• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3499 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ فروردين

مذاكرات صلح يمن، هجدم آوريل برگزار مي‌شود

در انتظار آتش‌بس

بيش از يك سال از عمليات نظامي عربستان سعودي عليه مردم حاكميت قانوني يمن مي‌گذرد و حالا رفته رفته زمزمه‌هايي از آتش بس به گوش مي‌رسد. آنگونه كه خبرگزاري الميادين افشا كرده طرفين به توافقي براي آتش بس از شامگاه دهم آوريل رسيده‌اند. از سوي ديگر ژنرال سرتيپ احمد عسيري، سخنگوي ائتلاف نظامي عربستان عليه يمن به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت كه حوثي‌ها بايد به تعهدات‌شان عمل كنند و در مذاكراتي كه روز 18 آوريل برگزار مي‌شود به يك راه‌حل سياسي دست پيدا كنند. عسيري اما تاكيد كرد كه اگر مذاكرات شكست بخورد گزينه نظامي كماكان روي ميز است. گفتني است طبق توافق به عمل آمده و آنگونه كه سازمان ملل اعلام كرده آتش بس از نيمه شب دهم آوريل برگزار مي‌شود و طرفين درگير در يمن در روز 18 آوريل در كويت گردهم خواهند آمد تا با نظارت نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن به بحران يك‌ساله اين كشور خاتمه دهند.
همچنين سخنگوي ائتلاف سعودي مدعي شد كه راهكار نظامي و سياسي دو فرآيند موازي هستند كه هردو منجر به روي كارآمدن دولت شناخته شده بين‌المللي خواهند شد. دولتي كه رياست آن برعهده عبدربه منصور هادي بود، سال گذشته و پيش از
لشكركشي عربستان به يمن از سمت خود استعفا داد و انصارالله و نيروهاي مردمي اداره امور را برعهده گرفتند. اما عربستان تلاش كرد تا مجدد منصور هادي را به صنعا بازگرداند ولي با مقاومت نيروهاي مردمي روبه‌رو شد و عملا اين جنگ بيش از يك سال به طول انجاميد و تبديل به چاله‌اي براي عربستان سعودي شده كه تلاش مي‌كند از آن خارج شود. گفتني است كه عربستان و انصارالله در طول هفته‌هاي گذشته مذاكراتي را داشتند كه منجر به آزادي تعدادي از اسراي يمني شد.
فرار از مسووليت
اگرچه احمد عسيري مدعي است كه نيروهاي مردمي و ارتش يمن را از 85 درصد خاك اين كشور به عقب رانده اما خبرهاي رسيده چيز ديگري را از صحنه نبرد يمن به نمايش مي‌گذارد و كماكان صنعا پايتخت و بسياري از شهرهاي يمن در اختيار ارتش و نيروهاي مردمي اين كشور قرار دارد. آن‌گونه كه سازمان ملل متحد اعلام كرده در درگيري‌هاي يك ساله يمن حدود 9هزار نفر جان خود را ازدست دادند كه بيش از سه هزار نفر آنها غيرنظامياني بودند كه در حملات هوايي ائتلاف سعودي جان خود را از دست دادند. همچنين به تازگي گروه ديده بان حقوق بشر گزارشي را در مورد يك حمله هوايي عربستان سعودي منتشر كرد كه 119 نفر در يك بازار در استان حجه كشته شدند. طبق گزارش‌ها اين بمب ساخت امريكا بوده كه در حملات هوايي مورد استفاده قرار گرفته است.
اما عربستان سعودي اين گزارش‌ها را گمراه‌كننده مي‌خواند و اصرار دارد كه اهداف حوثي‌ها را در يمن مورد هدف قرار مي‌دهد و سازمان ملل متحد گزارش‌هاي مربوط به كشتار در يمن را از اطلاعات ناقص به دست مي‌آورد.
رشد القاعده در جنگ يمن
گفتني است شاخه‌هاي القاعده و ديگر شبه نظاميان و تروريست‌هاي حاضر در يمن از هرج و مرج به وجود آمده در اين كشور سوءاستفاده كرده و در اين منطقه نيز نفوذ كردند. در هفته گذشته ايالات متحده يك سري از حملات هوايي را با هدف قرار دادن يك اردوگاه آموزشي القاعده در يمن انجام داد. به عقيده واشنگتن القاعده در شاخه يمن يكي از خطرناك‌ترين شبكه‌هاي تروريستي را به دست آورده كه در ماه‌هاي گذشته موفق شده‌اند كنترل تعدادي از شهرستان‌هاي يمن در امتداد درياي سرخ از جمله مكلا به عنوان مركز استان حضرموت را به دست آورند. همچنين خبرگزاري رويترز در مقاله‌اي تحليلي عنوان كرد يكي از عواقب جنگ آل‌سعود عليه مردم يمن اين است كه القاعده دولت كوچك خود را در اين كشور تشكيل داده و از طريق حمله به بانك‌هاي محلي و ماليات گرفتن از بندر تحت تصرف‌شان، كسب درآمد مي‌كنند. اين مقاله مي‌افزايد، جدي نگرفتن شاخه القاعده در يمن به خاطر ظهور داعش و نابساماني امنيتي يمن است. القاعده در يمن اكنون آشكارا يك دولت كوچك داشته و ذخاير مالي آنها نيز چيزي حدود 100 ميليون دلار تخمين زده مي‌شود. اگر رقه را پايتخت داعش بدانيم، مكلا، سومين بندر بزرگ يمن با جمعيت 500هزار نفري نيز پايتخت القاعده در جنوب اين كشور است. رويترز با بيان اينكه تروريست‌هاي القاعده با قايق‌هاي موتوري مجهز به آرپي‌جي در آب‌هاي اين بندر گشت زده و از كشتي‌هاي عبوري ماليات مي‌گيرند، نوشت: ظهور القاعده در يمن يكي از عواقب ناخواسته دخالت نظامي عربستان سعودي در يمن است. اين عمليات كه از سوي امريكا حمايت مي‌شد به القاعده در شبه جزيره عربي كمك كرد تا قوي‌تر از هر زماني در طول 20 سال گذشته شود. مقامات يمني تخمين زده‌اند كه تروريست‌هاي القاعده حدود 4/1 ميليون دلار از شركت ملي نفت استخراج كرده و روزانه دو ميليون دلار نيز از ماليات‌ كالاها و سوخت ورودي به بندر درآمد دارند. اين گروه تروريستي حدود هزار عضو در المكلا داشته و ضمن كنترل 600 كيلومتر از سواحل اين كشور، سعي دارد خود را به قبايل جنوبي نزديك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون