• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3509 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت

رايزني درباره فريز نفتي ادامه دارد

توليدكنندگان نفت ماه آينده راهي مسكو مي‌شوند

گروه اقتصادي| اثر رواني شكست اجلاس دوحه و فريز نفتي، تخليه شد و قيمت نفت دوباره اندكي بالا رفت. نفتي كه تا روز پنجشنبه با ريزش قيمت روبه‌رو بود، در آخرين روز كاري هفته، (جمعه)، در بازار معاملات آتي منطقه آسيا با روند صعودي آغاز به‌ كار كرد. اين افزايش مي‌تواند به بيشترين افزايش هفتگي طلاي سياه از ابتداي سال ۲۰۱۶ تاكنون تبديل شود.
كمتر از يك هفته از بزرگ‌ترين گردهم‌آيي سران كشورهاي نفتي اوپك و غير اوپك در دوحه قطر مي‌گذرد؛ اين اجلاس براي تثبيت صادرات نفت كشورهاي توليدكننده در سطح ماه ژانويه برگزار شده بود اما شكست خورد. ايران حاضر به حضور در اين اجلاس و تثبيت سطح صادرات نفت خود نبود و عربستان هم حاضر نشد بدون حضور ايران طرح را امضا كند. ايران معتقد است اگر سطح صادراتش را در ماه ژانويه (دي ماه گذشته) فريز كند، گويي توافق هسته‌اي رخ نداده است. از سوي ديگر عربستان هم حاضر نيست بدون حضور رقيب منطقه‌اي‌اش، سطح توليد و صادراتش را فريز كند. به هر حال قرار شده تا توليدكنندگان بزرگ عضو اوپك و ديگر توليدكننده‌هاي غيراوپكي ماه آينده در روسيه ديدار كنند؛ تلاشي دوباره براي رسيدن به تصميمي مشترك درباره فريز توليد و صادرات. جالب آنكه تنها چند روز پس از شكست نشست فريز نفتي روسيه اعلام كرده آماده افزايش توليد خود به ارقامي بي‌سابقه است. عربستان هم پيش از روسيه تهديد كرده بود نفت بيشتري روانه بازار مي‌كند. سعودي‌ها گفته‌بودند ممكن است توليد خود را دو ميليون بشكه در روز افزايش دهند و با رسيدن به توليد بالاي 12 ميليون بشكه، جاي روسيه را به عنوان بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت جهان بگيرند. جالب‌تر آنكه اين دو كشور، همان‌هايي بودند كه طرح فريز نفتي را مطرح كردند و پس از آن هم بيش از ديگر كشورها خواهان فريز نفت بودند. در حالي كه بار ديگر شبح مازاد عرضه بر بازار نفت ظاهر شده، ونزوئلا پيش‌بيني كرده كه اگر توليد‌كنندگان نتوانند گفت‌وگو درباره محدود‌كردن توليد را از سر بگيرند ممكن است قيمت‌ها تنها در چند هفته آينده، سقوط كند. ونزوئلا از كشورهاي غير عضو اوپك خواسته تا در نشست ماه ژوئن اوپك به عنوان ناظر شركت كنند.
بهاي نفت در بازارهاي جهاني
قيمت نفت برنت درياي شمال هم با بيش از نيم دلار افزايش، ۴۵ دلار و ۹ سنت در هر بشكه معامله شد. در همين حال قيمت نفت وست تگزاس اينترميديت امريكا هم با ۵۲ سنت افزايش در برابر ۴۳ دلار و ۷۰ سنت به ازاي هر بشكه معامله شد. قيمت نفت برنت درياي شمال از روز دوشنبه تاكنون هشت درصد رشد كرده و نفت وست تگزاس اينترميديت امريكا هم از ماه آوريل تاكنون ۱۸ درصد افزايش قيمت را تجربه كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون