• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3504 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ فروردين

نگاهي به برگزاري نمايشگاه ايران پلاست

رفت وآمد جدي سرمايه‌گذاران در خيابان سئول


گروه اقتصادي | خيابان‌هاي منتهي به نمايشگاه بين‌المللي تهران اين روزها حال و هواي متفاوتي دارد. از يك سو مقامات دولتي كه مي‌خواهند نشان دهند برنامه ايران براي افزايش ظرفيت توليد جدي است، مسافران اين مسيرند و از سوي ديگر نمايندگان شركت‌هاي خارجي كه مي‌خواهند مطمئن شوند ايران براي سرمايه‌گذاري جذاب‌تر از ديگر رقبايش است.
طي ماه‌هاي گذشته پس از برجام درخواست‌هاي مختلف براي سرمايه‌گذاري در ايران و مخصوصا سرمايه‌گذاري در اين بخش به مسوولان NPTارسال شده اما نمايشگاه ايران پلاست محلي برد برد براي دو طرف يعني سرمايه‌گذاران و مسوولان نفتي ايران است تا در فرصتي مغتنم مهر توافق را پاي قراردادهاي بزرگ بزنند.
اين موضوع در كنار برنامه‌هاي توليدي و افزايش ظرفيت پالايشگاه‌هاي پتروشيمي ايران تسريع در تصميم‌گيري‌ها را مي‌طلبد. موضوعي كه حتي در صحبت‌هاي افتتاحيه مسوولان دولتي هم به گوش رسيد. بنا به گفته حميدرضا رستمي مدير برنامه‌ريزي و توسعه شركت ملي صنايع پتروشيمي« ايران راه‌اندازي 10 طرح پتروشيمي را در سال جديد در برنامه خود دارد و بر اين اساس ارزش صادرات پتروشيمي ايران 5/2 ميليارد دلار افزايش مي‌يابد.»
وي در عين حال تاكيد مي‌كند: « در صورت تامين منابع مالي و جذب سرمايه‌گذاري خارجي و بخش خصوصي، ايران مي‌تواند به يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان و صادركنندگان پتروشيمي و پليمر جهان تبديل شود» كه خود گواه نياز ايران به سرمايه‌گذار خارجي است.
مذاكره با 15 شركت
عادل نژاد سليم، مديرعامل هلدينگ خليج فارس كه خود از مديران قديمي پتروشيمي است اميدوارانه از مذاكره با ۱۵ شركت بزرگ پتروشيمي جهان براي همكاري مشترك با ايران صحبت مي‌كند و با اشاره به هفت تفاهمنامه‌اي كه امضا شده است، مي‌گويد: «شركت‌هايي از ايتاليا و اسپانيا براي همكاري با ما اعلام آمادگي كرده‌اند كه در حال مذاكره هستيم. اينكه در نمايشگاه امسال شاهد حضور پررنگ‌تر بخش خصوصي هستيم و در همين حال شركت‌هاي خارجي حاضر نيز با انگيزه بيشتري حضور دارند كه خود اميد به جذب سرمايه‌گذاري را در طرح‌هاي مختلف بيشتر مي‌كند.» وي در همين حال تاكيد مي‌كند كه: «با توجه به گشايش‌هاي سياسي و اجراي برجام اميدواريم با همكاري شركت‌هاي برتر در زمينه دانش فني بتوانيم زنجيره ارزش افزوده در اين صنعت را تكميل كنيم.»
گشت‌زني در سالن‌هاي نمايشگاه ايران پلاست حضور و تغيير شركت‌هاي خارجي حاضر در نمايشگاه را نسبت به سال‌هاي پيش به خوبي نشان مي‌دهد، بخش خصوصي كه سعي كرده بود صداي اعتراضش را در جريان برگزاري مراسم افتتاحيه با حضور يكي از مديران خود در زمان سخنراني جهانگيري به گوش مسوولان دولتي برساند بعد از برگزاري هم‌انديشي با بيژن نامدارزنگنه وزير نفت جمهوري اسلامي و فعالان بخش خصوصي پتروشيمي برنامه‌هايش را اميدوارانه‌تر پي مي‌گيرد.
شايد بعد از اعتراضات وي بود كه نشست بخش خصوصي با زنگنه به اين نتيجه منتج شد كه وزير رسما اعلام كند: « كسب و كار صنايع تكميلي پتروشيمي رونق مي‌گيرد.» وي همچنين از عزم وزارت نفت براي رفع مشكلات و موانع فراروي توسعه اين بخش خبر داد و افزود: «وزارت نفت مصمم است مشكلات و موانع در مسير فعاليت صنايع تكميلي پتروشيمي را برطرف كند و در اين زمينه هر كاري لازم باشد انجام خواهد داد.»
در نتيجه در سه روز گذشته بيش از 10 هيات خارجي از ايتاليا، لبنان، تونس، پاكستان، هند، عراق، بلاروس، تركيه و افغانستان و... بازديد داشتند و در عين حال حضور شركت‌هاي مختلف از آلمان، اتريش، ايتاليا، فرانسه، انگليس، اسپانيا، چك، سوييس، هلند، دانمارك، روسيه، بلژيك، چين، كره جنوبي، تايوان، هند، سنگاپور، تركيه، امارات متحده عربي، عراق، بحرين، پاكستان، آفريقاي جنوبي و استراليا موجب شد تا نگاه‌ها به ايران با گذشته متفاوت‌تر و البته اميدوارانه‌تر باشد.
اين موضوع در صحبت‌هاي علي محمد بساق‌زاده، مدير كنترل و توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي هم به چشم مي‌خورد. وي به صراحت از افزايش مقصد صادرات محصولات پتروشيمي ايران خبر مي‌دهد و گفته است: «بيشتر بازديدكنندگان خارجي از دهمين نمايشگاه بين‌المللي ايران پلاست تمايل به خريد محصولات پتروشيمي دارند، دستاوردهاي اين نمايشگاه همسو با تحقق اقتصاد مقاومتي است. حضور توليدكنندگان مواد پليمري و پلاستيكي در اين نمايشگاه يكي از مواردي است كه اين نمايشگاه را از نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي متمايز مي‌كند. توليد مواد پلاستيكي و پليمري از محصولات پتروشيمي سبب ايجاد ارزش افزوده بالاتري مي‌شود، تبديل هرچه بيشتر مواد پتروشيمي به محصولات پلاستيكي سبب تامين نياز داخلي و صادرات مازاد آن به كشورهاي همسايه مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون