• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

بازي دلار با بازار

گروه اقتصادي|نوسان دلار در كانال 3500 توماني شدت گرفت تا بازي دلار با بازار ادامه داشته باشد. روز گذشته دلار امريكا در بازار آزاد تهران دوباره گران شد و به 3580 تومان رسيد اما بعدازظهر روند تغيير و قدري عقب‌نشيني كرد. به اين ‌ترتيب دلار 3580 توماني در نهايت روي 3566 تومان به تعادل رسيد تا دلار در يك روز 39 تومان بالا و پايين شود. نوسان مثبت دلار در بازار آزاد تهران در حالي اتفاق افتاد كه بازارهاي جهاني تعطيل بود. البته اين تنها دلار نبود كه ديروز گران شد. يورو و پوند انگليس هم ديروز در مسير صعود قرار گرفتند و به ترتيب 4360 و 5540 تومان شدند. اين در حالي بود كه درهم امارات بدون تغيير دادوستد شد.
هيجان دلار در بازار طلا
نوسان دلار در بازار تهران در حالي اتفاق افتاد كه انواع سكه طلا هم تحت تاثير قرار گرفت و با افزايش قيمت و تقاضا مواجه شد. به اين‌ترتيب سكه‌هاي طرح قديم و طرح جديد تا بعد ازظهر مانند رويه صعودي اوليه دلار افزايش پيدا كردند و به ترتيب 997 هزار تومان و 997 هزار و 500 تومان شدند. اما به مرور با كاهش نسبي قيمت دلار از 3580 تومان به 3566 تومان، سكه هم قيمت‌ها را اصلاح كرد و طرح قديم وطرح جديد به ترتيب 994 هزار تومان و 994 هزار و 500 تومان قيمت خوردند.  اين در حالي بود كه نيم سكه ديروز 500 هزار تومان شد ولي در نهايت هزار تومان عقب نشست و با 499 هزار تومان به كار خود پايان داد. ربع سكه نيز 273 هزار تومان شد تا سكه يك گرمي تنها سكه‌يي باشد كه بدون تغيير نسبت به روز قبل و همساز با تعطيلي بازار جهاني معامله شود. هر گرم طلاي 18 عيار و هر مثقال طلاي آب شده نيز روز گذشته گران و به ترتيب 101 هزار و 940 و 442 هزار تومان شد. اين در حالي بود كه بازار جهاني روز گذشته تعطيل بود و قيمت اونس جهاني روي 8/1196 دلار ايستاده بود.
توصيه‌هاي «آقاي بازار» به فعالان ارز و طلا
«آقاي بازار» شخصيتي است كه «بنجامين گراهام» و «وارن بافت» دو غول دنياي سرمايه‌گذاري جهان او را مبناي تحليل بازارهاي سرمايه‌گذاري قرار مي‌دهند. ما مي‌خواهيم اينجا در ستون «استانبول» از آقاي بازار دعوت به همكاري كنيم و از توصيه‌هايش استفاده كنيم. براي مثال آقاي بازار توصيه‌هاي خوبي به معامله‌گران بازار ارز و طلا دارد. از آنجا كه «آقاي بازار» از مشكلات عاطفي و روحي رنج مي‌برد، تنها وقتي مي‌توانيم از او دعوت كنيم كه سرحال باشد و بتواند عوامل مطلوبي كه تجارت را تحت تاثير قرار مي‌دهند، ببيند.
آقاي بازار جو گير نمي‌شود
هنگامي كه آقاي بازار در اين حالت است، قيمت بسيار بالايي را براي خريد و فروش مطرح مي‌كند، چرا كه مي‌ترسد شما منفعت او را فورا خريداري كنيد و او را از سودهاي قريب‌الوقوع محروم‌ سازيد. در زمان‌هاي ديگر كه آقاي بازار دچار افسردگي مي‌شود قادر به ديدن هيچ چيز جز مشكلي كه پيش روي اقتصاد و دنيا ‌باشد، نيست. در اين مواقع او جوگير نمي‌شود و قيمت بسيار پاييني را پيشنهاد مي‌دهد؛ چرا كه از اين موضوع وحشت دارد كه شما منفعت خود را به او بقبولانيد!
آقاي بازار مهربان است ولي هيجان زده نمي‌شود
«آقاي بازار» ويژگي ديگري هم دارد و آن اينكه مهرباني است ولي خودش را اسير احساسات و هيجان نمي‌كند. در واقع براي او هيچ اهميتي ندارد كه ناديده گرفته شود و همواره با محبت به دنيا مي‌نگرد ولي دلبستگي به هيجان‌هاي غيرطبيعي و گذرا ندارد. اگر امروز، قيمت ارايه شده توسط او براي شما جالب نباشد، فردا با قيمت جديدي باز خواهد گشت. تصميم‌گيري براي مبادله با او كاملا به اختيار شما خواهد بود. در چنين شرايطي، هر چه حالت شيدايي - افسردگي در رفتار او بيشتر باشد، براي شما بهتر است! آنچه بايد در پس ديدگاه «آقاي بازار» به آن توجه كرد، باورهاي نهفته درباره ماهيت بازارهاي سرمايه‌گذاري و نگرش نسبت به آنها است كه سرمايه‌گذاران موفق بايد آنها را بپذيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون