• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

وزير ارشاد:

آثار نبايد مورد دستبرد قرار گيرد

همايش حقوق مالكيت ادبي و هنري شش دوره است برگزار مي‌شود. موضوع خاص همايش ششم حمايت از مالكيت ادبي و هنري در فضاي مجازي است. همايشي كه سعي در ارايه راهكارهايي براي حفاظت از حقوق معنوي مولفان دارد و در طول شش دوره برگزاري درباره مسائل و مشكلات حقوق مالكيت ادبي و هنري در ايران سخن گفته مي‌شود. در ششمين دوره اين همايش علي جنتي، وزير فرهنگ ارشاد اسلامي حضور يافت، او سومين بار بود در اين همايش حاضر مي‌شد.  
وزير در صحبت‌هايش اشاره كرد در اين همايش‌ها صاحب‌نظران بايد سخن بگويند و به مسائل تخصصي پرداخته شود و تشريفات تا حد ممكن كنار رود.  يكي از معضلاتي كه مولفان با آن در اين سال‌ها مواجه بوده‌اند، دستبرد آثار در فضاي مجازي است، جنتي مي‌گويد كه بايد از اين موضوع دفاع كرد و نگذاشت آثار مورد دستبرد قرارگيرند.  وزير ارشاد گفت: «يكي از مباحث اساسي، انتشار آثار در فضاي مجازي است. دنيا تبديل به يك دهكده جهاني شده است و شما با يك كليك مي‌توانيد با فردي در آن سوي دنيا صحبت كنيد. در واقع بزرگراهي درست شده است كه همه در آن مسير تردد مي‌كنند.
پايگاه‌هاي اطلاعاتي هم وجود دارند‌ كه فايل آثار را در فضاي مجازي قرار مي‌دهند تا سراسر دنيا بتوانند با پرداخت مبلغي ناچيز، از اين فايل‌ها استفاده كنند، طوري كه حقوق مولف محفوظ بماند.» وزير ارشاد از تدوين وب‌سايتي در وزارت ارشاد خبر داد كه افراد مي‌توانند با مبلغ ناچيزي فيلم‌هايي كه مورد تاييد آنها است و در اين وب‌سايت قرار گرفته دانلود كنند.  به گفته او اين سامانه در زمينه موسيقي هم فعاليت مي‌كند و هزاران ساعت قطعه موسيقي قبل و پس از انقلاب اسلامي را شامل
مي‌شود.
او اما درباره مساله ديگري هم حرف زد آن هم مشكل كتاب‌سازي در كشور است: «ما هنوز هم در داخل كشور با اين پديده مواجه هستيم كه به آن، مساله كتاب‌سازي مي‌گوييم. درست است كه سال گذشته 80هزار عنوان كتاب در كشور چاپ شد كه بيشتر آنها چاپ اول بوده‌اند، اما در عين حال با كتاب‌سازي هم مواجه بوديم.» البته سرقت هنري تنها به حوزه‌هاي مكتوب ختم نمي‌شود، گاهي اين موضوع در آثار سينمايي و موسيقايي هم ديده شده نكته‌اي كه وزير ارشاد هم به آن اشاره دارد و مي‌گويد: «خيلي وقت‌ها فيلم‌هاي سينمايي با زحمت و هزينه ساخته مي‌شوند و فردي پيدا مي‌شود كه از روي پرده سينما فيلم را برمي‌دارد و با انتشار آن فيلم زحمات يك شخص را هدر مي‌دهد. در حوزه موسيقي هم شاهد چنين مساله‌اي هستيم.»
پيش از اين لايحه‌اي درباره حقوق مالكيت ادبي و هنري به مجلس ارايه شده كه وزير اظهار اميدواري مي‌كند كه اين لايحه زودتر به تصويب رسيده و ابلاغ شود.  نكته ديگري كه بايد به آن توجه داشته باشيم پيوستن ما به كنوانسيون‌هاي جهاني مانند برن و پاريس است. اميدوارم صاحب‌نظران به اين مساله بپردازند. ما ناگزير هستيم كه به اين كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بپيونديم و نبايد خود را كنار بكشيم. سال‌ها به‌خاطر تحريم‌ها اين اجازه را به ما نمي‌دادند كه به تجارت جهاني بپردازيم، اما اكنون راه بازتر شده است.
وزير ارشاد در بخش پاياني سخنانش گفت: «ما بايد به حقوق پديدآورندگان آثار در خارج از كشور هم بپردازيم، زيرا خيلي وقت‌ها مي‌بينيم فيلم‌هاي سينمايي و قطعات موسيقي به‌صورت غيرمجاز از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان پخش مي‌شوند. لازم است دستگاه قضايي كشور به‌طور كامل از اين موضوع حمايت كند، وگرنه به هيچ‌وجه نمي‌توانيم از حقوق مولفان
دفاع كنيم.»
حسين نوش‌آبادي كه رياست ششمين همايش ملي حقوق مالكيت ادبي و هنري را برعهده داشت، نيز خبر از رسيدگي به بيش از 13 هزار اثر ادبي و ثبت 9 هزار اثر در وزارت ارشاد در سال‌هاي گذشته، داد و اين موضوع را نشان از اهميت اين موضوع دانست كه پس از مدت‌ها اين حقوق از محدوديت و انضباط خارج و توجه مسوولان عاليرتبه به اين حقوق تضييع‌شده پرداخته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون