• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

رمز سو؛ ارزش جايگزيني

  شاهين ياسمي/ مقايسه روند روز گذشته بورس با ديگر بازارهاي مالي نشان مي‌دهد كه بورس با افزايش تقاضاي نسبي در برخي گروه‌ها مانند خودرويي‌ها، تسهيلات مسكن و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مواجه شده است. حال آنكه گذر زمان مشخص مي‌كند كه تقاضاي ايجاد شده در گروه‌هاي مذكور چرا ايجاد شده و آيا باز هم پاي حقوقي‌ها در ميان است يا واقعا تغيير روند پايدار و طبيعي است. اين در حالي است كه در بازارهاي ديگر مانند ارز، بانك و طلا تقاضا مشابه هفته گذشته باقي مانده است. ولي شايعات و شنيده‌ها حاكي از آن است كه بازار مسكن يكي از مهم‌ترين بازارهاي هدفي است كه بخشي از سرمايه‌هاي سرگردان خارج شده از بازار سهام در هفته‌هاي اخير را جذب كرده است.
شاخص كل 69 هزار و 625 واحد شد
شاخص كل بازار سهام ديروز 79 واحد ديگر افت كرد و به نيمه كانال 69 هزار واحدي نزديك شد. افت روز گذشته شاخص كل در حالي بود كه روند معاملات در چند گروه مثبت شد اما شاخص نتوانست مثبت شود. ديروز بيشترين تاثير مثبت بر شاخص را خودرويي‌ها داشتند، بيشترين تاثير منفي را «كگل» و «فارس» به بازار تحميل كردند. بدين‌ترتيب 344 ميليون سهم به ارزش 908 ميليارد ريال در 44 هزار و 250 معامله داد و ستد شدند تا ارزش بازار سه ميليون و 147 هزار و 446 ميليارد ريال شود.
بازار در يك نگاه
در بازار ديروز به‌طور مشخص خودرويي‌ها، بيمه‌يي‌ها، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، فلزات اساسي و واسطه‌گري‌هاي مالي بيشترين تقاضاي بازار را به خود اختصاص دادند. اين در حالي بود كه قندي‌ها به روال چند هفته اخير بيشترين عرضه را به خود ديدند. روز گذشته اوراق تسهيلات مسكن بعد از مدت‌ها تغيير روند داد و مثبت شد.
P/E بازار 6/5 است
بررسي رفتار بازار در يك ماه گذشته نشان مي‌دهد كه نسبت قيمت به درآمد كل بازار به زير شش رسيده و تقريبا 6/5 است. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد درصد ريسك‌پذيري بازار در محدوده مناسبي قرار گرفته و قيمت‌هاي بسياري از سهام براي خريد جذاب است. در اين ميان بررسي بنيادي نمادها و گروه‌هاي مختلف گزينه‌هاي مناسبي را پيش روي فعالان بازار قرار مي‌دهد.
چي بخريم
خودرويي‌ها، بانكي‌ها و دارويي‌ها جزو نمادهاي هيجاني بازار هستند كه نمي‌توان به راحتي از كنارشان عبور كرد. محصولات غذايي هم همواره در فصل زمستان با افزايش تقاضا مواجه مي‌شوند. اما اين روزها شايد ارزنده‌ترين قيمت‌ها را بتوانيد در گروه‌هاي پتروشيمي و سيماني ببينيد كه در جدول بازار خودنمايي مي‌كنند.
توصيه‌هاي آقاي بورس
با توجه به تحولات سياسي و اقتصادي داخلي و خارجي و نوسان بازارهاي جهاني، اين روزها نمي‌توان تنها با تكيه بر تحليل‌هاي بنيادي و تكنيكال بازار‌هاي هيجاني و ناپايدار را تحليل كرد. يكي از مسائلي كه بايد در تحليل بازارهاي هيجاني مانند بازار سرمايه ايران مد نظر قرار داد، انتخاب سهام با استفاده از يك صافي ديگر به نام «ارزش جايگزيني» است. ارزش جايگزيني يك از استراتژي‌هايي است كه معمولا معامله‌گران حرفه‌يي و كهنه‌كار به آن توجه دارند. بنابراين در شرايط كنوني توصيه مي‌شود يا ارزش جايگزيني را به تحليل‌هاي تكنيكال و بنيادي اضافه كنيد و هدف‌گذاري كنيد يا به‌طور كلي ملاك‌تان را براي خريد و فروش سهام بر پايه ارزش جايگزيني استوار كنيد. در واقع شما اگر بتوانيد سهام با ارزش جايگزيني مناسبي را در بازار پيدا كنيد مي‌توانيد با كساني كه رانت اطلاعاتي دارند رقابت كنيد و در كنار آنها ولي به روش سالم، «سود» مناسبي به جيب بزنيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون