• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3531 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

خيز بلند تهران و زاگرب

حسن روحاني: كرواسي دوست ايران در اتحاديه اروپايي است

كوليندا گرابار كيتاروويچ، چهارمين رييس‌جمهور و پنجمين رييس دولتي است كه از ابتداي سال 95 تا به امروز وارد تهران شده است. پيش از رييس‌جمهور كرواسي، سلطان نظربايف رييس‌جمهور قزاقستان، متئو رنتزي نخست‌وزير ايتاليا، جاكوب زوما رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي و پارك گئون هي رييس‌جمهور كره جنوبي مهمان دولت تدبير و اميد بوده‌اند. از دي‌ماه گذشته كه ايران و 1+5 وارد فاز اجراي توافق هسته‌اي شدند هيات‌هايي از اوكراين، بوسني و هرزگوين، استوني، پرتغال، اسپانيا، تايوان و هند نيز به تهران آمده‌اند.
دستوركار سفر رييس‌جمهور 48 ساله كروات‌ها هم اقتصادي است و به همين خاطر است كه نمايندگان بيش از 50 شركت معتبر كرواسي از بخش‌هاي گوناگون از روز سه‌شنبه تا به امروز او را در سفر به تهران همراهي مي‌كنند. در اين هيات نيز همه نوع شركتي پيدا مي‌شود. از نمايندگان شركت‌هاي بزرگ مانند شركت نفت كرواسي (INA)، شركت گاز كرواسي (PPD)، شركت نصب خطوط انتقال برق و ديگر بنگاه‌هاي فعال در زمينه‌هاي دارويي، عمراني و... حضور دارند تا با طرف‌هاي ايراني خود به گفت‌وگو بپردازند. در بيان اهميت اين سفر، خبرگزاري چيني شينهوا در گزارشي هيات همراه كيتاروويچ را بزرگ‌ترين هيات سياسي اقتصادي كرواسي دانست كه در سال 2016 به يك كشور ديگر مي‌رود و اين نشان مي‌دهد كروات‌ها براي دوره پسابرجام برنامه‌ريزي‌هاي بسياري كرده‌اند و در اين برهه، توسعه روابط اقتصادي با ايران را در دستور كار قرار داده‌اند. هرچند كه تمركز سفر رييس‌جمهور كرواسي به ايران مسائل اقتصادي است اما در ديدار روحاني با كوليندا گرابار كيتاروويچ، دو طرف در خصوص دايره وسيعي از مسائل از جمله همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، امنيتي، مبارزه با تروريسم، همكاري‌هاي ميان اديان و ارتقاي سطح مبادله‌هاي تجاري رايزني كردند.

سوژه‌هاي رنگارنگ روي ميز رايزني‌هاي دو رييس‌جمهور
نخستين ساعات روز چهارشنبه حسن روحاني با استقبال او از رييس‌جمهور كرواسي آغاز شد. او به مانند هميشه به كاخ سعدآباد آمد تا مراسم استقبال از كوليندا گرابار كيتاروويچ در آنجا صورت گيرد و رايزني‌هاي رسمي را آغاز كند. همين اتفاق هم افتاد و كيتاروويچ صبح ديروز مورد استقبال رسمي حسن روحاني رييس‌جمهوري قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمي، پس از نواخته شدن سرود ملي ايران و كرواسي، روساي جمهور دو كشور از يگان تشريفات سان ديده و سپس هيات‌هاي عاليرتبه همراه را به يكديگر معرفي كردند. پس از معرفي مراسم استقبال رسمي، روحاني و كيتاروويچ وارد محل مذاكرات دوجانبه شدند و بررسي راه‌هاي تقويت همكاري‌هاي مشترك در حوزه‌هاي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي و ايجاد تحرك جدي در روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي دو كشور آغاز شد.
حسن روحاني در ابتداي مذاكرات مشترك هيات‌هاي عاليرتبه ايران و كرواسي، روابط في‌مابين را دوستانه و نزديك دانست و گفت: كشور كرواسي، منطقه بالكان و جنوب شرق اروپا، براي جمهوري اسلامي ايران حايز اهميت است و اميدوارم اين سفر سرآغاز خوبي براي تحرك و ايجاد روابطي نو ميان تهران- زاگرب باشد.  رييس‌جمهوري، كرواسي را دوست ايران در اتحاديه اروپا توصيف كرد و با تاكيد بر اينكه بايد روابط اقتصادي و تجاري ايران و كرواسي كه به واسطه تحريم‌ها، كاهش پيدا كرده بود، تقويت شده و توسعه يابد، گفت: امروز شرايط و فرصت‌هاي خوبي براي سرمايه‌گذاري در ايران فراهم شده كه بايد از آن براي گسترش همكاري‌ها و به ويژه ارتباط هرچه آسان‌تر و سريع بخش‌هاي خصوصي دو كشور به بهترين شكل استفاده شود.  روحاني با اشاره به آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي انتقال تجربيات و خدمات فني و مهندسي به كرواسي، توسعه روابط اقتصادي و تجاري ميان دو كشور را نيازمند گسترش مناسبات پولي و بانكي ميان دو كشور برشمرد و افزود: ايران و كرواسي بايد قوانين و مقررات موجود را براي ايجاد بسترهاي لازم در زمينه همكاري هرچه بيشتر و بهتر كارآفرينان و فعالان اقتصادي تسهيل كنند.  رييس‌جمهوري با اشاره به ضرورت همكاري و فعاليت دو كشور در جهت مبارزه با تروريسم، تاكيد كرد: امروز تروريسم به عنوان خطر و معضلي بزرگ براي جهان محسوب مي‌شود و بايد با ريشه‌يابي عوامل اقتصادي و فرهنگي به وجود آورنده و حامي تروريسم، از گسترش آن جلوگيري كرده و با اين معضل مقابله كنيم. ايران و كرواسي مي‌توانند در راستاي قطعنامه سازمان ملل متحد تحت عنوان، جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري (Wave) همكاري و مشاركت داشته باشند.
رييس‌جمهوري دخالت برخي كشورهاي غربي و از جمله امريكا را ريشه بسياري از مشكلات منطقه برشمرد و خاطرنشان كرد: باعث تاسف است كه برخي كشورها براي دست يافتن به اهداف خود صلح، ثبات و امنيت مردم منطقه را به خطر مي‌اندازند. امروزه بخش بزرگي از منابع مالي تروريست‌ها در افغانستان از طريق فروش مواد مخدر حاصل مي‌شود كه متاسفانه براي توقف آن نيز هيچ اقدام جدي از سوي غرب مشاهده نمي‌شود. در خصوص مبارزه با داعش نيز مبارزه با تروريسم بايد از حالت نمايشي خارج شده و به اقدامي عملي تبديل شود و اگر بتوانيم جامعه جهاني را براي مبارزه با تروريسم آماده و هماهنگ كنيم، رسيدن به اين هدف دشوار، غيرقابل دسترس نخواهد بود.
روحاني همراهي مفتي اعظم زاگرب در اين سفر را به معناي اهميت دادن دولت كرواسي به اديان الهي به ويژه اسلام دانست و اظهار داشت: به رسميت شناختن دين اسلام موجب وحدت داخلي در كرواسي و پيوند اين كشور با جهان اسلام شده است. امروزه شرايط منطقه و جهان به گونه‌اي است كه وحدت و همدلي بيشتر ميان اديان و اقوام مختلف ضروري است. متاسفانه در دنياي امروز بخش مهمي از توان و انرژي كشورها، صرف ايجاد ناهنجاري‌هايي مي‌شود كه عمدتا از نبود اعتدال در افكار و رفتار، نشأت مي‌گيرد.

ايران به كرواسي به عنوان دوست و شريك نگاه كند
«كوليندا گرابار كيتاروويچ» رييس‌جمهوري كرواسي نيز در اين نشست با تقدير از استقبال و ميهمان‌نوازي گرم دولت جمهوري اسلامي ايران از هيات عاليرتبه مقامات كرواسي، روابط تهران- زاگرب را دوستانه و مثبت ارزيابي كرد و افزود: بايد از فضاها و فرصت‌هاي موجود براي توسعه همه‌جانبه مناسبات به ويژه روابط اقتصادي و فرهنگي ميان دو كشور استفاده كنيم.  رييس‌جمهوري كرواسي ضمن ابراز اميدواري از اينكه قراردادها و توافقاتي كه در جريان اين سفر به امضا مسوولان دو كشور، مي‌رسد نقطه عطفي در گسترش همكاري‌ها و روابط ايران و كرواسي باشد، گفت: ايران مي‌تواند به كرواسي به عنوان دوست و شريكي خوب در اتحاديه اروپا نگاه كند.  كيتاروويچ با تاكيد بر ضرورت احياي كميسيون مشترك همكاري‌هاي ايران و كرواسي، گفت: مبادلات تجاري دو كشور كه در سال‌هاي گذشته كاهش يافته، بايد با تلاش مسوولان و برنامه‌ريزي مناسب ارتقا پيدا كند.  رييس‌جمهوري كرواسي با اشاره به اينكه دستاورد ايران در رسيدن به توافق مذاكرات هسته‌اي نشان داد كه دستيابي به دشوارترين مسائل از طريق گفت‌وگو امكان‌پذير است، گفت: اين توافق فضاي بسيار خوبي را براي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي، علمي، فرهنگي و بين‌المللي ميان دو كشور به وجود آورده كه بايد از آن به بهترين شكل استفاده كنيم. وي با تاكيد بر اينكه «مصمم به توسعه روابط با تهران هستيم» افزود: كرواسي از توسعه همكاري‌ها و روابط اتحاديه اروپا با ايران استقبال كرده و از آن حمايت مي‌كند.
كيتاروويچ همچنين با اشاره به اهميت نقش موثر ايران در مبارزه با تروريسم و برقراري صلح و ثبات در منطقه و پايان دادن به منازعات منطقه‌اي و بين‌المللي، بر ضرورت همكاري دو كشور در زمينه مبارزه با تروريسم و افراطيگري تاكيد كرد و افزود: بايد با اهتمام و جديت در مسير مبارزه با تروريسم، مانع از حمايت‌هاي مالي از تروريست‌ها شويم و از ترويج افكار افراطي آنها در ميان نسل جوان جلوگيري كنيم.  رييس‌جمهوري كرواسي با اشاره به يكصدمين سال به رسميت شناختن اسلام به عنوان ديني رسمي در كرواسي، گفت: افتخار ما اين است در دوره‌اي كه اسلام‌هراسي و خشونت در اروپا ترويج مي‌شود، در كرواسي همزيستي مسالمت‌آ‌ميز ميان اديان مختلف وجود دارد.

ايران و كرواسي دو سند همكاري امضا كردند
امضاي سند و يادداشت تفاهم همكاري ميان ايران و كرواسي نخستين دستاورد سفر رييس‌جمهور و هيات تجاري اين كشور به تهران بود. موافقتنامه همكاري‌هاي اقتصادي و يادداشت تفاهم همكاري‌هاي اتاق بازرگاني ايران و كرواسي اسنادي بود كه توسط حسن روحاني و «كوليندا گرابار كيتاروويچ» روساي جمهوري اسلامي ايران و كرواسي به امضا رسيد.

تشكيل كميسيون مشترك با ايران به بهبود مناسبات دوجانبه منجر مي‌شود
«كوليندا گرابار كيتاروويچ» عصر روز گذشته در همايش تجاري ايران و كرواسي در محل اتاق بازرگاني، صنايع، معدن و كشاورزي ايران حاضر شد. رييس‌جمهور كرواسي در اين ديدار گفت: ديدار با فعالان اقتصادي ايران نشان مي‌دهد مي‌توان از فرصت‌هاي خوب در حوزه اقتصادي بهره‌مند شويم. كرواسي متعهد به تحكيم روابط با ايران است و مي‌توان ظرفيت روابط دوجانبه را به حداكثر رساند. در زمينه‌هاي حمل و نقل، دارو، غذا، كشتي‌سازي و زيرساخت‌هاي برق مي‌توانيم با يكديگر همكاري كنيم؛ ضمن آنكه به هرگونه چالش اقتصادي پاسخ دهيم.  كيتاروويچ با بيان اينكه افتخار مي‌كنم به عنوان نخستين رييس‌جمهوري زن اروپا در ايران حضور يافته‌ام، گفت: اميدوارم سفر من مشوقي براي زنان ايراني و كرواسي باشد. پس از حذف تحريم‌ها فرصت براي گسترش روابط دوجانبه فراهم شده و چشم‌اندازي براي بهبود روابط پيش آمده است. در حال حاضر سطح روابط تجاري كنوني دو كشور مطلوب نيست و بايد افزايش يابد؛ بنابراين تشكيل كميسيون مشترك بين ايران و كرواسي مي‌تواند به اهداف دو كشور كمك كند. با تقويت روابط دوجانبه، نه فقط ايران، بلكه مي‌توانيم خاورميانه را در بخش‌هاي مختلف اقتصادي پوشش دهيم.
كوليندا گرابار كيتاروويچ، رييس‌جمهوري كرواسي از عصر روز سه‌شنبه براي ديداري سه روزه وارد تهران شده است. وي عصر روز گذشته با رييس مجلس شوراي اسلامي، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام  و همچنين مقام معظم رهبري نيز ديدار داشت. در حالي كه روز چهارشنبه وي به ديدارهاي كاملا اقتصادي و سياسي اختصاص يافته است، امروز براي رييس‌جمهور 48 ساله كرواسي برنامه‌هاي فرهنگي پيش‌بيني شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون