• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3504 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ فروردين

نگاهي به وضعيت مشاركت اقتصادي در ايران

چهار استان پيشرو در مشاركت اقتصادي معرفي شدند

گروه اقتصادي| بررسي وضعيت اشتغال و بيكاري در ايران نشان مي‌دهد در سال گذشته بيشترين نرخ مشاركت اقتصادي از آن استان اردبيل و كمترين نرخ مشاركت اقتصادي متعلق به استان
كهگيلويه و بويراحمد بوده است.
گزارش مركز آمار ايران از وضعيت نرخ بيكاري در كشور نشان مي‌دهد هر چند نرخ بيكاري نسبت به سال 1393، با رشد 4/00 درصدي رو به‌رو شد و به 11 درصد رسيد اما ميزان مشاركت اقتصادي در كشور و در همان بازه زماني افزايش يافت. در اين گزارش آمده كه در حالي نرخ مشاركت اقتصادي كشور در سال گذشته 2/38 درصد شده كه اين نرخ در سال 1393 يك درصد كمتر بود. علاوه بر اين بررسي آمار استان‌ها نشان مي‌دهد كه استان اردبيل بيشترين نرخ مشاركت اقتصادي مردم را به خود اختصاص داده است. بر اين اساس نرخ مشاركت اقتصادي در استان اردبيل 7/43 درصد اعلام شده كه اين رقم در مقايسه با استان‌هاي ديگر، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. البته اين استان در سال 1393 نيز توانسته بود بيشترين نرخ مشاركت اقتصادي را به خود اختصاص دهد و در سال گذشته هم براي دومين بار توانست جايگاه خود را در اين زمينه حفظ كند. بعد از استان اردبيل، خراسان شمالي هم نسبت به استان‌هاي ديگر توفيق بيشتري به دست آورد و با نرخ 8/41 درصد توانست پس از اردبيل، بيشترين نرخ مشاركت اقتصادي در كشور را از آن خود كند. استان‌هاي يزد و گيلان نيز با نرخ 1/41 درصد به صورت مشترك، جايگاه سوم را از آن خود كردند. علاوه بر اين نرخ مشاركت اقتصادي استان تهران 1/37 درصد اعلام شد كه از ميانگين كشوري كمتر است.
در ميان استان‌هايي كه كمترين نرخ مشاركت اقتصادي را داشتند، كهگيلويه و بوير احمد ركورددار است. اين استان در سال گذشته تنها 5/34 درصد مشاركت اقتصادي داشت كه در كشور بدترين محسوب مي‌شود. كهگيلويه و بوير احمد، در زمينه مقابله با بيكاري يكي از ضعيف‌ترين استان‌هاي كشور محسوب مي‌شود و در سال 1393و 1394 هم بدترين وضعيت مشاركت اقتصادي و بالاترين نرخ بيكاري را از آن خود كرد. استان كرمان با 2/35 درصد مشاركت اقتصادي در رده بعدي قرار گرفت. پس از اين دو قم با نرخ 3/35 درصد، سه استان كم مشاركت كشور را تشكيل مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون