• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3527 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

فوتبال ايران نيازمند استانداردسازي است

مرتضي محصص

در ارتباط با مسائلي همچون ليگ پانزدهم، فرآيند پيشرفت و تنزل در تيم‌هايي همچون استقلال خوزستان، پرسپوليس و استقلال تهران بايد نگاه دقيق‌تري داشته باشيم:
 ليگ پانزدهم چگونه بود؟
بايد مقداري مثبت فكر كنيم. براي تحليل نبايد تنها به دنبال نقاط ضعف باشيم و فكر كنيم كه اگر به نقاط ضعف بپردازيم پيشرفت مي‌كنيم. بايد مد نظر داشته باشيم كه اگر به داشته‌هاي‌مان توجه كنيم پيشرفت خواهيم كرد. ليگ پانزدهم هم براي فوتبال ايران ليگ پرباري بود. ممكن است هنوز با برخي از كشورهاي آسيايي هم فاصله داشته باشيم و نسبت به آنها عقب باشيم اما برنامه‌ريزي كلي ليگ مثبت بود. تنها چند مقطعي تعطيلي به دليل ديدارهاي تيم ملي پيش آمد اما روي هم رفته از نظر تاكتيكي شاهد بازي‌هايي در سطح بالا بوديم كه موجب غافلگيري كارشناسان و هواداران شد. هر هفته تيم‌هايي را داشتيم كه چنين مساله‌اي را ايجاد مي‌كردند. در مجموع براي تيم‌هايي چون استقلال اهواز، راه آهن و ملوان بندرانزلي متاسفم كه سقوط كردند. بايد منتظر بمانيم و ببينيم تيم‌هايي چون پيكان و ماشين‌سازي چگونه تيم‌هايي هستند. فوتبال ايران نيازمند اين است كه استانداردسازي شود و حداقل بتوانيم با يك ليگ خودمان را مقايسه كنيم. اگر اين اتفاق رخ ندهد به زودي شاهد افزايش نقاط ضعف در فوتبال ايران خواهيم بود. اميدوارم در آينده‌اي نزديك همه تيم‌هاي ايران زمين تمرين اختصاصي و استاديوم خصوصي داشته باشند و به فرآيند حرفه‌اي شدن نزديك شوند.
 مقام دومي پرسپوليس با سربلندي به دست آمد
پرسپوليس مقام دومي‌اش را در ليگ برتر با برنامه‌ريزي و تلاش به دست آورد. درايت سرمربي عامل بسيار تاثيرگذاري بود. آنها به هيچ‌وجه قابل مقايسه با نيم فصل اول نبودند. شكل بازي، اعتماد به نفس بالا و ارتباط خوب بين خطوط از جمله اتفاقات مثبت در باشگاه پرسپوليس بود. آنها به خوبي حفظ توپ مي‌كردند و مي‌توانستند از نقاط مختلف زمين استفاده كنند. ما شاهد تيم بسيار خوبي در ليگ قهرمانان آسيا خواهيم بود. آنها از هواداران بسيار خوبي برخوردارند و اين يك نقطه مثبت براي سرخ‌پوشان است. اميدوارم برانكو چند سالي فرصت حضور در فوتبال ايران را داشته باشد. او شخصيت تاثيرگذاري دارد و مطمئنا با حضورش در پرسپوليس اين روند ادامه خواهد داشت. آنها يكي از كانديداهاي اصلي قهرماني در فصل بعد نيز خواهند بود.
 نتايج استقلال با انتظار هواداران سنخيت نداشت
نمره استقلال در نيم فصل اول بهتر از نيم‌فصل دوم بود. آنها تمام بازي‌ها را هرچند با موفقيت پشت سر نگذاشتند اما از نظر تاكتيكي در نيم‌فصل اول عملكردشان قابل قبول بود. در نيم فصل دوم آبي‌پوشان نتوانستند توقعات را برآورده كنند. وقتي كه جوان‌گرايي مي‌كنيد نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه سريعا نتيجه بگيريد. اين موضوع نيازمند زمان و حوصله است. كاري كه استقلال انجام داد در يك فرآيند تدريجي نتيجه‌اش را مي‌گيرد. مديران باشگاه هم بايد زمان بدهند و به جوانان اعتماد كنند تا تجربه كسب شود. من آينده خوبي را براي اين تيم مي‌بينم. هرچند انتظار هواداران با نتايج تيم سنخيت نداشت. علاوه بر اين نبايد همه مشكلات را به كادر فني مختص كنيم. آنها مشكلات عديده‌اي داشتند اما بايد فرصت دهيم تا تقويت شوند.
استقلال خوزستان از هيچ تيمي وحشت نداشت
يكي از فاكتورهاي اصلي قهرماني استقلال خوزستان در اين فصل بي‌شك عبدالله ويسي بود. هرچند بايد به مديريت خوب اين تيم و نيز كمبود حواشي در جمع بازيكنان و كادر اين باشگاه نيز توجه داشته باشيم. ويسي مربي‌اي است كه هر روز علاقه‌مند به يادگيري و مطالعه است. شما شاهد تغييرات بسياري در ويسي مي‌شويد. اگر به گذشته توجه كنيد، او حتي به قطر آمده بود تا بازي‌هاي مختلف را از نزديك تماشا كند و ياد بگيرد. ويسي براي فوتبال خوزستان غنيمت است. بايد به تيم استقلال خوزستان تبريك بگوييم كه با كمترين حاشيه و مديريت صحيح توانست قهرمان ليگ شود. آنها مستحق قهرماني بودند، خوب دفاع مي‌كردند و دروازه‌بان خوبي داشتند. از يكپارچگي بالايي برخوردار بودند و اعتماد به نفس بالايي داشتند. آنها از تقابل با هيچ تيمي وحشت نداشتند، چه در آزادي بازي مي‌كردند چه در تختي اهواز براي‌شان اين مساله مهم نبود و تنها براي پيروزي به ميدان مي‌رفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون