• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3512 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ ارديبهشت

رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای‌عالی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت:

تمدن اسلامي كشورگشايي نيست

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از ظهر ديروز (دوشنبه) در ديدار اعضاي شوراي عالي مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، هدف انقلاب اسلامي را «تحقق تمدن اسلامي» خواندند و با اشاره به مباني غلط و ناكارآمدي الگوهاي توسعه جهاني و ضرورت ارايه الگوي جديد اسلامي- ايراني، «كار جهادي و انقلابي»، «استفاده از ظرفيت غني و قوي منابع اسلامي و حوزه‌هاي علميه»، «برخورداري از قوت علمي» و «گفتمان‌سازي» را از الزامات توليد و تدوين «الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت» برشمردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين مراحل پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامي و نسبت آن با الگوي پيشرفت، گفتند: مرحله اول در اين فرآيند، شكل‌گيري انقلاب اسلامي است و پس از آن بايد بلافاصله نظام اسلامي تشكيل شود كه هنر بزرگ امام خميني(ره) نيز ايجاد نظام اسلامي بود.
رهبر انقلاب، مرحله سوم را كه اكنون در آن قرار داريم، «تشكيل دولت اسلامي» يعني تشكيل دولتي بر اساس الگوها و معيارهاي كاملا اسلامي خواندند و افزودند: تا وقتي اين مرحله به طور كامل محقق نشده است، نوبت به «تشكيل جامعه اسلامي» نمي‌رسد و در اين صورت، موضوع سبك زندگي اسلامي نيز صرفا در سطح گفتمان‌سازي در جامعه باقي خواهد ماند.
ايشان، گام نهايي در مراحل پنجگانه اهداف انقلاب اسلامي را تحقق «تمدن اسلامي» دانستند و خاطرنشان كردند: تمدن اسلامي، كشورگشايي نيست بلكه به معناي تاثير پذيرفتن فكري ملت‌ها از اسلام است.  
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توليد الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني را لازمه تحقق «تمدن اسلامي» خواندند و در پاسخ به اين سوال كه «چرا الگوهاي موجود و آزموده‌شده در دنيا نمي‌توانند الگوي مطلوبي براي ما باشند»، گفتند: الگوهاي رايج توسعه، از لحاظ مباني، غلط و بر پايه اومانيسم و اصول غير الهي هستند و از لحاظ آثار و نتايج نيز نتوانسته‌اند وعده‌هايي را كه در خصوص ارزش‌هايي نظير آزادي و عدالت داده بودند، محقق كنند.
رهبر انقلاب، وضعيت نامناسب برخي كشورهاي دنبال‌كننده اين الگوها در شاخص‌هايي نظير بدهي‌هاي كلان مالي دولت‌ها، بيكاري، فقر و اختلاف طبقاتي شديد را نشانه‌هايي از ناكارآمدي الگوهاي رايج خواندند و افزودند: اين جوامع اگرچه پيشرفت‌هايي نيز داشته‌اند اما پيشرفت‌ها تا اعماق آن جوامع نفوذ نكرده و به «اخلاق، عدالت، معنويت و امنيت» منتهي نشده است، بنابراين ما بايد الگوي پيشرفت بومي خود را متكي بر مباني اسلامي و فرهنگ ايراني، تعريف و ارايه كنيم.
ايشان، «اسلامي بودن» الگوي پيشرفت را اساس كار خواندند و تاكيد كردند: لازمه تحقق اين موضوع، تحقيقات عميق اسلامي و ارتباط وثيق و پيوسته با حوزه‌هاي علميه و فضلاي متفكر، آگاه و مسلط بر مباني فلسفي، كلامي و فقهي است.  
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، توجه به وجه ايراني در عنوان الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را نيز مهم ارزيابي كردند و افزودند: ايران، زمينه تحقق اين الگوست و اگر به فرهنگ، تاريخ، جغرافيا، اقليم، آداب و سنن و سرمايه‌هاي انساني و طبيعي كشور توجه نشود، الگوي پيشرفت، سندي غيرقابل تحقق و بدون استفاده خواهد شد.  
رهبر انقلاب پس از بيان اهميت و ضرورت الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني به بيان الزامات توليد آن پرداختند.  ايشان، «تنظيم و تدوين علمي»، «ايجاد زمينه براي بحث و تضارب آرا درباره الگو»، «مشخص شدن مرزبندي‌ها و تمايزات الگو با نسخه‌هاي فراوان و مكاتب موجود در دنيا»، «توجه توأمان به آرمان‌ها و واقعيات»، «كاربردي بودن» و «برخورداري از قوت و مقاومت علمي در برابر نظرات معارض و مخالف» را از جمله الزامات تدوين الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني خواندند.  
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه چند توصيه نيز خطاب به اعضاي شوراي عالي مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت بيان كردند.  «عجله نكردن در تهيه و تدوين الگو»، «آسيب‌شناسي عملكرد پنج‌ساله مركز»، «نقد جدي و قوي الگوهاي رايج توسعه جهاني»، «كار جدي، جهادي و انقلابي و استفاده از محققان جوان، خوش‌فكر، مومن و انقلابي»، «ارتباط با دستگاه‌ها و بدنه مديريتي كشور» و «گفتمان‌سازي» توصيه‌هاي رهبر انقلاب اسلامي به اعضاي شوراي عالي مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت بود.  
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اهميت «گفتمان‌سازي»، افزودند: بايد با استفاده از دستگاه‌ها و امكانات، به نحوي گفتمان‌سازي شود كه الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني، به گفتماني حاكم بر ذهن‌ها و دل‌هاي جوانان يعني نسل آينده مديران كشور تبديل شود.
 ايشان همچنين شرط لازم براي موفقيت در هر اقدامي را «ايمان و اعتقاد راسخ» خواندند و از فعاليت‌هاي رييس و اعضاي شوراي عالي مركز الگوي اسلامي- ايراني تشكر كردند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي دكتر واعظ‌زاده، رييس شوراي عالي مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مركز و مراحل تهيه و تدوين الگوي پايه پيشرفت اسلامي- ايراني بيان كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون