• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان :

تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح دوشنبه در ديدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر كشور ضمن تجليل از تلاش‌ها و زحمات جامعه معلمي، «تربيت نسل آينده‌اي با هويت مستقل، عزتمند، ديني و داراي شاخص‌هاي ممتاز و جريان‌ساز» را وظيفه اصلي و بسيار خطير آموزش و پرورش و معلمان دانستند و تاكيد كردند: اگر جامعه‌اي با چنين ويژگي‌هايي شكل بگيرد، قطعا اقتصاد مقاومتي و بدون نفت، برخورداري از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوي مصرف و روحيه ايستادگي و مقاومت در برابر زياده خواهي‌ها معنا پيدا خواهد كرد. رهبر انقلاب، كار معلمي را كاري دشوار توصيف كردند و گفتند: كار مخلصانه و براي خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمينه كار مخلصانه در شغل معلمي، كاملا وجود دارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، حركت و آثار شهيد آيت‌الله مطهري را نمونه درخشاني از كار مخلصانه و با بركت برشمردند و افزودند: نتيجه اخلاص آن عالم زمان‌شناس و نيازشناس، ماندگاري آثار برجسته اوست، به‌گونه‌اي كه ده‌ها سال پس از شهادتش، همچنان اهل فكر از آثار آن بزرگوار، بهترين بهره‌ها را مي‌جويند. رهبر انقلاب تاكيد كردند: البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نبايد موجب غفلت مسوولان از مسائل مادي و معيشتي اين جامعه سختكوش شود و همچنان كه بارها گفته‌ايم و باز هم مي‌گوييم، هر هزينه و بودجه‌‌اي كه در آموزش و پرورش صرف مي‌شود، در واقع سرمايه‌گذاري است.
رهبر انقلاب اسلامي سپس به طرح بحث اصلي خود پرداختند و گفتند: موضوع اساسي اين است كه آموزش و پرورش نسل آينده را با چه ويژگي‌هايي مي‌خواهد تربيت كند و كشور براي ادامه مسير خود به چگونه نسلي نياز دارد؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي قبل از بيان ويژگي‌هاي مورد نياز براي تربيت نسل آينده به يك نكته اشاره كردند و افزودند: ما براي تربيت نسل آينده در يك فضا و ميدان خالي از رقيب قرار نداريم، بلكه با حريفي به نام «نظام سلطه بين‌المللي» مواجه هستيم. ايشان خاطرنشان كردند: ممكن است برخي تعجب كنند كه چه ارتباطي ميان آموزش و پرورش و «نظام سلطه بين‌المللي» وجود دارد، در حالي كه واقعيت اين است كه نظام سلطه براي نسل جوانِ ملت‌ها به ويژه ملتِ ايران برنامه دارد.
رهبر انقلاب اسلامي، امريكا، سرمايه‌داران صهيونيسم و برخي دولت‌هاي مستكبر را مظهر «نظام سلطه بين‌المللي» دانستند و تاكيد كردند: نظام سلطه مي‌خواهد نسل آينده كشورها، نسلي باشند كه فكر، فرهنگ، نگاه و سليقه مورد نظر او را در مسائل جهاني داشته باشند و در نهايت نخبگان، سياستمداران و افراد تاثيرگذار همان‌گونه فكر و عمل كنند كه او تمايل دارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به قدمت اين برنامه فرهنگي استعمار، گفتند: متفكران غربي بارها گفته‌اند كه به جاي كشورگشايي‌هاي استعماري قرن نوزدهم، بهترين و كم‌هزينه‌ترين روش، تزريق فكر و فرهنگ خود به نسل جوان كشورها و تربيت زبدگان و نخبگاني است كه همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند كرد.
ايشان برخي دولت‌هاي منطقه را نمونه بارز اين برنامه‌ريزي استكباري دانستند و افزودند: اين دولت‌ها اكنون همان كاري را انجام مي‌دهند كه امريكا مي‌خواهد و حتي همه هزينه‌هاي آن را هم متقبل مي‌شوند و هيچ امتيازي نيز نمي‌گيرند و فقط در مقابلِ آن، امريكايي‌ها، اين دولت‌ها را حفظ مي‌كنند و مانع از سقوط آنان مي‌شوند.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه حريف ما چنين برنامه‌اي براي نسل آينده كشورمان دارد، لزوم ترويج فكر و فرهنگ و زبان بومي را خاطرنشان كردند و گفتند: متاسفانه در برخي مواقع به جاي ترويج زبان فارسي، زبان انگليسي ترويج مي‌شود و اكنون كار به جايي رسيده است كه آموزش زبان انگليسي به مهدكودك‌ها كشيده شده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرشان كردند: اين موضوع به معناي مخالفت با يادگيري زبان خارجي نيست بلكه بحث اصلي، ترويج فرهنگ بيگانه در كشور و در ميان كودكان، نوجوانان و جوانان است.
ايشان با تاكيد بر اينكه كشورهاي ديگر براي مقابله با ترويج زبان و فرهنگ بيگانه برنامه دارند، گفتند: متاسفانه در كشور ما براي مقابله با اين موضوع برنامه خاصي وجود ندارد و ميدان را براي گسترش فرهنگ بيگانه باز گذاشته‌ايم. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ايجاد انواع موانع و سختي‌ها براي ترويج زبان فارسي در برخي از كشورهاي غربي، افزودند: در شرايطي كه آنها اجازه ترويج زبان فارسي را نمي‌دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترويج مي‌كنيم، آيا اين كار واقعا عقلاني است؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: اين سخنان به معناي تعطيل كردن آموزش زبان انگليسي در مدارس نيست، بلكه بحث اصلي اين است كه بدانيم با چه حريفي مواجه هستيم و طرف مقابل چه برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي براي تاثيرگذاري بر نسل آينده كشور دارد. ايشان سپس به بيان شاخص‌ها و ويژگي‌هاي مورد نياز براي تربيت نسل آينده كشور پرداختند و گفتند: مهم‌ترين شاخصه‌اي كه بايد در تربيت دانش‌آموزان مد نظر قرار گيرد، شكل‌گيري «هويت مستقل، عزتمند و ديني» در نسل آينده است. رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: بايد نوجوانان و جوانان كشور را به گونه‌اي تربيت كنيم كه به دنبال سياست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگي در اين مسائل مذموم به شمار آيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي كشور را از لحاظ اين موضوع، دچار آسيب دانستند و افزودند: علاقه بيش از حد به استفاده از تعابير فرنگي يك نمونه از اين آسيب ديدگي است كه از دوران طاغوت براي ما به ارث رسيده است. ايشان يكي از لوازم اصلي تحقق اقتصاد مقاومتي را شكل‌گيري هويت مستقل در نوجوانان و جوانان دانستند و خاطرنشان كردند: تا زماني كه روحيه استقلال و مقاومت و ايستادگي وجود نداشته باشد، اگر مسوولان صدها جلسه شهم براي اقتصاد مقاومتي بگذارند، در نهايت كار به نتيجه كامل و صحيح نخواهد رسيد. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اقتصاد مقاومتي، اقتصاد بدون نفت و فرهنگ مستقل، هنگامي معنا پيدا مي‌كند كه هويت مستقل در جامعه شكل بگيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي احياي «شاخص‌هاي ممتاز و مفاهيم جريان‌ساز» در دانش‌آموزان را يكي ديگر از وظايف سنگين معلمان و آموزش و پرورش دانستند و گفتند: ايمان، انديشه‌ورزي، مشاركت و همكاري اجتماعي و اصلاح الگوي مصرف از جمله اين شاخص‌هاي برجسته است كه بايد در نسل آينده رشد پيدا كنند. ايشان با اشاره به مشكلات موجود در كشور درخصوص الگوي مصرف، چند نمونه را بيان كردند و افزودند: مصرف كالاهاي خارجي و قاچاق ده‌ها و صدها ميلياردي كالاهاي لوكس، نمونه‌هايي از الگوي مصرف غلط در كشور است كه بايد اصلاح شوند و يكي از زيرساخت‌هاي اصلي براي اصلاح آنها، فرهنگ سازي در نسل جوان است. رهبر انقلاب اسلامي، «تحمل مخالف» را يكي ديگر از شاخص‌هاي برجسته براي نسل آينده برشمردند و گفتند: تحمل مخالف در جامعه نهادينه نشده است زيرا تا فردي مختصر طعنه‌اي مي‌زند، با مشت به سينه او كوبيده مي‌شود؛ اين، يعني عدم تحمل مخالف.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «ادب و مودب بودن» و «تدين و اشرافي بار نيامدن» را از ديگر شاخص‌هاي مورد نياز براي تربيت دانش‌آموزان دانستند و تاكيد كردند: نهادينه كردن اين شاخص‌ها در نسل آينده و فرهنگ‌سازي درباره آنها از وظايف بزرگ معلمان و آموزش و پرورش است. ايشان با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش به تنهايي نمي‌تواند اين «وظيفه مقدس» را انجام دهد، به نقش بخش‌ها و دستگاه‌هاي مختلف اشاره كردند و افزودند: معاونت پرورشي آموزش و پرورش از جمله بخش‌هايي است كه در اين زمينه نقش تاثيرگذار و وظيفه سنگيني دارد و بايد با اقدامات پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم از لحاظ اعتقادي، سياسي و اخلاقي در اين مسير گام بردارد و هرگونه كوتاهي در اين زمينه ضربه به آموزش و پرورش و نسل آينده خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي صدا و سيما را يكي از دستگاه‌هاي داراي مسووليت درخصوص نهادينه كردن شاخص‌هاي ممتاز در نسل آينده و فرهنگ‌سازي در اين زمينه دانستند و با انتقاد از عملكرد رسانه ملي گفتند: سال گذشته هم درباره لزوم برنامه‌ريزي دقيق و صحيح صدا و سيما براي نسل جوان مطالبي بيان شد اما متاسفانه عمل نشده است.
ايشان افزودند: صدا و سيما بايد با استفاده از افراد صاحب انديشه و متخصص، يك سرفصل كاري ويژه براي آموزش و پرورش داشته باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به نامه يكي از دانش‌آموزاني كه هفته پيش با ايشان ديدار داشتند و گلايه وي از نبود برنامه‌هاي مناسب و تاثيرگذار براي جوانان دبيرستاني در صدا و سيما گفتند: بايد در رسانه ملي با شيوه‌هاي هنرمندانه و كارشناسانه، برنامه‌هايي براي اقناع فكري، روحي، ديني و علمي جوانان تهيه شود و برنامه‌هاي كنوني در برخي شبكه‌ها به هيچ‌وجه با نيازها در اين زمينه همخواني ندارند. ايشان وزارت ارتباطات را نيز يكي ديگر از دستگاه‌هاي مسوول در زمينه تربيت نسل آينده برشمردند و با اشاره به گستردگي فضاي مجازي و سرعت روزافزون تحولات در اين عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضاي مجازي خاطرنشان كردند: كسي مخالف استفاده از فضاي مجازي نيست بلكه موضوع اصلي اين است كه در چنين عرصه‌اي كه لغزشگاه است بايد زمينه استفاده صحيح فراهم شود نه آنكه فضاي مجازي به صورت رها و غيرقابل كنترل باشد.
ادامه در صفحه 10

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون