• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3522 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

حضور نظامي واشنگتن در منطقه افزايش يافت

سربازان امريكايي؛ اين‌ بار در يمن

ميثم سليماني

 

پاي ارتش ايالات متحده رسما به منازعه يمن باز شد. روز گذشته ارتش اين كشور در بيانيه‌اي اعلام كرد كه تعداد بسيار كمي از نيروهاي نظامي امريكا براي ارايه پشتيباني اطلاعاتي در يمن در اين كشور مستقر شده‌اند. امريكايي‌ها ادعا مي‌كنند كه هدف از اين اعزام و استقرار نيرو، شركت در مبارزه‌اي است كه امارات متحده عربي و نيروي‌هاي يمني بر روي زمين عليه القاعده آغاز كرده‌اند. از اواخر ماه گذشته حدود دو هزار سرباز يمني و اماراتي در بندر مكلا عمليات عليه القاعده را آغاز كرده‌اند و توانسته‌اند كنترل بندر و فرودگاه اين منطقه كه تبديل به دژ القاعده در جنوب يمن شده بود را باز پس بگيرند. رويترز گزارش داده است كه امارات متحده پس از حمله گسترده به منطقه مكلا از ايالات متحده در خواست كمك كرده است. سخنگوي پنتاگون كاپيتان جف ديويس در اين خصوص به خبرنگاران گفت: تاكنون حمايت نيروهاي امريكا در يمن، شامل پشتيباني اطلاعاتي و مشاوره و كمك به برنامه‌ريزي عملي و حمايت پزشكي و سوختگيري هواپيماها بوده است. همچنين علاوه بر نيروي زميني ايالات متحده از هوا نيز نظارت و شناسايي انجام داده و اطلاعات آن را نيز به متحدان خود در خليج فارس ارايه داده است.
ديويس تاكيد كرد: القاعده در شبه جزيره عربستان يك تهديد امنيتي قابل توجه براي ايالات متحده و شركاي منطقه‌اي ما به حساب مي‌آيد و ما به‌طور خاص تلاش مي‌كنيم تا فعاليت القاعده را در شبه‌جزيره عربستان و منطقه مكلا مختل و آن را از بين ببريم. ديويس با اين وجود در خصوص نوع نيروهايي كه به يمن اعزام شده‌اند اظهارنظري نكرد اما گفت كه تعداد بسيار كوچكي از نيروهاي امريكايي به يمن اعزام شدند. برخي اخبار حاكي از آن است كه نيروهاي امريكايي از دو هفته پيش فعاليت و پشتيباني‌هاي اطلاعاتي خود را آغاز كردند و اين نيروها به وسيله قايق‌هاي آبي خاكي از سمت ناو جنگي باكسر به يمن منتقل شدند و تجهيزات پزشكي به همراه دارند كه در صورت نياز از آن استفاده كنند.

ايالات متحده هماهنگ با امارات متحده عربي
نيروي‌هاي نظامي و اطلاعاتي امريكا معتقدند كه القاعده شاخه يمن عنوان تهديدي جدي براي ايالات متحده به حساب مي‌آيد. اين گروه مسووليت حمله سال 2015 به دفتر مجله شارلي ابدو را نيز در پاريس به عهده گرفت. همچنين پنتاگون فاش كرده است كه علاوه بر عمليات زميني كه با امارات در حال همكاري است حملات هوايي جداگانه را عليه تروريست‌هاي القاعده در شبه جزيره عربستان ترتيب داده كه ده رهبر ديگر القاعده كشته و زخمي شدند. ديويس مي‌گويد كه اين فشار كاملا مستقل از عملياتي است كه در مكلا در حال انجام است. با اين وجود گفتني است در طول يكسال گذشته امريكا حملات قابل توجهي را عليه القاعده شاخه يمن انجام داده و سعي كرده است تا سران اين گروه را از بين ببرد. گفتني است طبق برآوردهايي كه پنتاگون پيش از حمله به مكلا انجام داده القاعده به دليل جنگ داخلي در يمن توانسته بيش از هر زمان ديگري در اين منطقه قدرت بگيرد. برخي كارشناسان معتقدند كه حمايت ايالات متحده از امارات متحده عربي
نشان دهنده اعتمادي است كه نسبت به نيروهاي ويژه اماراتي پيدا كرده است. گفتني است در اوايل سال 2015 ايالات متحده امريكا توانسته بود عمليات ضد القاعده را با همكاري نيروهاي ويژه يمن پيش ببرد و با آنها هماهنگ باشد، اما پس از جنگ داخلي در يمن اين هماهنگي عملا مختل شده است. از همين رو اكنون حمايت امريكا از امارات متحده عربي براي همكاري محدود زميني در يمن را مي‌توان در راستاي تمايل مجدد امريكا براي تعامل جديد براي مبارزه زميني با القاعده در يمن دانست. گفتني است از ماه مارس 2015 ائتلافي به رهبري عربستان سعودي عليه يمن شكل گرفت كه حملات سنگيني را عليه مواضع انصارالله و نيروهاي مردمي يمن آغاز كرد و فقيرترين كشور خاورميانه را به خاك و خون كشيد. گروه‌هاي تروريستي از جمله القاعده و داعش از اين هرج و مرج استفاده كرده و فعاليت‌هاي خود را در اين منطقه گسترش دادند.

واكنش انصار‌الله به حضور نظاميان امريكايي
صالح صماد، رييس شوراي سياسي انصارالله يمن در واكنش به خبر ورود نيروهاي امريكايي به جنوب اين كشور در صفحه فيس بوك خود نوشت: امريكايي‌ها اگر مطمئن بودند كه طرح قرآني و هوشياري ملي در قبال طرح امريكايي‌ها در برخي از مناطق جنوب وجود نداشت بار ديگر باز مي‌گشتند در حالي كه هيچ توجهي به القاعده، داعش و سركرده‌هاي نظامي طرفدار آنها نداشتند. صماد تاكيد كرد: الان فرصت فراهم شده و اگر يمني‌ها شعار حمايت از يمن مقابل خطر امريكا را بدون نياز حتي به مقابله نظامي سر دهند موفق خواهند شد. در صورتي كه دست روي دست بگذاريد جنگ‌هايي رخ خواهد داد كه آتشش همه را خواهد سوزاند. وي بر اهميت تلاش جدي و مسوولانه براي مقابله با اشغالگري با تمام تجهيزات داخلي تاكيد كرد و گفت: زمام امور امروز دست خود يمني‌هاست قبل از اينكه امريكا اوضاع را به دست بگيرد و ملت را نابود كند. وي به بهانه‌هاي امريكا براي اشغال يمن از جمله ناوشكن كول و نقش سيد حسين بدرالدين الحوثي در ايجاد طرح قرآني براي مبارزه با سياست امريكا اشاره كرد و گفت: زماني كه حربه‌هاي آنها در داخل كارساز نباشد به ابزارهايي در منطقه به رهبري نظام سعودي براي رويارويي با طرح قرآني رو مي‌آورند.

ادامه مذاكرات صلح يمن با سختي
اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما با وجود تمامي چالش‌ها و سختي‌ها همچنان بر دستيابي به پيشرفت در مذاكرات پافشاري مي‌كنيم. ما از طرف‌هاي درگير مي‌خواهيم آرامش خود را حفظ كرده و عقل را به‌كار گيرند و منفعت مردم يمن را بر هر چيز ديگري ترجيح دهند. وي گفت: طرف‌هاي يمني مذاكراتي را برگزار و درباره تحولات ميداني و چگونگي تثبيت آتش‌بس و كارآمدسازي نقش كميته‌هاي محلي بحث و گفت‌وگو كردند. شيخ احمد گفت: جلسات مشترك براي مطرح كردن مسائل عمومي و مشاركت همگان در حل مشكلات ضروري است. سازمان ملل تمام تلاش خود را براي متحد كردن يمني‌ها جهت رسيدن به راهكار توافقي به‌كار مي‌گيرد. طرف‌ها خود بايد به نداي مردم گوش دهند و به مسووليت‌شان عمل كنند. وي بر اهميت توجه به زمان و تلاش براي رسيدن به راهكار سياسي فراگير به عنوان راه‌حل واقعي براي توقف كامل درگيري‌ها تاكيد كرد. در حالي كه برخي منابع از تعليق مذاكرات يمن در كويت خبر داده بودند، يك منبع نزديك به الشيخ احمد گفت كه مذاكرات به حالت تعليق درنيامده و مذاكرات با برگزاري جلسات جداگانه نماينده سازمان ملل با طرف‌هاي يمني ادامه خواهد داشت. مذاكرات صلح يمن در حالي ادامه دارد كه هواپيماهاي سعودي حملات جديدي را در صنعا انجام دادند. در  اين حمله كه در شرق صنعا صورت گرفته هفت تن جان خود را از دست دادند و سيزده نفر ديگر زخمي شدند. در پي اين حادثه محمد عبدالسلام سخنگوي انصار‌الله در صفحه توييتر خود اين اقدام را محكوم كرد و گفت اين مساله نقض آشكار توافق براي توقف درگيري‌ها و اعمال آتش‌بس در يمن است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون