• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3509 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت

خبر‌ها

رياض: اگر راه‌حل سياسي شكست بخورد، به جنگ روي مي‌آوريم

«احمد العســـيري» سخنگوي ائتلاف تحت رهبري عربستان گفت: اگر مذاكرات صلح بين طرف‌هاي يمني به نتيجه نرسد، عربستان با عمليات نظامي بحران يمن را حل و فصل خواهد كرد. به گزارش فارس به نقل از الجزيره، قطر، عسيري افزود: ائتلاف ضد يمن در دو خط موازي حركت مي‌كند كه يكي از آنها به هدف خواهد رسيد؛ يا اينكه گفت‌وگوهاي كويت به نتيجه مي‌رسد يا اينكه عمليات نظامي ادامه مي‌يابد تا به هدف برسيم. البته ائتلاف ضد يمن از راه‌حل سياسي در يمن حمايت مي‌كند. ائتلاف چند كشور عربي از ابتداي سال گذشته به رهبري عربستان و با هدف آنچه «بازگرداندن حكومت قانوني» خوانده شد، به يمن حمله كرد. اين حمله پس از آن انجام شد كه معترضان به وضعيت نابسامان كشور، با هدايت جنبش انصارالله و پس از استعفاي عبد ربه منصور، رييس‌جمهور وقت از قدرت، پايتخت را به كنترل خود درآوردند. روزنامه نيويورك تايمز اين هفته نوشت حمله عربستان به يمن نه فقط موجب شكست انصارالله نشده، بلكه با ايجاد خلاء در يمن، زمينه را براي گسترش فعاليت القاعده هموار كرده است. گفت‌وگوهاي صلح بين گروه‌هاي درگير در يمن زيرنظر سازمان ملل متحد از پنجشنبه گذشته در كويت شروع شده است. ديروز نيز جلسه‌هاي بين گروه‌هاي يمني به صورت مستقيم برگزار شد.


اوباما: آتش‌بس در سوريه ممكن است شكست بخورد

 رييس‌جمهور امريكا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در رياض، با متهم كردن دولت سوريه به نقض پيمان «توقف درگيري‌ها»، احتمال شكست آتش‌بس در اين كشور را تاييد كرده است. به گزارش پاليتيكو، وي در جمع خبرنگاران در رياض گفت: «در حال حاضر، آتش‌بس در سوريه بسيار شكننده است و ممكن است - تا اندازه‌اي به دليل ادامه حملات رژيم اسد عليه مناطقي كه فكر مي‌كند در آنها برتري دارد - به شكست بينجامد. هيچ كدام از گزينه‌ها خوب نيستند. ديدگاه من همواره اين بوده كه ما بايد به يك راه‌حل سياسي در داخل دست پيدا كنيم و تمامي بازيگران بيروني و همين‌طور بازيگران داخلي بايد به اين راه‌حل متعهد باشند. مطمئنا اين چيزي است كه مردم سوريه مي‌خواهند. رييس‌جمهوري امريكا درباره طرح جايگزين دولتش براي مذاكرات سوريه هم اظهارنظر كرد و گفت: «مشكل هر طرح جايگزين كه حل و فصل سياسي را شامل نخواهد شد اين است كه شايد براي سال‌ها به درگيري‌هاي بيشتر دامن بزند. بنابراين هر چه زودتر ما بتوانيم اين را با راهكار سياسي حل كنيم، بهتر است.» دولت سوريه ادعاها درباره نقض آتش‌بس در سوريه را رد كرده و گفته گروه‌هاي مسلح توافق آتش‌بس را نقض كرده‌اند.

دبيركل ناتو: اختلافات عميقي با روسيه وجود دارد

دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي مي‌گويد، ناتو و روسيه در ديدار اخير خود به «اختلافات عميق طرفين» در مسائل مطرح در روابط مسكو- بروكسل پرداختند. به گزارش به نقل از خبرگزاري فرانسه، شوراي ناتو- روسيه روز چهارشنبه با حضور 28 تن از نمايندگان ائتلاف ناتو و آلكساندر گروشكو، فرستاده مسكو در اين ائتلاف پس از دو سال وقفه از سال 2014 و وقوع بحران اوكرين و الحاق كريمه به روسيه تشكيل جلسه داد. ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو پس از پايان اين جلسه طي كنفرانسي خبري اين نشست را جدي، صريح و خوب توصيف اما خاطرنشان كرد: روسيه و ناتو اختلافات عميق و پايداري با يكديگر دارند. استولتنبرگ اذعان كرد، دو طرف فاصله بسياري با توافق بر راه‌حل‌هايي جهت كاهش تنش‌ها بر سر مناطق درگير شرق اوكراين دارند: «در مساله اوكراين اختلافات بسيار عميقي بين دو طرف وجود دارد. طي اين نشست اما دست كم دريافتيم كه بر سر واقعيت‌ها، خوانش‌ها و مسووليت‌ها در مساله اوكراين اختلاف نظر وجود دارد و علاوه بر آن طرفين بر اهميت توافق مينسك واقف هستند.»گروشكو نيز پس از پايان اين نشست تاكيد كرد، تا زماني كه ناتو گامي واقعي در كاهش فعاليت‌هاي نظامي خود در نزديكي مرزهاي فدراسيون روسيه برندارد، حضور در هرگونه مذاكرات جهت اعتمادسازي ممكن نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون