• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3522 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

گفت‌وگوي «اعتماد» با حسين اصغرزاده، قاضي پرونده

دادگاه دو افغان با شاكي فرانسوي

رسيدگي پرونده تعرض به توريست فرانسوي حساسيت زيادي دارد

اعتماد| رسيدگي به پرونده توريستي فرانسوي كه از سوي دو پسر افغان مورد تعرض قرار گرفته است، به دليل عدم حضور وكيل يكي از متهمان در نخستين جلسه دادگاه، به آينده‌اي نزديك موكول شد. متهمان دو پسر جوان هستند كه 28 شهريور پارسال، پس از تعرض به يك زن كوهنورد فرانسوي در باغي در فرحزاد، به مرزهاي شرقي ايران فرار كردند تا از كشور خارج شوند اما با مراجعه به موقع شاكي به پليس، تحت تعقيب قرار گرفته و دستگير شدند. وجود دو متهم براي اين پرونده در حالي است كه براساس تحقيقات تكميلي پليس، شاكي از سوي سه نفر (تبعه افغان) مورد آزار و اذيت قرار گرفته كه يكي از آنها پيش از شروع تحقيقات، موفق به فرار به افغانستان شده است. قاضي حسين اصغرزاده، رييس شعبه هشتم دادگاه كيفري استان تهران كه پرونده براي صدور حكم در اختيار او قرار گرفته در گفت‌وگو با «اعتماد» جزييات بيشتري از اين حادثه را بازگو مي‌كند. او شرح مي‌دهد كه چگونه شاكي با متهمان آشنا شد و چرا به آنها اطمينان كرد و شب در خانه‌شان ماند.

اين پرونده به دليل خارجي بودن شاكي، مقداري جنبه حيثيتي براي كشور پيدا كرده است. آيا اين موضوع (خارجي بودن شاكي) باعث شد تا رسيدگي شكل خاصي داشته باشد؟
رسيدگي به اين پرونده روند قانوني خودش را پشت سر گذاشته اما بي‌شك، با حساسيت‌هاي فراواني هم براي ما، هم براي پليس و هم براي ساير دستگاه‌هاي كشور همراه بود چون بايد حساسيت‌هاي كشوري را در نظر مي‌گرفتيم. خوشبختانه روند تحقيقات و اقدامات آنقدر سريع و خوب بود كه هم مسوولان كشور فرانسه اعلام رضايت كردند و هم خود شاكي.
آيا از شاكي پرسيديد كه با وجود اين اتفاق، بار ديگر به ايران سفر خواهد كرد يا خير؟
شاكي از روند رسيدگي به پرونده راضي بود. وقتي از او پرسيدم آيا با خاطره بدي از ايران مي‌روي، گفت نه، چون اين اتفاق ممكن بود هرجاي ديگر دنيا هم رخ دهد. ضمن اينكه بخش زيادي از علت وقوع حادثه به قصور خود شاكي بر مي‌گردد، يعني ربطي به ناامني يا عدم امنيت ندارد. مثلا اين توريست عزيز به شكل گروهي وارد ايران نشد بلكه به شكل انفرادي و با اطلاعاتي كه از اينترنت و همسفرهاي قبلي خود گرفته بود، از مرز زميني و از راه يك كشور شمالي آمده بود.
حادثه چگونه رخ داد؟
شاكي پس از آمدن به تهران، در يك روز و در يك ساعت غيرمعقول، به شكل منفرد، با يك نقشه به منطقه‌اي كوهستاني‌ پا گذاشت كه محلي عمومي نبود. سپس به باغي در فرحزاد رفت كه گروهي كارگر افغاني در آن مشغول نگهداري از درخت‌هاي گردو بودند. آنها (متهمان) هم اول خوبي كردند و به شاكي گفتند كه هوا تاريك شده و خطرناك است بروي سمت كوه. براي همين او را به خانه‌شان بردند، پذيرايي كردند، چايي و غذا دادند و يك ساعتي هم حرف زدند. يعني اين شكلي نبوده كه وحشي‌وار بريزند سرش، بلكه شاكي را به عنوان مهمان دعوت كردند. حتي بعضي‌شان به او گفتند برگرد و فردا بيا، اما او اصرار به ماندن كرد، چون نمي‌خواست مسيري كه آمده بود را دوباره برگردد. خب در يك محيط خلوت و بياباني، يك زن فرانسوي كه با فرهنگ خودش بزرگ شده، نصف شب با لباس راحتي مي‌خوابد، غافل از اينكه تنهاست و اينها افغاني‌اند، در يك كشور غريب، دور از زن و فرزند، يك زن بي‌حجاب، شب ماني و... اين موقعيت براي آنها تحريك‌آميز بود، مثل كشور فرانسه نيست كه كم لباس بودن، ايجاد مساله نكند. در واقع در مقطع دوم و سوم اين نيت شوم براي متهمان ايجاد نشد و اين شكلي نبود كه از همان لحظه اول، تهاجمي و با چاقو باشد.
آيا تعرض با ضرب و جرح صورت گرفته است؟
از باب اينكه همراه با شكنجه و ضرب و جرح باشد نه اما از باب اينكه برخلاف ميل و اراده فرد بوده بي‌شك خشن بود اما نه آن خشونتي كه توام با چاقو و جراحت باشد.
روند رسيدگي به اين پرونده چگونه بود؟
با اينكه روز حادثه تعطيل بود اما از همان لحظه اول وقوع آن به من گزارش شد، با هماهنگي رييس دادگاه كيفري و رييس دادگستري استان تهران، بلافاصله اجازه كشيك گرفتم و به شكل تلفني دستور ويژه صادر كردم. از لحظه اول شاكي به كلانتري انتقال يافت، از لحظه اول با مسوولان وزارت امور خارجه و با سفارت هماهنگ شد و نماينده سفارت آمد. تمام بازجويي‌ها و پرسش‌ها از شاكي در حضور نماينده سفارت انجام شد و او در نهايت احترام و ادب و در حضور نماينده سفارت به پزشكي قانوني فرستاده شد. با همكاري خودش معاينه شد و بعد از آن هم هيچ‌گونه محدوديتي براي خروج‌شان از ايران نبود اما خودشان ماندند و در تمام نشست‌ها، در حضور مترجم و سركنسول سفارت در دادگاه شركت كردند. حساسيت پرونده خيلي بالا بود اما اين حساسيت، رسيدگي را از مدار قانون خارج نكرد.
چرا در ابتدا تعداد متهمان چهار نفر اعلام شده بود اما اكنون دو نفر در انتظار محاكمه هستند؟
ابتدا شاكي اعلام كرده بود چهار نفر به او تعرض كرده‌اند اما در تحقيقات تكميلي مشخص شد كه سه نفر مرتكب اين عمل شده‌اند. اكنون دو نفر از آنها دستگير و در انتظار محاكمه‌اند اما يك نفر ديگرشان، قبل از شروع تحقيقات پليسي موفق به فرار و خروج از كشور شد.
متهمان به جرم خود اعتراف كرده‌اند؟
متهمان برخلاف اعترافات قبلي‌شان در بازجويي‌ها، اكنون منكر ارتكاب به تعرض شده‌اند. به همين دليل دستور انجام آزمايش دي‌ان‌اي روي لباس‌هاي آلوده كشف شده در محل وقوع جرم را صادر كرده‌ايم.
نخستين جلسه رسيدگي به پرونده چه زماني برگزار خواهد شد؟
قرار بود ديروز، 19 ارديبهشت، نخستين جلسه رسيدگي برگزار شود اما با وجود انتقال متهمان به دادگاه، به دليل عدم حضور يكي از وكلاي متهمان، جلسه به آينده نزديك موكول شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون