• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

يك روز مانده به يك مرحله تاثيرگذار ديگر در انتخابات مجلس دهم

55 حوزه آماده براي دور دوم

گروه سياسي | كمتر اتفاق افتاده مرحله دوم يك انتخابات آنقدر حساس و تعيين‌كننده باشد اما دهم ارديبهشت براي مجلس دهم روز تعيين‌كننده‌اي خواهد بود. نتايج روز هفتم اسفند نتوانست وزن مجلس را مشخص كند و حالا چشم‌ها به روز جمعه دوخته شده تا روشن شود كفه ترازو در پارلمان دهم به سمت اصولگراها سنگيني خواهد كرد يا اصلاح‌طلبان. مرحله دوم دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، فرصتي است تا اصلاح‌طلبان پيروزي خود در مرحله اول را هم قطعيت ببخشند و براي اصولگرايان هم فرصت جبران شكست سنگين پايتخت را خواهد داد؛ رقابت براي 68 كرسي باقيمانده كه تكليف پارلمان دهم را روشن خواهد كرد. به گفته دبير ستاد انتخابات كشور تبليغات نامزدها در 55 حوزه انتخابيه ساعت هشت صبح امروز به پايان رسيده و انتخابات هم در روز جمعه ساعت 8 صبح آغاز خواهد شد و تنها با دستور شخص وزير كشور زمان آن تمديد خواهد شد.
در اين ميان اما رييس ستاد انتخابات كشور هم تاييد كرده است كه در بيشتر حوزه‌هاي انتخابيه، انتخابات دو قطبي است. به گزارش ايرنا، علي پورعلي مطلق افزود: در حال حاضر هيچ مشكل خاصي كه روند انتخابات را زير سوال ببرد، وجود ندارد و تمامي امكانات و ملزومات لازم نيز براي برگزاري انتخابات در اختيار 55 حوزه انتخابيه قرار گرفته است. پورعلي مطلق يادآور شد: مرحله دوم انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از ساعت هشت صبح روز جمعه (دهم ارديبهشت) در 55 حوزه انتخابيه آغاز و به مدت 10 ساعت ادامه خواهد داشت. وي ادامه داد: تمديد زمان برگزاري انتخابات نيز به عهده شخص وزير كشور است و در صورت نياز بنا به تشخيص وزير، امكان تمديد مدت زمان راي‌گيري وجود دارد. دبير ستاد انتخابات كشور خاطرنشان كرد: در مرحله دوم انتخابات مجلس، بيش از 15 هزار شعبه اخذ راي وجود دارد.
مرحله دوم انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي دهم ارديبهشت ماه 1395 در 55 حوزه انتخابيه براي تعيين 68 نماينده برگزار مي‌شود كه در اين مرحله از انتخابات 136 نامزد با يكديگر رقابت مي‌كنند. علي پورعلي مطلق با اشاره به اينكه در مرحله اول انتخابات تكليف 152 حوزه انتخابيه مشخص شد گفت: اميدواريم حضور با شكوه و قانونمندي را شاهد باشيم تا حماسه‌اي ديگر در پيش داشته باشيم. او ادامه داد: در مرحله دوم كليه امكانات، ملزومات و لوازم تهيه شده و مشكلي در اين روند نداريم و ان‌شاءالله مردم عزيز خاصه آنهايي كه در مرحله اول در اين حوزه‌ها راي داده‌اند و منتخب آنها به مجلس راه نيافته، همچنان در اين حوزه‌ها اقدام به راي دادن كنند. پورعلي مطلق تصريح كرد: مردم نسبت به سرنوشت خود حساس هستند و با اطلاعاتي كه از استان‌ها به دست آمده، در حوزه تبليغات بيش از گذشته حضور داشته‌اند و شايعات و بحث‌ها همواره مطرح بوده است. دبير ستاد انتخابات كشور خاطرنشان كرد: رقابت بسيار شديد است و قول مي‌دهم روز جمعه يك انتخابات با شكوه را شاهد باشيم.
پورعلي مطلق ادامه داد: بعد از شمارش آرا و تكميل صورت جلسه توسط هيات اجرايي و نظارت، سريعا از رسانه‌هاي جمعي مستقر در ستاد انتخابات، آراي را به اطلاع عموم مردم مي‌رسانيم.

در بيشتر حوزه‌ها انتخابات دوقطبي است
رييس ستاد انتخابات كشور هم با حضور در برنامه تيتر يك صدا و سيما از رقابت تنگاتنگ ميان نامزدها در دور دوم انتخابات گفت و اضافه كرد: تقريبا همه جا انتخابات با رقابت شديد پيش مي‌رود، همه داوطلبان توانستند از افراد سياسي و افراد صاحب نظر دعوت بكنند و برنامه‌هاي داوطلبان را براي مردم توضيح دهند.
همه توانستند از كساني كه مي‌توانستند برنامه‌هاي‌شان را خوب توضيح دهند، استفاده كنند.
اين حضور باعث شد كه شور و شوق انتخاباتي بالا برود. الان تمام حوزه‌ها به‌شدت در حال فعاليت هستند. امروز و فردا همه در تلاش هستند كه آخرين تلاش خودشان را انجام دهند. وي تصريح كرد: در دوره اول 221 نفر انتخاب شدند و در اين مرحله 68 نفر بايد انتخاب شوند. در مرحله قبل چون تعداد نامزدها زياد بود، امكان اينكه مشخص شود كانديداها متعلق به كدام جناح و يا گروه هستند، بسيار سخت بود. اما در حال حاضر در بيشتر حوزه‌ها انتخابات دوقطبي است. اين مرحله رقابت خيلي تنگاتنگ است. داوطلبين تمام امكانات را در نظر گرفته‌اند تا پيروز شوند؛ لذا شور و اشتياق نيز در اين حوزه زياد است.

دعوت رييس جمهور از مردم براي حضورگسترده در مرحله دوم انتخابات
پيش از انتخابات هفتم اسفند، حسن روحاني بارها مردم و فعالان سياسي را به شركت در انتخابات دعوت كرد و در دور دوم هم به رسم گذشته مردم را به شركت در انتخابات دعوت كرد. رييس‌جمهور كه در جلسه هيات دولت صحبت مي‌كرد، حضور پرشور مردم در انتخابات هفتم اسفند سال گذشته را افتخار و صفحه زرين ديگري بر صفحات درخشان گذشته تاريخ فعاليت‌هاي سياسي مردم برشمرد و گفت: انتخابات تثبيت جمهوريت و اسلاميت نظام است، چرا كه اصل مشورت و راي مردم منشا ديني، اسلامي و قرآني دارد. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه «انتخابات مايه استحكام نظام و افزايش اعتماد مردم، سرمايه اجتماعي و قدرت سياسي كشور است»، اظهارداشت: در منطقه‌اي كه در برخي از كشورهاي آن هنوز نظام قبيله‌اي حاكم است، چند كشور هستند كه انتخابات و رقابت سالم و قانوني دارند كه در راس آنها نيز جمهوري اسلامي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها