• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3531 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

درباره جايزه آقاي گل لاليگا

داستان عجيب و غم‌انگيز پيچيچي

آرانسادي معروف به پيچيچي كه جايزه بهترين گلزن ليگ فوتبال اسپانيا از اسم او گرفته شده است، سرگذشت غم‌انگيز و عجيبي داشت. رافائل مورنو آرانسادي، معروف به پيچيچي در جهان فو‌تبا‌ل، در 23 مه ‌1892 در بيلبائو در خانواده‌اي اصيل متولد شد. پدرش شهردار شهر شد. چنين فردي آرزو داشت فرزندش در زندگي موفق باشد و به پست مهمي برسد، اما رافائل جوان تنها به فو‌تبا‌ل فكر مي‌كرد. در درس يك شكست‌خورده بود و پدرش به او مي‌گفت: «تو به درد هيچ كاري نمي‌خوري.» اما او براي يك چيز به كار مي‌آمد كه آن هم فو‌تبا‌ل بود.
آن ورزش عجيب هنگامي در اتلتيك بيلبائو ديده شد كه مورنو مي‌توانست در خيابان‌ها بدود و در كمپ‌ها به توپ ضربه بزند. بازيكن محبوب و مشهور اوايل دهه قرن گذشته، زماني به اتلتيك پيوست كه فو‌تبا‌ل كم‌كم در اين شهر به ورزش محبوبي تبديل شد. مورنو بازيكن خيلي لاغري بود. او در سال 1913 در افتتاحيه سن مامس حضور داشت و نخستين گلش را در اين روز به ثمر رساند. در سال 1915 در فينال كوپا دل ري سه گل به ثمر رساند.
نامزدي پرسر و صدايي با يكي از خانواده‌هاي ثروتمند بيلبائو داشت. عروسي‌اش به عنوان يك رويداد اجتماعي در شهر محسوب مي‌شد. در سال 1920 به تيم ‌ملي راه يافت و به عنوان بازيكن ثابت بازي كرد، اما بازگشتش به ميان مردم برايش خيلي گران تمام شد. خيلي به چشم آمد و از آن زمان جنجال‌ها شروع شد. در بازي دوستانه در كريسمس، اسپارتاك پراگ، اتلتيك را در سن ماس گل‌باران كرد و هو‌اد‌ا‌ران او را نشانه رفتند، چون معتقد بودند دورانش به پايان رسيده است. فو‌تبا‌ل را براي قضاوت كردن كنار گذاشت، چون هو‌اد‌ا‌ران او را پس از آن بازي راحت نگذاشتند.
در سال 1922 بيماري واگيردار تيفوس در بيلبائو شيوع پيدا كرد و پيچيچي در عرض دو روز به علت اين بيماري جان خود را از دست داد. مردم تحت تاثير اين اتفاق قرار گرفتند و از رفتارهاي اخير خود پشيمان شدند. نيم‌تنه‌اي از او در سن ماس درست شد. تيم‌هايي كه براي نخستين بار از آن مكان ديدار مي‌كردند چند شاخه گل در آنجا مي‌گذاشتند و آن تبديل به سنت شد.
نقاشي زيباي آئورليو آرتتا به نام ايديليو در كمپ‌هاي ورزشي سن ماسن در ياد مردم باقي مانده است. آرتتا اين نقاشي را به ياد مورنو و همسرش كشيد. اما لوسيو آلامو روزنامه‌نگاري كه از بچگي طرفدارش بود نقش مهمي در ماندگار شدن نام مورنو داشت. زماني كه مدير روزنامه ماركا بود جوايزي را به بهترين‌هاي لاليگا اختصاص داد. دو جايزه قابل توجه بودند: جايزه سامورا (دروازه‌باني كه كمترين گل را دريافت مي‌كند) و جايزه پيچيچي (برترين گلزن لاليگا) .
پيچيچي بازيكن بزرگ، باهوش و توانمندي بود كه محبوبيت او بيشتر به خاطر زندگي رمانتيك و مرگ ناگهاني‌اش بود. گل‌هايي به ثمر رساند، اما برترين گلزن نبود. با وجود اين نامش با خوش‌شانسي روي اين جايزه ماند. خوان آنتونيو سونسونگي در رمانش به نام «چيريپچي» به توصيف شخصيت اين بازيكن پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون