• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3527 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

«اعتماد» از پروژه جناح راست براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 و رقابت با حسن روحاني گزارش مي‌دهد

كار انتخاباتي؛ يك سال پيش از موعد

آيت‌الله موحدي كرماني از آغاز جلسات اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري خبر داده است

مجتبي حسيني

«جلسات وحدت اصولگرايان در صورت ضرورت براي انتخابات رياست‌جمهوري آغاز خواهد شد.» آيت‌الله موحدي كرماني با گفتن همين جملات در روز گذشته نشان داد كه مديران جناح راست از شوك نتايج انتخابات مجلس دهم بيرون نيامده، مي‌خواهند پروژه انتخابات رياست‌جمهوري 96 را كليد بزنند.
آيت‌الله محمدعلي موحدي‌كرماني كه با خبرگزاري اصولگراي تسنيم گفت‌وگو كرده همچنين خبر داده كه «جلسات ائتلاف اصولگرايي تمام نشده و اين جلسات هر زمان كه لازم باشد برگزار خواهد شد.» خبر از ورود زودهنگام جناح راست به انتخابات 96 در حالي است كه تا موعد برگزاري اين انتخابات بيش از يك سال باقي مانده است.  اصولگرايان در حالي تصميم دارند تا جلسات‌شان و نحوه رقابت با حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده را آغاز كنند كه پس از سه دوره، هژموني و سيادت مطلق‌شان در پارلمان ايران را از دست داده‌اند و اين روزها براي جلوگيري از تبعات بيشتر ناكامي و انشقاق بيشتر در اردوگاه سياسي‌شان در ماجراي هيات رييسه مجلس به برند علي لاريجاني رو آورده‌اند. هرچند جداي از حسن روحاني بسياري از نيروهاي سياسي همسوي با دولت مي‌دانستند كه رقباي سياسي دولت روحاني به اين راحتي‌ها دست از سر او برنخواهند داشت و براي جلوگيري از رقص هارموني اعتدال در ميدان سياست و مديريت ايران تمام توان‌شان را به ميدان خواهند آورد.  سياهه دردسرها و حرف و حديث‌هاي متكثر و متنوعي كه حسن روحاني و دولت اعتدال طي سه سال گذشته با آن مواجه شده نشانگر جديت اتاق فكر جناح راست و گروه‌هاي سياسي اصولگرا براي بازپس‌گيري كليد پاستور از حسن روحاني است.

فرار از شكست سوم
اما داستان راستان براي فرار از شكست سوم (انتخابات 96) و سيادت مجدد در سياست، قصه پرغصه‌اي است؛ چه آنكه همانقدر كه روز به روز بر ضريب ائتلاف و اتحاد «اصلاحات- اعتدال» افزوده مي‌شود آنان بيشتر به سمت بالكانيزاسيونِ گفتماني- سياسي حركت مي‌كنند. اما راست‌كيشان سياسي با وجود زمينگير شدن همه تخمين‌ها و تدبيرهاي‌شان در انتخابات 92 و انتخابات 94 و همه مصايبي كه اين روزها باعث شده تا آنان را به سرعت از برج عاج سياست پايين بكشد، نمي‌خواهند در برابر روحاني و حاميانش از پيش بازنده باشند.   همين است كه آيت‌الله موحدي كرماني از برگزاري جلسات وحدت اصولگرايان براي انتخابات 96 خبر داده. اما به واقع موقعيت و وضعيت فعلي سياسي، اجتماعي و رواني اصولگرايان به آنان اجازه مي‌دهد كه بتوانند راهبردي براي مقابله با پيروزي مجدد روحاني در انتخابات سال آينده رياست‌جمهوري طراحي كنند؟ آيا همه اصولگرايان از موتلفه تا ايثارگران و از جامعه روحانيت تا پايداري‌ها نگاهي يگانه براي رقابت با حسن روحاني دارند؟ و اينكه كداميك از چهره‌هاي سرشناس اصولگرا آماده حضور در انتخابات رياست‌جمهوري 96 است و چگونه مي‌تواند در اين رقابت، اميدوار به پيروزي باشد؟ پاسخ به پرسش‌هاي فوق هرچند به كالبدشكافي جناح راست نياز دارد اما راهبرد اصولگرايان مخالف روحاني را مي‌شود از لابه‌لاي وعظ و خطابه‌هاي آنان ديد و شنيد و فهميد؛ «تك‌دوره‌اي كردن حسن روحاني در پست رياست‌جمهوري.»

ائتلاف براي 96
 هرچند پيكره اصولگرايي در حال حاضر از هم منقطع و چند سر است اما تحولات دروني اين جناح حاكي از آن است كه جداي از اصولگراياني با شاخص‌هاي علي‌اكبر ولايتي و علي لاريجاني، ديگر اصولگرايان با وجود رقيبي مشترك به نام حسن روحاني و زمينگير كردن او به ائتلاف رسيده‌اند. اين دسته از اصولگرايان پيش از انتخابات بيشترين سهم را در تنظيم فهرست انتخاباتي و شكست اين جناح در انتخابات دهمين دوره مجلس داشتند و گويا هنوز هم كه هنوز است فرمان اداره جناح راست را در اختيار خود دارند.
مديران اتاق فكر مخالفان حسن روحاني براي تك دوره‌اي كردن حسن روحاني در سمت رياست‌جمهوري ايران به نظر مي‌آيد تاكتيكي سه‌گانه را در دستور كار خود دارند؛ بالابردن سطح مطالبات و توقعات اقتصادي و سياسي توده‌هاي اجتماعي از دولت، موج‌سازي خبري عليه عملكرد دولت و مردان كليدي روحاني وطرح موضوع عدم صلاحيت حسن روحاني براي انتخابات 96.
محور اصلي راهبرد سياسي مهندسي شده در اردوگاه مخالفان دولت روي «به هم زدن تمركز روحاني»، تله رواني براي زمينگير كردن تدبير مديريتي از سوي دولت، كارشكني توسط شبكه نيروي انساني باقيمانده از دولت سابق، پشيمان‌سازي توده‌هاي اجتماعي و افكار عمومي از راي‌شان در انتخابات 92و بحران‌سازي براي دولت روحاني خواهد بود.  اين جريان در حوزه سياست داخلي تلاش دارد تا جريان اصلاحات و بدنه اجتماعي اين جريان سياسي را به هر طريق ممكن از جمله ماجراي اين روزهاي رياست مجلس از دولت جدا كند. از ديگر سو خبرسازي و انتشار اخبار و گزارش‌هايي با عناوين وزراي سرمايه‌دار، پيرسالاري در دولت، غرب‌گرايي، رانت‌خواري را در دستور كار رسانه‌اي- سياسي خود قرار داده است. ركود اقتصادي و فشار به دولت براي اجراي طرح اقتصاد مقاومتي به همراه زير سوال بردن برجام از ديگر راهبردهاي اين جريان سياسي براي برهم زدن تمركز روحاني و دولت اعتدال است. از سوي ديگر همزمان با طرح چنين فضايي سفرهاي استاني محمود احمدي‌نژاد افزايش يافته و اخباري با رنگ و بوي يارانه 250 هزارتوماني در بازار افكار عمومي توزيع مي‌شود. در كنار اين اتفاقات برخي ديگر از نيروهاي جناح راست با اعلام مواضع تنش‌زا، دردسرهايي ديپلماتيك را براي دولت فراهم آورده‌اند.

اجماع روي تخريب دستاوردهاي برجام
بي‌ترديد كارگردانان و بازيگران سناريوي فوق در ماه‌هاي آينده بازهم بر طبل بي‌خاصيت بودن برجام مي‌كوبند و همزمان با طرح شعارهايي سعي در افزايش سطح توقعات اقتصادي مردم از دولت خواهند كرد تا بتوانند فشار رواني را روي رييس دولت تثبيت كنند.  بي‌ترديد اين دسته از اصولگرايان براي تهاجم به روحاني در ماه‌هاي آينده و تنقيد عملكرد او از هر صداي ضدروحاني استقبال خواهند كرد. اما به واقع آيا اصولگرايان با موج‌سازي‌‌هاي خبري همچون رد صلاحيت روحاني در انتخابات 96، زير سوال بردن برجام و دردسر‌سازي براي دولت در يك سال آينده مي‌توانند محبوبيت اجتماعي براي خود دست و پا كنند؟ بايد به انتظار نشست و ديدپروژه جناح راست براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 و تك‌دوره‌اي كردن دولت روحاني با كدام يك از چهره هاي انتخاباتي اين جريان سياسي  به نتيجه خواهد رسيد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون