• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3528 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت

روزي 450 هزار خودرو وارد تهران مي‌شود

عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي براي چندمين بار وعده داد كه ظرف چهار سال آينده قطار سريع‌السير تهران- اصفهان راه‌اندازي شود. وزير راه اين صحبت‌ها را در نخستين كنفرانس بين‌المللي ريل- نفت- بندر همزمان با چهارمين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل ريلي در تهران برگزار مي‌شد، بيان كرد. در اين همايش كه روز گذشته آغاز به كار كرد، وزيران راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت، مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، رييس اتحاديه بين‌المللي راه‌آهن‌ها و دبيركل سازمان بين الدول حمل و نقل بار با راه‌آهن (OTIF) حضور داشتند و به ايراد سخنراني پرداختند. آخوندي در آيين افتتاح كنفرانس ريل- نفت- بندر گفت: با توسعه شبكه راه‌آهن ريلي در كشور اميدواريم تا چهارسال آينده شاهد راه‌اندازي قطار سريع‌السير تهران - قم - اصفهان با سرعت 250 كيلومتر در ساعت باشيم. علاوه بر توسعه قطارهاي سريع‌السير، قرارداد برقي شدن مسير تهران به مشهد و افزايش سرعت قطارهاي اين مسير به 200 كيلومتر در مرحله نهايي قرار دارد. وي نخستين اولويت وزارت راه و شهرسازي را توسعه ارتباطات با كشورهاي منطقه عنوان كرد تا بتوانيم ارتباط و همكاري خود را از مديترانه تا شبه قاره و از عراق تا آسياي ميانه و كشورهاي همسايه توسعه دهيم.
وزير راه ادامه داد: سالانه در كشور 90 ميليون تن مواد معدني جابه‌جا مي‌شود و ضروري است براي صرفه‌جويي‌هايي زيادي كه در اين بخش وجود دارد حمل همه اين مواد از جاده به ريل منتقل شود. همچنين خوشبختانه در منطقه امكان ترانزيت نفت، گاز، پتروشيمي، فولاد با استفاده از شبكه ريلي وجود دارد و اميدواريم شاهد افزايش ترانزيت كالا در منطقه در اسرع وقت باشيم تا بتوانيم با استفاده از تعرفه‌هاي رقابتي در حوزه ترانزيت همكاري‌هاي خود را افزايش دهيم.
به راحتي مي‌توان حمل مواد معدني را 200 برابر كرد
وزير راه و شهرسازي پيشنهاد كرد: همزمان با پنجمين نمايشگاه حمل و نقل ريلي، همايش بين‌المللي ريل - معدن نيز سال آينده برگزار شود تا بتوانيم زمينه‌هاي حمل مواد معدني توسط ريل را به 200 برابر فعلي افزايش دهيم. وزير راه و شهرسازي گفت: روزانه بيش از 450 هزار خودرو وارد تهران مي‌شود و تنها راهكار برون رفت از مشكلات و آلودگي‌ها و صرفه‌جويي مصرف انرژي، توسعه حمل و نقل حومه است كه وزارت راه و شهرسازي با سرعت اين مساله را در دست اقدام
 قرار داده است.
مخالف خريد لوكوموتيو از خارج هستم
وزير صنعت، معدن و تجارت، سخنران ديگر اين مراسم، با تاكيد بر اينكه «با خريد هرگونه واگن باري، مسافري و لوكوموتيو از خارج مخالفيم»، گفت: سياست اقتصاد مقاومتي به ما اجازه نمي‌دهد خريدهاي خود را از كشورهاي خارجي انجام دهيم.
محمدرضا نعمت‌زاده افزود: اكنون دو هزار و 200 واگن مسافري داريم كه بايد آن را به چهار هزار واگن افزايش دهيم. اكنون در اين زمينه از 45 درصد خودكفايي داخلي برخورداريم كه مي‌توانيم به سرعت آن را به 70 درصد برسانيم. وزير صنعت، معدن و تجارت، شمار واگن‌هاي باري موجود در كشور را 22 هزار واگن اعلام و تاكيد كرد كه بايد آن را به 50 هزار واگن افزايش دهيم. در ساخت واگن باري نزديك به 83 درصد توليد داخلي داريم. به گفته وزير صنعت پس از مذاكرات 1+5 فضاي جديدي براي تعاملات سياسي و تجاري با دنيا آغاز شد كه بايد اين تعاملات بين شركت‌هاي خصوصي داخلي و خارجي ارتقا يابد. ايران در مسير ارتباطات كشورهاي شرق آسيا، اروپا و شمال- جنوب قرار دارد و نقش راه‌آهن در حوزه حمل و نقل در اين عرصه بي‌بديل است. نعمت‌زاده با تاكيد بر لزوم افزايش توان داخلي عنوان كرد: درون‌زايي و برون‌نگري از رويكردهاي اقتصاد مقاومتي است؛ بايد شركت‌هاي داخلي تقويت شوند و فعاليت‌هاي پژوهشي با توجه به فضاي جديد و حضور شركت‌هاي خارجي وجود داشته باشد. اولويت ما همكاري درازمدت و استراتژيك در بخش توليد و صنعت بر پايه مشاركت است.
9هزار كيلومتر خط آهن جديد در دستور كار است
علاوه بر وزير راه و وزير صنعت، محسن‌پور سيدآقايي، معاون وزير راه و شهرسازي، ديگر سخنران همايش روز گذشته بود. مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: در افق سال 2025 سهم راه‌آهن در حمل بار بايد به 30 درصد و حمل مسافر بايد به 18 درصد برسد و براي توسعه شبكه حمل و نقل ريلي هم‌اكنون احداث 9 هزار كيلومتر خط آهن جديد در دستور كار قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون