• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3531 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

چابهار، دستور كار ويژه سه رييس‌جمهور

گروه ديپلماسي| دوشنبه و سه‌شنبه طلايي براي سه كشور ايران، افغانستان و هند در راه است. توافقنامه سه جانبه بندر ترانزيتي چابهار كه جرقه‌هاي اوليه آن سال‌ها پيش زده شده بود و شايد بتوان گفت كه فراهم كردن مقدمات آن بسيار هم به درازا كشيده است، سرانجام در نشست سه‌جانبه روز دوشنبه 3 خردادماه ميان روساي جمهور سه كشور امضا خواهد شد.
اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان روز دوشنبه در قالب سفري چندساعته خود را به تهران مي‌رساند. يك سفر كاري كه با همتاي هندي وي نارندا مودي تنظيم شده است. اين سفر نخستين سفر رييس‌جمهور هند به ايران است و دو روز به طول خواهد انجاميد.
به گزارش آنا، اشرف غني با حضور چند ساعته خود در تهران، ديدار دوجانبه‌اي نيز با روحاني خواهد داشت و سپس در نشست سه‌جانبه با رييس‌جمهوري هند حضور پيدا مي‌كند و بعد از آن نيز وزيران راه سه كشور در حضور روساي جمهوري توافق سه‌جانبه را امضا خواهند كرد. رييس‌جمهوري هند نيز در تهران روز دوشنبه با رييس‌جمهوري كشورمان و ديگر مقامات ديدار خواهد داشت و در ضيافت ناهار رياست‌جمهوري حضور پيدا خواهد كرد.
از سوي ديگر، عبدالله عبدالله، رييس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان نيز خبر سفر محمد اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان، با هدف امضاي توافقنامه بندر چابهار به ايران را اعلام كرده است. عبدالله عبدالله، در خصوص اهداف اين سفر گفت: افغانستان توجه زيادي به توسعه زير بناها و همگرايي منطقه‌‌اي دارد و محمد اشرف غني به زودي در سفر به ايران، تفاهمنامه بندر چابهار را امضا خواهد كرد. اين دومين سفر محمداشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان به ايران پس از رسيدن به قدرت است.

چابهار، پروژه‌اي حياتي براي افغانستان
اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان پيش از اين نيز در مصاحبه‌اي با روزنامه اعتماد بر لزوم گسترش رابطه ايران و افغانستان به خصوص در حوزه تجاري تاكيد كرده بود و در خصوص همكاري‌هاي دو كشور در بندر چابهار و اين حقيقت كه ايران مسيري ترانزيت براي افغانستان است، گفته بود: ايران يكي از راه‌هاي عمده ترانزيت به افغانستان است. نخستين خط راه آهن در افغانستان با همكاري دولت جمهوري اسلامي ايران ايجاد شد. ما سرحدهاي طولاني داريم كه تنها دو بندر قانوني در آن موجود است: اسلام‌قلعه و زرنج اما با توجه به اينكه قاچاق يك تهديد محسوب مي‌شود ضروري است كه تعداد بنادر رسمي ما افزايش پيدا كند تا قاچاق دوطرفه مورد كنترل قرار گيرد.
چابهار يك پروژه حياتي براي افغانستان است. سرمايه‌گذاري‌هاي دولت جمهوري اسلامي ايران و كمك‌هاي هندوستان مي‌تواند زمينه همكاري سه‌جانبه ميان ايران، افغانستان و هند در خصوص اين پروژه را فراهم كرده و امكان تبديل شدن افغانستان به يك مملكت صادركننده و فاصله گرفتن آن از يك مملكت صرفا وارد‌كننده را مهيا كند.
اشرف غني در مصاحبه ديگري با سايت ديپلماسي ايراني پيش از پيروزي نهايي در انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان هم با اشاره به اينكه مساله ترانزيت دو طرفه، اهميت فراواني براي افغانستان دارد، گفته بود: حداقل 30 درصد از واردات ما از طريق بندرهاي ايراني صورت مي‌گيرد و اميدواريم كه بخش عمده‌اي از صادرات افغانستان هم از مسير ايران به كشورهاي حاشيه خليج (فارس) و ساير مناطق صورت بگيرد. ما خواهان اين هستيم كه افغانستان مسيري براي باز شدن درهاي بازارهاي آسياي جنوبي براي ايران باشد. در حوزه دفع قاچاق هم، تمام نقاط عبوري فعلي كه به شكل غيررسمي مورد استفاده قرار مي‌گيرد بايد به بنادر رسمي تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون