• ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

مستند سهراب در خانه هنرمندان نمايش داده مي‌شود

همه چيز درباره سهراب سپهري

زهره عزپور

سي و پنج سال پيش سهراب سپهري شاعر و نقاش معاصر در ارديبهشت‌ماه در گذشت، تنها چند هفته بعد از سي و پنجمين سالگرد درگذشت او، مستند «سهراب» ساخته رقيه توكلي در تالار ناصري خانه هنرمندان ايران نمايش داده مي‌شود. مستندي كه به بازنمايي گوشه‌هايي ديدني و شنيدني از دوره‌هاي كودكي، رشد هنرهاي شعر و نقاشي و نيز مرگ شاعر معاصرمان مي‌پردازد. اين فيلم در چهار بخش؛ يعني دوران كودكي سهراب كه با تكيه بر خاطرات و يادداشت‌هاي شخصي او، بازسازي شده و نقاشي‌هاي سپهري كه از دريچه دوربين مستند محمد فكوري، همراه با تحليل نگاه اين شاعر به فضاها و اشياي پيرامون خود كه با تركيب‌بندي‌هاي دلنشيني ارايه شده است مورد بررسي قرار مي‌گيرد. بخش سوم فيلم نيز به تحليل محتوايي اشعار و مولفه‌هاي فرهنگي اين نقاش مي‌پردازد و سرانجام بازخواني ماجراي روند بيماري ناخوانده و پيامد تلخ آن، سفر ابدي و زودهنگام سراينده «اهل كاشانم، روزگارم بد نيست...» و چرايي آرميدن پيكرش در صحن امامزاده سلطان مشهد اردهال.  رقيه توكلي كارگردان اين مستند درباره انگيزه ساخت اين فيلم به «اعتماد» گفت: «چند فيلم در مورد سهراب سپهري با داوود سماواتي‌يار كار كرده بودم. فيلمي بود كه ما براي شبكه اصفهان ساخته بوديم و داوود سماواتي‌يار اين فيلم را از اين شبكه گرفتند. ايشان اين كار را به من پيشنهاد دادند و من هم چون عاشق شعر و ادبيات هستم، پذيرفتم.»
او ساخت اين مستند را از سال 93 شروع كرد و يك يا دو بار هم از شبكه اصفهان پخش شد.  اين كارگردان براي ساخت مستند سهراب با خانوده سپهري هم حرف زده است.
 او با پروانه و ترانه سپهري و همچنين دوستان نزديك اين شاعر حرف زده است. علاوه بر اينها تعدادي از كارشناسان مستند هم او را در اين راه كمك كردند.  او مي‌گويد: «به مكان‌ها و خانه قديمي سهراب هم سر زديم و جست‌وجو كرديم. از آنهايي كه سهراب را در حال نقاشي كردن ديده بودند هم مصاحبه كرديم. اين مستند بخش‌هاي مختلفي دارد و سعي كردم از كودكي، شعر، تولد، مرگ و اتفاقاتي كه براي سهراب افتاده بود را به نمايش بگذارم. فصل به فصل به دوره‌هاي زندگي سهراب پرداختم. سهراب كتاب‌هايي هم نوشته است كه من قسمتي از اين كتاب‌ها را برداشتم و اشاره‌اي به آن كردم.» توكلي همچنين مي‌گويد كه قبلا هم مستندهايي درباره سهراب سپهري ساخته شده است اما در آنها هركس بر اساس ديدگاه خودش آن را ساخته است. او اما درباره مستندي كه خودش ساخته مي‌گويد كه اين مستند تقريبا فضاي گزارشي دارد، ولي گزارشي نيست.  برنامه نمايش مستند سهراب از ساعت 17تا 19 روز سه‌شنبه 14 ارديبهشت ماه جاري در تالار ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون