• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3530 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

چهار حمله انتحاري در بغداد

عراق روز گذشته باز هم شاهد صحنه انفجار بمب انتحاري و كشته و زخمي شدن ده‌ها تن بود. در انفجار يك خودروي بمبگذاري شده در يك بازارچه محلي در منطقه شيعه‌نشين بغداد حداقل شانزده تن جان خود را از دست دادند. اين اقدام در حالي رخ مي‌دهد كه ارتش عراق در نزديكي موصل و استان انبار با تروريست‌هاي داعش مشغول مبارزه است. يك افسر پليس عراق مي‌گويد تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد انفجار روز سه‌شنبه كه در محله الشعب در شمال شرق بغداد بوده خودرويي در نزديكي بازار محلي اين منطقه پارك بوده كه با كنترل از راه دور منفجر شده است. همچنين علاوه بر اين خود رو يك زن با كمربند انتحاري نيز خود را در اين بازارچه منفجر كرده است. مقامات محلي عنوان كردند كه اين انفجار دست كم 45 نفر زخمي بر جاي گذاشته است. گفتني است اماكن تجاري و عمومي در مناطق شيعه‌نشين از جمله اهداف تروريست براي انجام عمليات‌هاي تروريستي به شمار مي‌آيد. اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي عراق انرژي فراواني را صرف حفظ امنيت در پايتخت مي‌كنند. همچنين انفجاري ديگر در محله الرشيد در جنوب بغداد سيزده زخمي و سه كشته برجاي گذاشت.انفجار آخر نيز در منطقه الحبيبه رخ داده است.پس از انفجارهاي متوالي روز گذشته در بغداد نيروهاي امنيتي به حالت آماده باش كامل درآمده اند.داعش مسئوليت حملات روز گذشته را نيز برعهده گرفت.
اما به نظر مي‌رسد اهداف تروريست‌هاي داعش به بغداد ختم نمي‌شود. روز يكشنبه عراق شاهد يك حمله از قبل هماهنگ شده در يك نيروگاه گاز طبيعي بود. سپيده‌دم روز يكشنبه در عملياتي كه از قبل برنامه‌ريزي شده بود حداقل 14 نفر جان خود را از دست دادند. در ميان كشته‌شدگان شش نيروي غيرنظامي و هشت نيروي امنيتي قرار داشتند و بيست و هفت نفر ديگر زخمي شدند. تصاوير تلويزيوني يك دود ضخيم سياه و سفيد از اين نيروگاه را نشان مي‌دهد. با اين حال به نظر مي‌رسد كه نيروهاي امنيتي اجازه ندادند تا حمله موفقيت‌آميز انجام شود. يك مقام ارشد وزارت نفت عراق به خبرگزاري ‌اي‌بي‌سي گفت: در اوايل روز سه‌شنبه كارگران وزارت نفت عراق در يك نيروگاه گاز طبيعي در شمال بغداد مشغول به كار شدند. به گفته حامد يونس، معاون وزير نفت عراق روز سه‌شنبه سه خط توليد نيروگاه به سطح نرمال بازگشته است. اين نيروگاه با ظرفيت سي هزار سيلندر در روز در حال ذخيره‌سازي گاز در خط لوله‌هاي عراق است. تلويزيون دولتي عراق همچنين كارگران اين نيروگاه را نشان داد كه مشغول كار و فعاليت و انجام كارهاي معمول اين نيروگاه گازي بودند.
آمارها حاكي از آن است كه در طول يك هفته گذشته بيش از 140 نفر از شهروندان عراقي جان خود را از دست داده‌اند. گفتني است اكنون داعش به بدترين شرايط خود نسبت به سال 2014 و از زماني كه بر موصل حاكم شد رسيده است. داعش در سال 2014 توانست در حمله رعدآسا بخش بزرگي از خاك عراق را تصرف كند اما آن‌گونه كه دولت عراق مي‌گويد اين ميزان اكنون به 14 درصد از خاك عراق كاهش يافته و روزبه‌روز از ميزان قدرت داعش در عراق كاهش پيدا مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون