• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3522 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

علني و غير‌علني‌هاي مجلس دهمي‌ها

گزارش نوبخت ،نعمت‌زاده و شمخاني در جمع منتخبين جديد

گروه سياسي| مجلسي‌ دهمي‌ها دومين روز همنشيني خود را تجربه كردند. در فضايي كه غيبت قسمت زيادي از منتخبان ليست اميد سخت به چشم مي‌آمد. گويي شر و شور روز اول حضور آنها بعد از جلسات شنبه فروكاسته بود. با اين همه بحث‌هاي اقتصادي محمدباقر نوبخت قدري توانست به جلسه صبح ديروز گرما بدهد؛ گرمايي از جنس برنامه ششم توسعه. مخصوصا آنكه قبل از آن 104 نفر از منتخبان مجلس جديد در نامه‌اي از معاون رييس‌جمهوري خواسته بودند تا برنامه ششم را براي تصويب به اين مجلس بياورد. چيزي كه نوبخت هم در سخنانش نشان داد نسبت به آن بي‌ميل نيست. البته مهم‌ترين قسمت جلسه ديروز نمايندگان با دولتي‌ها، سخنراني علي شمخاني بين منتخبين بود؛ سخنراني‌اي كه بدون حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
تصويب لايحه برنامه ششم در مجلس دهم مثبت‌تر است
محمدباقر نوبخت كه در دومين روز از همايش «فرآيند قانونگذاري، الزامات و راهكارها» با حضور منتخبين جديد مردم براي مجلس دهم سخن مي‌گفت، با تاكيد بر لزوم توسعه انساني در برنامه‌هاي دولت و اشاره به برنامه‌هاي توسعه كشور در ادوار گذشته به توضيح اهداف پيش‌بيني‌شده در برنامه ششم پرداخت. نوبخت در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در ارتباط با چگونگي تصويب لايحه برنامه ششم، گفت: اين حق نمايندگان است كه براساس سياست‌ها و برنامه‌هاي خود لوايح و طرح‌ها را به تصويب برسانند اما موضوعي كه مطرح است، اين است كه نمايندگان دور دهم توجه كنند كه چهار سال از پنج سال اجراي برنامه در زمان مسووليت آنها خواهد بود و شايد تصويب لايحه برنامه در مجلس دهم مثبت‌تر باشد. وي در خصوص نحوه ارايه لايحه برنامه به مجلس گفت: ما در دو بخش برنامه را تقديم مجلس كرديم. يك بخش كه شامل هزار صفحه بود كليات برنامه، اهداف، زمان‌بندي‌ها و راهكارهاي پيش‌بيني شده را شامل مي‌شد و در بخش ديگر نيز رسيدگي به اين هزار صفحه شايد امكان‌پذير نباشد. اما بخش ديگر احكامي است كه دولت در مسير اختيارات خود براي اجراي برنامه آنها را از مجلس خواسته است تا بتواند به‌خوبي برنامه‌هاي پيش‌بيني شده را اجرا كند و به نوعي اختيارات جديدي است كه دولت براي اجراي برنامه پيش‌بيني كرده كه براساس حق قانوني از سوي مجلس در اختيار دولت قرار بگيرد. نوبخت در ادامه اظهار كرد: در سال 92 تورم بالاي 40 درصد و رشد اقتصادي منفي 8/6 درصد بود. سياست ما اين بود كه اين روند را تغيير دهيم لذا تورم را به 8 درصد كاهش داديم و رشد اقتصادي نيز مثبت يك درصد شد. بايد توجه داشته باشيم كه تشكيك در آمارهاي رسمي مثل اين است كه در نتيجه آزمايش خون تشكيك كنيم چرا كه روش‌هاي علمي براي استخراج اين آمارها وجود دارد.
مشكل ملحق نشدن ايران به سازمان تجارت‌جهاني سياسي است
مهمان ديگر مجلس‌ دهمي‌ها در جلسه ديروز، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت بود. وي در سخنان خود در جمع نمايندگان گفت: دليل اصلي عدم الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني فني نيست، بلكه عمده دلايل آن سياسي است و هر زمان اين موضوع مطرح شده امريكايي‌ها به مخالفت با آن پرداخته‌اند. به گفته نعمت‌زاده، از هشت ماه پيش و به ويژه با اجرايي شدن برجام، كار در اين زمينه با جديت بيشتري آغاز شده و با دبيركل سازمان تجارت جهاني، اتحاديه اروپا و بسياري ديگر از كشورها صحبت‌هايي مفصل انجام شده است. وي افزود: حتي بسياري كشورها در اين زمينه با امريكايي‌ها تماس گرفتند تا مخالفتي با الحاق ايران به اين سازمان نداشته باشد.  
شمخاني: مجلس موانع دولت در اقتصاد مقاومتي را از ميان بردارد
دبير شوراي عالي امنيت ملي به عنوان مهم‌ترين مهمان ديروز منتخبان جديد در جمع آنها گفت: مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند با تدوين قوانين مناسب معضلات مهمي را كه مانع تاثير‌گذاري كامل تلاش‌هاي دولت براي سرعت بخشيدن به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي است از ميان بردارد. وي با اشاره به تاثيرات مستقيم بحران‌هاي اقتصادي بر تحولات سياسي، امنيتي و اجتماعي گفت: مهم‌ترين اولويت كشور كه بايد در فضاي مبتني بر مفاهمه و همكاري ملي مورد توجه، اقدام و عمل مجموعه دستگاه‌ها كشور قرار بگيرد رسيدگي به مشكلات معيشتي و اقتصادي است. وي در بخش ديگري از سخنان خويش با تشريح شرايط سياسي و امنيتي حوزه پيراموني كشور و جايگاه ويژه جمهوري اسلامي ايران در ايجاد ثبات و امنيت در منطقه افزود: تغيير ماهيت تهديدات و ورود بازيگران جديد به اين عرصه فضاي بسيار پيچيده‌اي را بر محيط امنيتي جمهوري اسلامي حاكم كرده است. شمخاني تلاش كشورهاي فرامنطقه‌اي و متحدان منطقه‌اي آنان براي بهره‌گيري از گروه‌هاي تروريستي و جريانات تكفيري براي تغيير اولويت‌ها اصلي جهان اسلام به نفع امنيت رژيم صهيونيستي را ريشه تداوم بحران در منطقه عنوان و اظهار كرد: نيروهاي مسلح مقتدر و دستگاه‌هاي امنيتي كارآزموده جمهوري اسلامي ايران با رصد مستمر تهديدات امنيت ملي با هشياري كامل، شناسايي و مقابله سخت و نرم با تهديدات را در دستور كار داشته و تاكنون هرگونه شيطنت دشمن را قبل از فعليت يافتن سركوب كرده‌اند. دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به سوءاستفاده گروه‌هاي تروريستي از شرايط آتش‌بس در سوريه و انجام تحركات محدود در جنوب حلب افزود: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي مطرح شدن طرح آتش بس ضمن عدم مخالفت با اصل آن، اشكالات ساختاري را متوجه اين طرح مي‌دانست. وي افزود: رخداد خان‌طومان نشان داد: نگراني‌هاي مطرح شده از سوي ايران كاملا درست و متناسب با واقعيت‌هاي صحنه بوده و آتش‌بس صرفا فرصتي براي بازسازي گروه‌هاي تروريستي از سوي دولت‌هاي حامي آنان خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون