• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

احمد توكلي:

170 قاضي از قوه قضاييه عزل شدند

به مرحله‌اي رسيديم كه دستگاه‌هاي مسوول مبارزه با فساد خودشان به درجاتي از فساد آلوده شده‌اند. اين را احمد توكلي مي‌گويد، مردي كه از ورود به مجلس دهم بازماند اما در ميان سياستمداران و اهالي اقتصاد فرد مهمي محسوب مي‌شود. پايگاه فكري توكلي به اصولگرايان تعلق دارد اما وي خط قرمز پررنگي ميان خود و رييس‌جمهور پيشين، پس از سال 1389 كشيده است. او كه پيش از اين راي‌اش به رييس سابق دولت در سال 1388 را رايي از سر ناچاري خوانده است از منتقدان جدي ساختار اداري ايران محسوب مي‌شود و فساد را يكي از بحراني‌ترين نقطه‌ها مي‌داند.  توكلي در يك برنامه تلويزيوني در تشريح رابطه فساد با كاهش سرمايه‌هاي اجتماعي گفت: متاسفانه فسادها زياد، شبكه‌اي و سيستماتيك شده‌اند و مسوولان نيز از زندگي ساده فاصله گرفته‌اند. وقتي مسوولان بخواهند در رفاه زندگي كنند مردم‌شان را بدبخت خواهند كرد ولي اگر قصد خدمت به مردم داشته باشند نبايد خودشان را در نظر بگيرند. بخش‌هايي از مهم‌ترين گفته‌هاي توكلي در پي مي‌آيد:
-  فرمان مقام معظم رهبري براي مبارزه با فساد در اين ۱۵ سال چقدر اجرا شد؛ هنوز كاملا اجرا نشده و اگر شده بود كه مقام معظم رهبري شعار امسال را اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري نمي‌كردند. يكي از شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي حذف فساد و سيستم موجود است.
-  متاسفانه فسادها زياد، شبكه‌اي و سيستماتيك شده‌اند و مسوولان نيز از زندگي ساده فاصله گرفته‌اند. وقتي مسوولان بخواهند در رفاه زندگي كنند مردم‌شان را بدبخت خواهند كرد ولي اگر قصد خدمت به مردم داشته باشند نبايد خودشان را در نظر بگيرند.
-  به مرحله‌اي كه دستگاه‌هاي مسوول مبارزه با فساد خودشان به درجاتي از فساد آلوده مي‌شوند، فساد سيستماتيك مي‌گويند. وقتي فاسدها در مجاري اداري و تصميم‌گيري نفوذ مي‌كنند در نتيجه مانع از مبارزه مي‌شوند و عزم را از بين مي‌برند.
-  كسي كه بهترين خانه و حقوق را داشته باشد اينقدر حريص مي‌شود كه همه بيت‌المال را مثل گاوي با پوستش قورت مي‌دهد. اگر فرد انگيزه الهي و انساني خودش را از دست داده و حاضر به نشستن در خانه‌اي لوكس با پول مردم فقيري كه حتي پول تهيه داروي خود را ندارند، شد مطمئن باشيد بيت‌المال را درست مصرف نخواهد كرد.
-  يكي از مسوولان حقوق ۳۷ ميليوني مي‌گرفت كه به وسيله معاون وي گفتم اين كار را نكن و من هم چيزي نمي‌گويم. آن مدير با توجيه اينكه در كارخانه سهامي ندارد براي خودش ۱۷۵ ساعت اضافه كار رد كرده بود در حالي كه ساعت كاري افراد در ماه ۱۷۶ ساعت است. با چنين اضافه حقوق‌هاي بسيار بالايي دريافت كردن قطعا راه كمك به آبدارچي كه واقعا اضافه كار هم مي‌كند، بسته مي‌شود. قصد مچ‌گيري نداريم بلكه با هدف اصلاح و در چارچوب قانون عمل مي‌كنيم.
-  سه نوع فقر داريم يكي فقر مطلق (حداقل‌هاي زندگي را نمي‌تواند تامين كند)، فقر نسبي (در مقايسه با سايرين تعريف مي‌شود) و فقر احساسي داريم كه فرد خودش را با همگنان خودش مقايسه مي‌كند.
-  با ديدن اين اشرافي‌گري، حسرت در جامعه و غضب اجتماعي تربيت مي‌شود و طبقات، مقابل هم قرار مي‌گيرند. همچنين سرمايه‌هاي اجتماعي كاهش و وحدت ملي نيز از بين مي‌رود.
-  تهديد راننده‌هاي ماشين‌هاي مدل بالا به خش انداختن روي ماشين براي دريافت پول پشت چراغ قرمزها توسط مردم عادي نشان مي‌دهد مردم اين افراد را محق به اين اموال نمي‌دانند و اكثرا اعتقاد دارند كه از راه حرام به دست مي‌آيد، به خودشان حق مي‌دهند كه متنفر باشند.
-  معافيت مجلس و وزارت نفت از اجراي قانون نظام هماهنگ پرداخت عادلانه نبود و بلكه ظالمانه بود. اين نظام هماهنگ پرداخت قبل از قانون خدمات كشوري بود و به همه قول تعويض اين نظام ناهماهنگ پرداخت را تغيير دهيم.
-  براي از بين بردن فساد دو كار خوب مي‌توان انجام داد كه كشورهاي موفق آنها را طي كرده‌اند. يكي اينكه ستاد مستقل از قواي موجود زيرنظر بالاترين مقام كشور تشكيل شده و ديگري اينكه نهادهاي مردمي شكل بگيرد. در شرايطي كه فساد بيداد مي‌كند مردم نيز به دستگاه‌هاي نظارتي اعتماد نمي‌كنند و سازمان‌هاي مردم نهاد واسطه بين حكومت و عموم مردم مي‌شوند.
- ادراك فساد معمولا بيشتر آدم را ناراحت مي‌كند و خيلي‌ها براي پاك بودن مجبور به تغيير شغل شده‌اند. پيشنهادم اين است كه براي پاك بودن بايد شغل را تغيير بدهد تا با اين ماموران ناپاك ارتباط نداشته باشد. در حقيقت بايد با كمك همديگر با اين بستر ناصواب مبارزه كنيم.
-  در اين دولت با مكاتبات منطقي و معقول از يك رانت هزار ميليارد توماني جلوگيري كرديم. تلاش داشتند كه محصولات پتروشيمي را از بورس كالا دربياورند كه با انجام يك كار كارشناسي و مكاتبه با معاون رييس‌جمهور جلوي اين رانت را گرفتيم. وقتي مانع از انجام اين كار شديم يكي از وزرا اعلام كرد كسي كه اين كار را انجام مي‌دهد، سوسياليست است. بعد با بررسي مشخص مي‌شود كه اين وزير به همراه دختران و دامادهايش نزديك به ۱۴ كارخانه دارند.
- براي قطع يارانه ثروتمندان، يك حرفي به دولت زديم و به كميسيون اقتصاد نامه‌اي براي كنترل حساب‌هاي بانكي نوشتيم. هرچند حساب‌هاي بانكي حريم شخصي افراد است ولي دولت، مميز مالياتي، مسوول مبارزه با پولشويي، قاضي و بازپرس نامحرم نيستند و در تمام دنيا اين كار انجام مي‌شود.
-  رسيدن به ثروت بالا با درآمد حلال خيلي دشوار است البته در هر قاعده‌اي استثنا وجود دارد.
-  تا حالت ايجاد عدالت اعلام شده در سال ۵۷ از سوي امام راحل خيلي فاصله داريم و رسيدن به آن بستگي به ميزان فعاليت‌ها دارد. جزو سياستمداران اميدوار هستيم و همچنان مبارزه مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون