيد كرد نبايد به بهانه اقتصاد درون‌زا چشم بر زمينه همكاري‌هاي بين‌المللي ببنديم. او هنوز هم در اين خصوص بر حرفي كه مبناي سياست خارجي دولتش است تاكيد دارد و مي‌گويد: «ما بايد از استعداد خود استفاده و تلاش كنيم و از تجربه ديگران بهره‌گيريم و با ديگران در حال تعامل باشيم.» البته رييس‌جمهوري در كنار اين هم تاكيد دارد: «اعتدال به ما مي‌گويد، كه نه به همه جا به ديگران اعتماد كنيد و نه همه جا به ديگران بدبين باشيد.» حسن روحاني دهمين روز ملي فناوري هسته‌اي را در شرايطي پشت سر گذاشت كه مثل تمام دو سال و نيم گذشته تفاوت ميان نگاه‌هاي افراطي و اعتدالي را در سخنانش برجسته كرد. اين‌بار در شرايطي كه حداقل سياست خارجي او به نتيجه مشخصي رسيده است.
در فكر افراطي نبايد با آژانس بين‌الملل اتمي همكاري كرد
حسن روحاني روز پنجشنبه در مراسم رونمايي از 12 دستاورد هسته‌اي گفت: امسال 20 فرورديني است كه جهان به صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران اذعان و اعتراف كرده است، امسال 20 فرورديني است كه دنيا همكاري با ايران را در زمينه فناوري هسته‌اي آغاز كرده است. روحاني ادامه داد: اعتدال به ما مي‌گويد اينچنين نيست كه همه مسائل صرفا با مذاكره حل شود اما اينچنين هم نخواهد بود كه با مذاكره نتوانيم هيچ يك از مسائل مهم را به ثمر برسانيم. وي تاكيد كرد: همانكه مقام معظم رهبري فرمود، روزگار ما روزگار ما روزگار همه‌چيز است؛ از همه ابزار و وسايل مان بايد به درستي به خوبي استفاده كنيم. رييس قوه مجريه با تاكيد بر اينكه افراط همه جا براي ما مضر است، گفت: افراط به ويژه در انديشيدن و فكر كردن مضر است؛ بزرگ‌ترين خطر را براي يك جامعه مي‌آفريند. روحاني خاطرنشان كرد: در فكر افراطي هيچگاه نبايد با آژانس بين‌الملل اتمي و سازمان ملل متحد همكاري كرد؛ حتي فكر افراطي به ما مي‌گويد به هيچ كس اعتماد نكنيد؛ فكر افراطي به ما مي‌گويد به همسايگان، دوستان هم اعتماد نكنيد. وي اضافه كرد: اما انديشه اعتدالي به ما مي‌گويد رويكرد ما بايد رويكرد معتدل باشد؛ هم بايد با دنيا حرف بزنيم سخن بگوييم و هم بايد براي خود اتكايي و خود كفايي تلاش كنيم، هم به فناوري خودمان تكيه و هم براي پيشرفت فناوري با دنيا تعامل كنيم. رييس‌جمهوري كشورمان تصريح كرد: شدني است كه در يك كاري انسان به نتيجه برسد اما با چه هزينه‌اي در چه مدتي؟ روحاني ادامه داد: ممكن است يك نوجوان بگويد به مدرسه و معلم نياز ندارم و خودكفايي و خود استادي و خودم مي‌نشينم و فكر مي‌كنم و حتي اگر كتاب هم بردارم به نوشته ديگري اتكا كرده‌ام، اين همان تفكر نادرست افراطي است. وي افزود: ما بايد از استعداد خود استفاده و تلاش كنيم و از تجربه ديگران بهره‌گيريم و با ديگران در حال تعامل باشيم. رييس دولت تدبير و اميد با اشاره رويكرد برخي كمپاني‌هاي اقتصادي گفت: در دنياي امروز كه ده‌ها كمپاني در كنار هم قرار مي‌گيرند و با ايجاد يك شركت واحد كار را شروع مي‌كنند مگر عقل را از دست داده‌اند؛ يك كمپاني در بدنه ماشين، ديگري در بدنه و يكي در بازاريابي ايجاد شود، هر سه با هم جمع مي‌شوند و ماشين ارزان‌تر با كيفيت بهتر و بازار عميق‌تر به دست مي‌آورند و جنس خود را صادر مي‌كنند. وي تاكيد كرد: معناي اعتدال آن است كه رويكرد ما نسبت به جهان و كشورهاي ديگر رويكرد متوازن و ميانه باشد؛ ما نمي‌توانيم صددرصد به ديگري اعتماد كنيم، نمي‌توانيم صدردرصد هم نسبت به يكي بدبين باشيم.
بناي ما در مقبابل 1+5 اعتماد صد در صد نيست
رييس دولت تدبير و اميد به مذاكرات هسته‌اي اشاره كرد و افزود: در همين مواقفتنامه هسته‌اي ما با دنيا، نه بناي ما در برابر 1+5 بر مبناي اعتماد صددرصد به آنهاست و نه آنها بناي شان با ما بر مبناي اعتماد صد درصد است؛ مبناي آنها در كار با ما راستي‌آزمايي است و مبناي ما هم در كار با آنها راستي‌آزمايي است. وي ادامه داد: مگر مي‌شود كسي بگويد من نسبت به يك كشور ديگر چشم بسته بدون توجه و نظارت چك سفيد مي‌دهم؟ ما بايد در مقام عمل اعتماد آفريني كنيم. وي اضافه كرد: نبايد امروز سخن ما كلام ما دو مرتبه آن ايران هراسي شكست خورده از بين رفته را دو مرتبه زنده كند؛ ما براي هيچ كشوري تهديد نيستيم؛ ما نسبت به هيچ كشوري نه تهديد مي‌كنيم نه برنامه تهديد و نه برنامه فشار داريم؛ ما در طول 37 سال بعد از انقلاب نه به كشوري تجاوز كرده‌ايم نه كشوري را تهديد كرده‌ايم؛ فقط از خودمان دفاع كرده‌ايم آنگاه كه حمله شد و به كشورمان تجاوز شد از خود دفاع كرده‌ايم.
اگر تفكر ما برد - باخت بود، 90 سال ديگر هم
به پيروزي نمي‌رسيديم
روحاني تصريح كرد: قبول داريم روزگار، روزگار همه‌چيز است اما در عين حال براي هيچ كشوري تهديد نيستيم و عليه هيچ كشوري برنامه‌ريزي نكرده و نمي‌كنيم و ما امنيت منطقه و همسايگان را امنيت خود مي‌دانيم. وي تاكيد كرد: امنيت قابل تقسيم نيست؛ اگر همسايه ما امنيت نداشت مرزها و كشور ما هم امنيت ندارد؛ هر قدرت نظامي و سلاح ما در كشور ما براي ايجاد امنيت در كشور ما و در منطقه است. رييس‌جمهوري كشورمان خاطرنشان كرد: همه كشورهاي همسايه ما بايد به اين نكته توجه كنند كه ايران برنامه‌اش حمايت از همسايگان و كشورهاي اسلامي است و اگر كشوري فكر مي‌كند ايران براي او تهديد است در محاسبه خود اشتباه كرده‌اند. وي با بيان اينكه ‌ملت ما به دولتي راي داد كه تفكرش در مذاكرات جهاني برد- برد بود، گفت: اين پايه موفقيت ما است، اگر تفكر ما برد - باخت بود سال 94 كه هيچ، 90 سال ديگر هم به پيروزي نمي‌رسيديم. ملت ما قدم اول را برداشت و رهبري مقتدر كشور نيز كه همواره راهنماي ما بود و در خرداد 92 هم او ما را راهنمايي كرد و او گفت اين آرا حق‌الناس است. در مذاكرات هسته‌اي هم او حمايت كرد و او تدبير كرد و اگر دولت ما دولت تدبير و اميد بود هم تدبير را از او آموختيم و هم اميد را.
فرصت برجام‏، دايمي و ابدي نيست
روحاني با بيان اينكه امروز، روز استفاده از فرصت‌هاي به وجود آمده است، يادآور شد: در سال 94 فرصت‌سازي شد و همه دست به دست هم داديم و يك فرصتي ساخته شد. من مي‌خواهم اين نكته را بگوييم ولو اينكه ممكن است لحن و عبارت به گونه‌اي باشد كه برخي فكر كنند در اين زمينه افراط و تفريطي وجود دارد. فرصتي كه برجام براي ما به وجود آورده‏، دايمي و ابدي نيست همان طور كه ابر بالاي سر ما دايم نمي‌ماند. رييس‌جمهور زمان بعد از برجام هم براي فناوري هسته‌اي هم فرصت است، خاطرنشان كرد: شما امروز فرصت به دست آورده‌ايد تا يو. اف6 و آب‌سنگين بفروشيد. ميله سوخت مي‌سازيد. با همكاري با كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي 1+5 يه حول قوه الهي قادر خواهيم بود در سوخت رآكتور قدرت خودكفا شويم. ما امروز مي‌توانيم از كشورهاي دنيا كيك بخريم.
درشت‌گويي و حرف‌هاي بي‌پايه هنر نيست
روحاني اضافه كرد: ما امروز فرصت يافته‌ايم در زمينه فناوري هسته‌اي از فناوري‌هاي كشورهاي ديگر هم استفاده كنيم و آن فناوري‌ها را جذب كنيم. اگر كسي فكر مي‌كند علم مرز دارد اشتباه مي‌كند. اگر فكر مي‌كند فناوري مرز دارد اشتباه مي‌كند يا اقتصاد و سياست مرز دارد‏، اشتباه مي‌كند. وي با بيان اينكه ما بايد در ارتباط صحيح و درست با همه جهان به ويژه دوستان و همسايگان‌مان باشيم و از اين ارتباط بهره بگيريم و بهره بدهيم نه اينكه ترس را بيفشانيم و درو كنيم، ابراز داشت: درشت‌گويي و حرف‌هاي بي‌پايه كه هنر نيست. امروز فرصت بسيار خوبي برجام براي ملت ما به وجود آورد. امروز رهبري رهبر انقلاب و هدايت‌هاي معظم‌له فرصت خوبي براي ما به وجود آورده است.


رونمايي از 12 دستاورد هسته‌اي با حضور رييس‌جمهور

گروه سياسي| در مراسم دهمين سالگرد روز ملي فناوري هسته‌اي كه با حضور مقامات و مسوولان عاليرتبه كشوري و لشكري و سفرا و ميهمانان خارجي و خانواده معظم شهداي هسته‌اي در سالن اجلاس سران برگزار شد، از 12 دستاورد جديد صنعت هسته‌اي كشور رونمايي شد. رييس‌جمهوري در اين مراسم از دستگاه‌هاي جديد «زونال سانتريفيوژ»، «اولتراسانتريفيوژ» و مجتمع‌هاي «سوخت تست رآكتورهاي قدرت» و «سوخت تست رآكتور مدرن شده اراك» رونمايي كرد. زونال سانتريفيوژ‌ها بيشتر در توليد محصولات ژن درماني و واكسن‌هاي ويروسي به‌كار مي‌رود و مي‌تواند به مدت طولاني به كار گرفته شود. از اين نوع سانتريفيوژ در توليد انبوه واكسن‌هايي مانند هاري، آنفلوآنزا، هپاتيت ب و مننژيت استفاده مي‌شود. «اولترا سانتريفيوژها» براي دوران در دورهاي خيلي بالا (٥٠٠٠٠ دور بر دقيقه) طراحي شده‌اند و از آنها براي جداسازي در مقياس تحقيقاتي و در زمينه‌هاي بيولوژي و بيوشيمي مانند جداسازي ذرات ريز در حد و اندازه ويروس‌ها، پروتيين‌ها، RNAها و  DNAها استفاده مي‌شود. رييس‌جمهور همچنين در اين مراسم از سه عنوان كتاب «دانشنامه حفاظت و امنيت هسته‌اي»، «صنعت هسته‌اي؛ شاهكار ايراني» و «برخوردهاي دوگانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با كشورهاي مظنون به فعاليت در زمينه تسليحات هسته‌اي يا داشتن خطاهاي پادماني» رونمايي كرد. روحاني همچنين از طريق ويديوكنفرانس «سايت هسته‌اي پسمان گور» در منطقه انارك را افتتاح كرد. سايت هسته‌اي پسمان گور مديريت مركزي پسماندهاي پرتوزاي ايران را برعهده دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون