• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي تهران خبر داد

زمين خواري در شهرك‌هاي صنعتي نداريم

 

گروه اقتصادي|چندي است كه آمارهاي صنعتي خبر از بهبود نسبي شرايط شهرك‌هاي صنعتي مي‌دهد و تصميم‌گيري‌هاي مديران صنعتي كشور به سمت رونق توليد هدف‌گذاري شده است. اين موضوع زماني جدي‌تر به تصوير كشيده شد كه بحث تخصيص يارانه توليد –هرچند تاكنون عملياتي نشده است اما –از برخي صنايع بزرگ به سمت شهرك‌هاي صنعتي سوق يافت تا دولتمردان صنعتي نشان دهند كه  قصد دارند چرخ صنعت را با بهبود وضعيت صنايع كوچك به حركت درآورند.
در اين زمينه يكي از اصلي‌ترين اجزا بهبود وضعيت صنايع كوچك، رفع مشكلات شهرك‌هاي صنعتي است؛ موضوعي كه علي سليماني مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي تهران روند رو به بهبود آن را با بازپس‌گيري 24 هكتار زمين شهرك‌هاي صنعتي در استان تهران از 72 قرارداد ثبت شده مي‌داند و مي‌گويد: «در موضوع شهرك‌هاي صنعتي پرونده‌هايي از سنوات اخير مطرح شده بودند كه براساس آنها 274 فقره پرونده فسخ قرارداد شد. همچنين 218 مورد نيز امسال مطرح كرديم كه در مجموع قرارداد 326 پرونده فسخ شده‌اند. بقيه پرونده‌ها نيز داراي استمهال است كه از آنها تعهدنامه محضري گرفته شده تا بتوانند در مهلت مشخص، نسبت به رفع مشكل خود اقدام كنند.»
وي هر چند پاسخ سوال خبرنگاران را به صورت كوتاه و بدون ارايه آمار و اطلاعاتي خاصي مي‌داد در اظهارنظري قابل تامل درباره امكان بروز پديده زمين خواري در شهرك‌هاي صنعتي گفت: «زمين‌خواري اصولا در شهرك‌هاي صنعتي نمي‌تواند اتفاق بيفتد چرا كه تا زماني كه واحد توليدي به بهره‌برداري نرسد ما سندي را واگذار نمي‌كنيم. اما كساني كه در اين فرآيند به دلايلي نتوانستند واحد را به بهره‌برداري برسانند زمين را از آنها پس مي‌گيريم.»سليماني در تشريح چگونگي فسخ قرارداد از سوي شركت شهرك‌هاي صنعتي تهران تاكيد مي‌كند: «واحدهاي توليدي كه پس از انعقاد قرارداد نتوانند در مهلت قانوني ساخت و ساز خود را به بهره‌برداري برسانند و پايان كار بگيرند از نظر ما به عنوان قرارداد راكد شناخته مي‌شوند. اما آنهايي كه به بهره‌برداري برسند و پس از آن دچار مشكل شوند به ما ربطي ندارد و نمي‌توانيم زمين را از آنها بگيريم بلكه خودشان بايد بفروشند.»
سليماني با ذكر اينكه در حال حاضر 80هزار واحد توليدي در شهرك‌هاي صنعتي فعال هستند از تجميع واحدهاي صنعتي در شهرك‌هاي صنعتي خبر داد و افزود: «تاكنون بيش از 35 درصد از صنايع به شهرك‌هاي صنعتي منتقل شده‌اند، و از اين پس 100 درصد واحدهاي توليدي جديد در شهرك‌هاي صنعتي قرار خواهند گرفت و واحدهاي توليدي قديمي نيز طبق مقررات به تدريج وارد شهرك‌هاي صنعتي مي‌شوند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 3500 واحد فعال در شهرك‌هاي صنعتي تهران داريم كه 70 هزار شغل در 17 شهرك ايجاد كرده‌اند، اضافه كرد: استقرار واحدهاي توليدي در شهرك‌هاي صنعتي هم افزايي آنها را فراهم مي‌كند و خدمات مهندسي راحت‌تر و در بستر منطقي‌تر ارايه خواهد شد. تنها محدوديتي كه در شهرك‌هاي صنعتي وجود دارد بحث همجواري است كه برخي كارخانه‌ها نمي‌توانند در كنار يكديگر قرار بگيرند.»
اين مدير دولتي با اين حال تاكيد كرد: «در سال جاري بيش از 100 قرارداد جديد منعقد كرديم و 222 واحد توليدي جديد نيز در شهرك‌هاي صنعتي تهران امسال به بهره‌برداري رسيده است‌، در شهرك‌هاي صنعتي در بخش فعاليت واحدها امسال در دو بخش رشد داشته‌ايم كه مربوط به پرونده‌هاي بهره‌برداري و واحدهاي توليدي است كه پايان كار ساختماني دريافت كرده‌اند كه در مورد اول 30 درصد و در مورد دوم 60 درصد رشد داشته‌ايم. در سال جاري 147 مورد پايانه كار صادر شده است، در حال حاضر حدود 40 مجتمع صنعتي داريم كه شهرك نيستند و متولي خاصي هم ندارند و ساخت و سازهايشان مبتني بر مسائل فني نيست. درباره اين مجتمع‌ها آنهايي كه مي‌توانند، به شهرك‌هاي صنعتي منتقل مي‌شوند و آنهايي كه نمي‌توانند، بايد به زون‌هاي صنعتي قانونمند تبديل شوند.»سليماني با بيان اينكه در استان تهران متاسفانه زمين‌هاي راكد داخل شهرك‌هاي صنعتي زياد است، تصريح كرد: «از مجموع 3000 هكتار زمين شهرك‌هاي صنعتي حدود 400 تا 500 هكتار آن راكد است كه يكي از بخش‌هاي مهم فعاليت ما بازپس‌گيري اين زمين‌ها است اما به هرحال سعي مي‌كنيم رفتاري داشته باشيم كه اگر واحدي به دلايل غير عمدي و خارج از كنترل صنعتگر نتوانست خود را در مدت تعيين شده به بهره‌برداري برساند فرصتي برايش فراهم كنيم.»
احتمال افزايش ماليات
سليماني در ادامه درباره احتمال افزايش ماليات در پي كاهش قيمت نفت نيز گفت: «اگر قرار باشد ماليات افزايش پيدا كند بايد متناسب با توان صنعت و بازار باشد كه دولت نيز اين موضوع را قطعا لحاظ مي‌كند اما معمولا در قوانين مالياتي همه دولت‌ها سهم كمتري از ماليات را براي توليد مي‌گذارند.»مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي تهران همچنين درباره كمبود امكانات زيرساختي در شهرك صنعتي پرند اضافه كرد: «فاز دو شهرك صنعتي پرند در دست ما است كه امكانات زيرساختي آن كامل و در حال بهره‌برداري است اما فاز يك آن متعلق به شركت عمران پرند زيرنظر وزارت راه و شهرسازي است و به ما ربطي ندارد.»وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره راه‌اندازي تصفيه‌خانه شهرك صنعتي چرمشهر اظهار كرد: «‌تصفيه‌خانه چرمشهر از مشكلات اساسي ما است و همان طور كه مي‌دانيد واحدهاي پوست و چرم سخت‌ترين و حجيم‌ترين فاضلاب را دارند. شركت شهرك‌هاي صنعتي تهران يك بار اين تصفيه خانه را ايجاد كرد و با مكانيزم روز تحويل بهره‌برداران داد، متاسفانه نتوانستند از اين تصفيه خانه به خوبي نگهداري كنند و 70 تا 80 درصد آن مستهلك شده است. ما اين‌بار تصفيه‌خانه را آماده مي‌كنيم اما زماني آن را وارد مدار خواهيم كرد كه پيش تصفيه واحدهاي توليدي چرم فعال شود.»مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي تهران با بيان اينكه دو شهرك صنعتي جديد فيروزكوه 2 و شهريار سال آينده به مرحله واگذاري خواهد رسيد، گفت: «شهرك‌هاي پرند، شمس‌آباد، عباس‌آباد و نصيرآباد نيز در حال توسعه هستند. همچنين شهرك‌هاي خاوران، قرچك و دماوند 2 پس از مدتي خواب مجددا واگذار خواهند شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون