• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3509 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت

كلينتون و ترامپ به رقابت نهايي نزديك‌تر شدند

بازي احتمالات پس از انتخابات سرنوشت‌ساز نيويورك

ميثم سليماني

انتخابات نيويورك به پايان رسيد؛ انتخاباتي كه مي‌توانست سرنوشت هريك از نامزدهاي حاضر در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را براي ادامه راه تغيير دهد. هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ آنگونه كه انتظار مي‌رفت به يك پيروزي بزرگ دست پيدا كردند. كلينتون پس از هشت باخت پياپي برابر ساندرز توانست در نيويورك پيروز شود تا دوباره كمپين انتخاباتي او به روزهاي اوج خود بازگردد. ترامپ نيز كه در خانه خود در انتخابات شركت مي‌كرد، توانست با توجه به لغزش‌هايي كه در ايالت‌هاي پيشين داشت به يك پيروزي قاطع دست پيدا كند و مسير خود را براي ادامه راه هموار كند.
اما حالا با گذر از انتخابات نيويورك، مي‌توان با اطمينان بيشتري در خصوص آينده انتخابات درون حزبي امريكا سخن گفت. در ادامه راه 21 انتخابات درون‌حزبي تا تاريخ چهارده ژوئن باقي مانده است كه از مناطق انتخاباتي باقي مانده 13 ايالت به صورت مشترك ميان دو حزب در يك روز برگزار مي‌شود. همچنين شش منطقه انتخاباتي گوآم، كنتاكي، جزيره ويرجين، پورتوريكو، داكوتاي شمالي و واشنگتن از جمله مناطقي است كه براي دموكرات‌ها در يك روز مجزا انتخابات آن برگزار مي‌شود. براي جمهوريخواهان نيز در دو منطقه واشنگتن و نبراسكا به صورت جداگانه انتخابات برگزار خواهد شد. تاكنون نامزدهاي دموكرات 65درصد از مناطق انتخاباتي را پشت سر گذاشته‌اند و تنها 35درصد راه باقي مانده است. در طرف مقابل نيز راه اندكي براي جمهوريخواهان تا پايان باقي مانده است. آنها تاكنون 74درصد مسير انتخابات درون حزبي را طي كرده‌اند كه تنها 26درصد مناطق براي جمهوريخواهان باقي مانده است. تا پايان رقابت ميان جمهوريخواهان 658 نماينده باقي مانده كه مردم بايد تكليف آن را مشخص كنند تا به چه كسي در كنوانسيون نهايي جمهوريخواهان راي دهند. همچنين براي دموكرات‌ها از 4765نماينده تنها 1665نماينده باقي مانده كه تكليف آنها نيز تا روز 14ژوئن مشخص خواهد شد.

پيش بيني دور دوم
در اردوگاه جمهوريخواهان در حال حاضر دونالد ترامپ توانسته 846 نماينده درون حزبي را كسب كند. او براي اينكه با خيال راحت به عنوان نامزد نهايي حزب جمهوريخواه معرفي شود بايد 1237 نماينده درون حزبي را به دست آورد. ترامپ اگر مي‌خواهد بدون دردسر از كنوانسيون ملي حزب جمهوريخواه در كليولند خارج شود نيازمند 391 نماينده درون حزبي از 658نماينده باقي مانده است. يعني ترامپ براي اينكه بتواند پيروز مرحله اول انتخابات درون حزبي امريكا شود بايد آراي 60 درصد از نمايندگان باقي مانده را به دست آورد كه باتوجه به شرايط ترامپ و لغزش‌هاي او در برخي ايالت‌ها كار چندان آساني به نظر نمي‌رسد و اگر نتواند اين تعداد نماينده را كسب كند كار چندان آساني در برابر اعضاي سنتي حزب جمهوريخواه كه در اين مدت مورد آماج حملات وي بوده‌اند، نخواهد داشت. تد كروز هرچند كه تاكنون 563 نماينده درون حزبي را براي خود به دست آورده با هيچ احتمالي نمي‌تواند 1237 نماينده را كسب كند و كروز بايد اميدوار باشد كه انتخابات به دور دوم كشيده شود تا در كنوانسيون نهايي حزب شانس خود را در برابر ترامپ امتحان كند. كروز در سخنراني‌هاي انتخاباتي خود با اطمينان سخن مي‌گويد كه ترامپ نمي‌تواند نمايندگان لازم را در مجمع ملي جمهوريخواهان كسب كند. جان كسيچ هرچند از نظر درصد هيچ شانسي براي پيروزي در انتخابات درون حزبي ندارد اما تمركز انتخاباتي خود را بر روي نظرسنجي قرار داده كه مي‌تواند در برابر كلينتون پيروز شود و اين گونه اگر انتخابات به دور دوم كشيده شود قطعا مي‌تواند شانس خود را در آنجا به عنوان عضو سنتي حزب افزايش دهد.  گفتني است كنوانسيون ملي حزب جمهوريخواه در تاريخ هجده تا بيست و يكم جولاي در كليولند برگزار خواهد شد كه اگر هريك از نامزدها نتوانند 1237 نماينده مورد نياز را براي پيروزي به دست بياورند انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد كه ديگر نمايندگان تعهدي به هيچ يك از نامزدها نخواهند داشت و بر مبناي نظر شخصي راي خواهند داد.
كلينتون در مسير پيروزي
هيلاري كلينتون هرچند در هشت انتخابات پشت سر هم شكست خورد اما به نظر مي‌رسد مي‌تواند با توجه به پيروزي در نيويورك پيروز نهايي انتخابات شود. هرچند كه احتمال پيروزي ساندرز بر كلينتون غيرممكن به نظر نمي‌رسد اما به يك معجزه نياز دارد. كلينتون كه اكنون 1941 نماينده درون حزبي را در اختيار دارد از 1665 نماينده باقي مانده تنها 442 نماينده را براي پيروزي نياز دارد در صورتي كه ساندرز كه 1240 نماينده درون حزبي را در اختيار دارد براي پيروزي نياز به 1143 نماينده باقي مانده دارد كه كاري بسيار سخت خواهد بود. كلينتون براي پيروزي 81درصد راه را طي كرده و نيازمند كسب 26درصد نمايندگان باقي مانده است. در صورتي كه ساندرز اگر مي‌خواهد پيروز نهايي انتخابات شود بايد 68درصد از نمايندگان باقي مانده را كسب كند. كنوانسيون ملي حزب دموكرات در تاريخ 25 تا 28 جولاي در فيلادلفيا برگزار خواهد شد كه در آن مي‌توان از الان هيلاري كلينتون را به عنوان نامزد نهايي حزب دموكرات پيش‌بيني كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون