• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

تلاش كره‌اي‌ها براي سهم‌گيري از اقتصاد ايران

20 توافق و تفاهمنامه، سهم مشاركت اقتصادي كره از ايران

 رفت و آمدهاي چند روزه كره‌اي‌ها در ايران به نتيجه رسيد و بيش از 20 تفاهمنامه و يادداشت تفاهم بين بخش‌هاي مختلف اقتصادي ايران و كره امضا شد تا به اين طريق كره‌اي‌ها هم سهم خود را  از كيك مشاركت اقتصادي ايران برداشت كرده باشند. روز گذشته وزراي دو كشور در حضور روساي جمهور دو كشور 19 سند همكاري را امضا كردند كه سهم وزارتخانه‌هاي اقتصادي از اين اسناد 13 سند بود كه عباس آخوندي به عنوان وزير راه و شهرسازي با امضاي سه سند همكاري دريايي، زيربنايي، بنادر بيشترين تعداد تفاهم‌نامه‌هاي امضا شده را به نام خود ثبت كرد و به ترتيب حميدرضا چيت‌چيان وزير نيرو با امضاي 2 سند همكاري و وزراي نفت، كشاورزي، اقتصاد و رييس كل بانك مركزي، معاون وزير اقتصاد در امور گمركي، معاون وزير اقتصاد در امور سرمايه‌گذاري خارجي، ديگر وزرايي بودند كه پاي اسناد توافق شده با كره‌اي‌ها را امضا كردند.
 
پايان سال مستقيم تهران- سئول
در جريان مذاكرات منتهي به امضاي سند همكاري حمل‌و‌نقلي ميان عباس آخوندي و كانگ هواين و زير زمين و زيرساخت و حمل‌و‌نقل كره جنوبي مقرر شد تا پايان امسال خط پرواز مستقيم سئول- تهران راه‌اندازي شود. در عين حال اين دو وزير قرار است دو يادداشت تفاهم ريلي را امضا كنند كه تامين مالي پروژه‌ها نيز به صورت «اعتبار صادراتي» (Export Credit) است. پيش از اين كانگ‌هواين محور همكاري ايران و كره را زمينه‌هاي راه‌آهن، مديريت حمل‌ونقل، سيستم‌هاي مديريت حمل‌ونقل هوشمند، حمل‌ونقل هوايي و ساير بخش‌ها خوانده بود و با اشاره به امضاي يادداشت تفاهم اجراي پروژه ريلي اصفهان- اهواز گفت: «اين پروژه‌ زودتر از ساير پروژه‌ها با مشاركت دو كشور عملياتي مي‌شود. احداث راه آهن اصفهان- اهواز يكي از پروژه‌هاي مهم در حوزه راه‌آهن براي ايران است. علاوه بر اين قرار است يادداشت تفاهم بين شركت راه آهن ايران و شركت هيونداي روتِم، جهت تامين ۴۵۰ واگن براي ايران امضا شود.»

تبادل يورو به جاي دلار
در همين حال طي مذاكراتي كه كره‌اي‌ها با ايران داشتند قرار شد تا سيستم «تبادل يورو» بين ايران و كره در آينده نزديك برقرار شود. بنا به قولي كه وزير زمين و زيرساخت وحمل و نقل كره جنوبي به آخوندي داده، تامين مالي پروژه‌ها به صورت «اعتبار صادراتي» (Export Credit) است اما فاينانسورهاي كره‌اي اين تسهيلات را به شركت‌هاي خصوص كره ارايه مي‌دهند و آنها نيز درباره جزييات و شرايط با شركت‌هاي ايراني مذاكره و تفاهم مي‌كنند.

از خط لوله تا صادرات گاز
كره‌اي‌ها همچنين با حضور در شركت گاز در قالب يادداشت تفاهم همكاري اجرا و بهره‌برداري از خطوط لوله گاز نهم و يازدهم سراسري و اجراي خط لوله زيردريايي صادرات گاز به عمان را به عهده گرفتند. تهران و سئول سه ماه براي اين يادداشت تفاهم زمان گذاشتند و مذاكرات فشرده‌اي را انجام دادند تا در نهايت توانستند شرايط همكاري با يكديگر را تسهيل كند. اين تفاهمنامه همكاري، حوزه‌هاي ميني ال ان جي، ال‌ان‌جي، سي‌ان‌جي و تحقيق و توسعه را نيز شامل مي‌شود.

توافق آب و انرژي
كره‌اي‌ها همچنين با حميد چيت چيان نيز دو سند تفاهمنامه همكاري امضا كردند كه يكي در زمينه‌هاي منابع آب و انرژي بود. بر اساس اين يادداشت تفاهم، زمينه‌هاي همكاري طرفين در 9 بخش شامل توسعه سياست‌هاي درنظر گرفته‌شده در بخش منابع آب براي بهبود مصرف آب و ارتقاي راندمان مديريت آب، مديريت هوشمند آب بر اساس فناوري اطلاعات و ارتباطات، توسعه و بهره‌برداري و مديريت منابع آب (در رابطه با سدها، سيستم‌هاي تامين آب و نمك زدايي آب دريا)، تقويت مديريت ايمني سدها به‌منظور آماده‌سازي براي بارش‌هاي غير طبيعي، زمين‌‌لرزه‌ها و تاسيسات فرسوده، ساماندهي رودخانه‌ها، استقرار استانداردهاي مرتبط با فناوري مديريت آب، برنامه‌ريزي براي استقرار حكمراني در مديريت آب، آموزش و ظرفيت‌سازي براي مديران منابع آب در نظر گرفته شده است. ديگر سند تفاهمنامه‌اي كه امضا شد يادداشت تفاهم در زمينه توسعه نيروي برق و صنايع جديد انرژي بود.
كره‌اي‌ها تلفات برق را كم مي‌كنند
در همين حال هيات 12 نفره كره‌اي به شركت‌هاي توانير رفتند تا جزييات تفاهمنامه‌اي كه امروز سه شنبه بين اين شركت و «كپكو» كره‌جنوبي براي ساخت خطوط انتقال برق و اجراي طرح‌هاي كاهش تلفات انرژي امضا مي‌شود به نتيجه نهايي برسد. اين تفاهمنامه همزمان با آغاز مذاكرات با شركت هيوندايي براي ساخت يك نيروگاه ۵۰۰ مگاواتي، امضا مي‌شود. «چو» مديرعامل شركت كپكو در ديدار و گفت‌وگو با آرش كردي، مديرعامل توانير با استقبال از مشاركت با ايران در صنايع برق و انرژي، گفته است: شركت‌هاي كره جنوبي آماده مشاركت و سرمايه‌گذاري در صنايع برق ايران هستند. آرش كردي، مديرعامل شركت توانير هم در ديدار با مديرعامل شركت كپكو كره‌جنوبي از امضاي تفاهمنامه برقي با اين شركت با سه محور همكاري مشترك خبر داد و افزود: كاهش تلفات برق، هوشمندسازي شبكه برق و احداث خطوط ۷۶۵ كيلو ولت انتقال برق از مهم‌ترين محورهاي امضاي تفاهمنامه برقي با شركت كره‌جنوبي خواهد بود.

احداث برج كره‌اي در ايران
از سوي دولت‌هاي دو كشور اعلام شده است كه ايران و كره جنوبي توافق كردند كه يك برج تجاري براي ترويج فرهنگ كره‌اي و فروش محصولات اين كشور در ايران احداث شود. اين برج كه فعلا كي تاور (برج كره) نامگذاري شده، فرهنگ كره‌اي را ترويج خواهد كرد.

 

هشدار؛ به فكر سرمايه‌گذاري و انتقال تكنولوژي باشيد

در حالي كه كره‌اي‌ها بعد از چندين ماه مذاكره با طرف‌هاي ايراني پاي ميز امضاي تفاهمنامه آمده‌اند اما ولي‌الله افخمي‌راد، معاون وزير صنعت بار ديگر به كره‌اي‌ها هشدار داد كه بايد در ايران سرمايه‌گذاري كرده و انتقال تكنولوژي داشته باشند، نه اينكه ايران را يك بازار مصرفي صرف بدانند. اقتصاد ايران ديگر متكي به نفت نيست و سال گذشته، ميزان صادرات كالا و خدمات فني و مهندسي ايران بيش از ۶۰ ميليارد دلار بوده كه اين نشان مي‌دهد اتكاي اقتصاد ايران به نفت به ۴۰درصد رسيده است؛ از اين رو كره‌اي‌ها ديگر نبايد به ايران به عنوان كشوري مصرف‌كننده بنگرند؛ بلكه بايد به اين فكر باشند كه ايران به عنوان هاب‌توليد و صادرات كالا در منطقه است؛ با اين ديدگاه همكاري‌هاي ايران و كره‌جنوبي مي‌تواند بلندمدت و طولاني شود. وي افزود: حضور بانك‌هاي كره‌اي در كنار شركت‌هاي بزرگ و مطرح اين كشور در ايران نشان مي‌دهد نگاه كره‌اي‌ها به ايران تغيير كرده و خواهان گسترش روابط اقتصادي با امن‌ترين كشور منطقه هستند؛ ضمن اينكه امكانات، فرصت‌ها و زمينه‌هاي همكاري با ايران به نسبت ساير كشورهاي همسايه بيشتر است و اين اميدواري وجود دارد كه با توجه به رفع تحريم‌ها و رفع مشكلات و موانع، شاهد امضاي قراردادهاي متعدد در بخش‌هاي مختلف با كره باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون