• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3531 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

يكه‌تازي ترامپ همزمان با نزديك شدن رقابت كلينتون - سندرز

زنگ خطر‌ها براي هيلاري به صدا در آمد

ميثم سليماني

 

انتخابات درون حزبي امريكا رفته رفته به ايستگاه‌هاي پاياني خود نزديك مي‌شود و اگرچه چهره نامزد نهايي هر دو حزب تا حدودي مشخص شده است اما دو طرف براي كسب اكثريت مطلق نماينده‌هاي درون حزبي براي كنوانسيون نهايي حزب شهر به شهر و ايالت به ايالت براي افزايش راي، كمپين خود را ادامه مي‌دهند. انتخاباتي كه روز گذشته نتايج آن مشخص شد در ايالت‌هاي اوريگان براي دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان و در ايالت كنتاكي تنها براي دموكرات‌ها برگزار شد. در ايالت اوريگان ترامپ بدون رقيب و سندرز توانستند پيروز ميدان شوند. كلينتون نيز توانست با فاصله‌اي اندك پيروز انتخابات كنتاكي شود.

سرمايه‌گذاري نا اميد‌كننده كلينتون
هيلاري كلينتون، نامزد احتمالي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا سرمايه‌گذاري فراواني را در ايالت كنتاكي انجام داده بود تا بتواند رقيب اصلي خود برني ساندرز را با اقتدار شكست دهد. او در سال 2008 توانست با فاصله 35 درصدي بيش از اوباما پيروز رقابت كنتاكي شود. كلينتون اميدوار بود با توجه به ريشه‌هاي تاريخي و خانوادگي كه در اين ايالت داشت به راحتي پيروز ميدان شود. اما سندرز عملا محبوبيت كلينتون در كنتاكي را زير سوال برد. نتايج انتخابات نشان داد كه كلينتون با فاصله نيم‌درصدي از سندرز پيشي بگيرد. كلينتون با 8/46 در برابر 3/46 پيروز انتخابات كنتاكي شد و نمايندگان اين ايالت بين كلينتون و سندرز تقسيم شدند. از سوي ديگر سندرز توانست به راحتي پيروز انتخابات اوريگان شود. او با كسب 5/54درصد آرا توانست كلينتون را در اين ايالت به راحتي شكست دهد و 31 نماينده ديگر را به مجموع نمايندگان متعهد خود اضافه كند. كلينتون اما اميدوار بود تا با يك پيروزي قاطع در كنتاكي بتواند كمپين خود را دوباره بازيابي و شكست‌هاي پيشين را جبران كند. اما اين اتفاق عملا رخ نداد. سندرز پس از نتايج كنتاكي و اوريگون در توييتر خود نوشت: ما هميشه متحد و قوي‌تر هستيم.  بسياري انتخابات روز سه شنبه را براي كلينتون يك درام سياسي مي‌دانند چرا كه به نوعي ضعيف شدن كمپين كلينتون را تا حدودي به نمايش مي‌گذارد در صورتي كه كمپين سندرز با تمام توان در حال پيشروي است. اكنون فاصله نمايندگان متعهد بين كلينتون و سندرز به حدود 280 نماينده رسيده است و اين شرايط را براي ادامه راه كمپين كلينتون سخت مي‌كند زيرا يك لغزش كمپين او در ايالت‌هايي مانند نيوجرسي يا كاليفرنيا مي‌تواند رسما جايگاه او را به خطر بيندازد. از همين رو نتايج انتخابات روز سه شنبه اندكي ادامه مسير انتخابات را در كمپين دموكرات‌ها پيچيده مي‌كند.

ترامپ؛ حريف بي‌رقيب
ترامپ به عنوان يك حريف بي‌رقيب به ادامه مبارزات انتخاباتي مي‌پردازد. او در اوريگان توانست به صورت مقتدرانه پيروز انتخابات شود تا براي رسيدن به حد نصاب 1237 نماينده به كمتر از هفتاد نماينده ديگر در ادامه راه نياز داشته باشد. او در توييتر خود خطاب به هيلاري كلينتون نوشت كه با تقلب، پيروز انتخابات كنتاكي شده است. ترامپ توانست در اوريگان با 67 درصد آرا هجده نماينده حزبي را براي خود جذب كند و پس از آن اگرچه كروز و كسيچ از رقابت كناره‌گيري كردند ولي هركدام سه نماينده درون حزبي را به دست آوردند تا ترامپ به تنهايي به كمپين خود ادامه دهد.

راه ديدار با كيم جونگ اون باز است
دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوري‌خواه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در يك مصاحبه تفصيلي با خبرگزاري رويترز مواضع جديدي را در خصوص رويكرد خود نسبت به كره شمالي مطرح كرد. او در اين مصاحبه كه در خصوص مواضع خود در مورد پيمان آب و هواي پاريس و اقدامات پوتين در شرق اوكراين نيز صحبت كرد، سعي كرد تا چهره‌اي جديد از خود نشان دهد كه مهم‌ترين موضوع آن مربوط به كره شمالي بود. او در مصاحبه خود عنوان كرد كه قصد دارد راه مذاكره را با رهبر كره شمالي براي جلوگيري از برنامه اتمي او باز بگذارد. ترامپ تاكيد كرد كه هيچ مشكلي با صحبت كردن با كيم جونگ اون ندارد.
ترامپ 69 ساله همچنين گفت: قصد دارد چين كه تنها حامي اصلي ديپلماتيك و اقتصادي پيونگ يانگ است را تحت فشار قرار دهد تا براي دستيابي به يك راه‌حل مشخص تلاش كند. اين مصاحبه كه در طبقه 26 برج ترامپ در منهتن نيويورك انجام گرفت در خصوص سياست‌هايش در قبال چين گفت: من قصد دارم تا فشار زيادي را بر روي چين بياورم زيرا چين از لحاظ اقتصادي قدرت فوق‌العاده‌اي در سراسر جهان دارد. ترامپ تاكيد كرد كه موضوع كره شمالي را با چين مي‌تواند با يك تماس تلفني يا يك جلسه حل كند. اين سخن ترامپ درخصوص مذاكره مستقيم با كيم جونگ اون در تضاد كامل با سياست‌هاي باراك اوباما رييس‌جمهور فعلي امريكاست كه اعلام كرد با هيچ يك از مقامات كره شمالي صحبت نخواهد كرد. در همين حال، هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري امريكا از علاقه شديد و عجيب ترامپ به قدرتمندان خارجي انتقاد كرد. كلينتون همچنين سياست خارجه‌اي را كه ترامپ آن را ترويج مي‌كند بي‌معنا خوانده است. در اين ميان گفته مي‌شود ترامپ ممكن است پيش از انتخابات رياست‌جمهوري ماه نوامبر به انگليس سفر كند. ديپلمات‌ها پيش بيني مي‌كنند سفر وي به لندن پس از اعلام رسمي كانديداتوري‌اش از سوي جمهوري‌خواهان در ماه جولاي صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون