• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

خبر كوتاه

ايران ضرب‌الاجل جديد نفتي براي چيني‌ها تعيين كرد

شركت ملي نفت ايران ضرب الاجل جديدي براي توسعه ميدان مشترك آزادگان شمالي به شركت CNPC  چين ارايه كرد. به گزارش مهر، بيژن زنگنه وزير نفت هفته جاري پس از ديدار و گفت‌وگو با «ژانگ يو ژيبنگ»، معاون سازمان ملي انرژي جمهوري خلق چين، توسعه فاز دوم، دو ميدان بزرگ مشترك نفتي ايران شامل آزادگان شمالي و يادآوران را به دو شركت چيني ساينوپك و سي. ان. پي. سي واگذار كرد. با گذشت چند روز از واگذاري توسعه اين دو ميدان نفتي به دو شركت چيني، شركت ملي نفت ايران ضرب الاجل جديدي براي توسعه ميدان مشترك آزادگان شمالي به شركت CNPC چين ارايه كرد. كرامت بهبهاني، مجري طرح توسعه آزادگان شمالي با اشاره به اينكه مقرر شده است چيني‌ها در سريع‌ترين زمان ممكن طرح جامع توسعه فاز دوم اين ميدان را ارايه دهند، گفت: هنوز بحث‌هاي فني ميان شركت نفت و شركت سي.ان.پي.سي چين در جريان است. اين مقام مسوول با اشاره به اينكه توليد نفت آزادگان شمالي در فاز نخست محقق شده است، درباره فاز دوم توسعه اين ميدان هم تصريح كرد: با توجه به اينكه براساس قرارداد بايد ابتدا با چيني‌ها براي فاز دوم مذاكره كنيم، بنابراين مقرر شده است آنها طرح جامع توسعه‌ فاز دوم را به شركت متن ارايه كنند. وي با اعلام اينكه هنوز مذاكره روي مباحث فني ميان دو شركت چيني و متن ادامه دارد، تاكيد كرد: توسعه فاز دوم اين ميدان براساس قرارداد اوليه يعني بيع متقابل خواهد بود. بهبهاني همچنين درباره توليد فاز نخست ميدان آزادگان شمالي هم خاطرنشان كرد: هم اكنون توليد نفت از آزادگان شمالي در حال انجام است. با توسعه فاز يك ميدان آزادگان شمالي هم اكنون امكان توليد روزانه ۷۰ تا ۷۵ هزار بشكه نفت خام از اين ميدان مشترك با عراق فراهم شده است.

 

حساب شركت پالايش و پخش به دليل بدهي مالياتي مسدود شد

شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي به عنوان واسطه‌اي براي دريافت نفت از شركت ملي نفت و تحويل آن به پالايشگاه‌ها عمل مي‌كند؛ واسطه‌اي كه مي‌گويد خريد و فروش نفت انجام نمي‌دهد اما سازمان امور مالياتي اين را نمي‌پذيرد و ماليات خريد و فروش نفت را از آنها مي‌خواهد. به گزارش ايسنا، درگيري مالياتي بين شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و سازمان امور مالياتي، قصه‌اي طولاني است كه به گفته مدير امور مالي اين شركت دو سال از عمر اين اختلافات مي‌گذرد. اما اختلافات كهنه‌تري نيز بين اين دو سازمان بر سر مسائل مختلف مالياتي وجود دارد كه سابقه اختلاف نظر بين اين دو را به سال 1385 مي‌رساند و حالا خبرهايي نيز از مسدود شدن حساب اين شركت به دليل بدهي مالياتي طرح شده كه البته مديرعامل اين شركت مي‌گويد حقيقت ندارد. بحث بين شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و مالياتي‌ها بر سر فروش نفت و فرآورده‌هاي نفتي و ماليات اين خريد و فروش است؛ چيزي كه شركت پالايش و پخش در مورد آن به وظايف اين شركت اشاره مي‌كند. بنابر توضيحات اسدي، مدير امور مالي شركت ملي پالايش و پخش، اين شركت واسطه‌اي براي گرفتن نفت از شركت ملي نفت، رساندن آن به پالايشگاه‌ها براي توليد فرآورده و سپس دريافت فرآورده و پرداخت بهاي نفت به شركت ملي نفت بابت فروش نفت به پالايشگاه‌ها است. بنابر توضيحات او شركت ملي پالايش و پخش در نهايت تنها واسطه‌اي است كه دريافت نفت و تحويل آن به پالايشگاه‌ها را ضمانت مي‌كند و در اين بين خود خريد و فروشي صورت نمي‌دهد.


300 هزار بشكه تا احتمال پيوستن به مذاكرات فريز

رسيدن به ميزان توليد پيش از تحريم نفت، شرط ايران براي پيوستن به موضوع فريز نفتي است و البته طي ماه‌هاي گذشته از زمان امضاي برجام ايران در بين اوپكي‌ها پيشرو افزايش توليد بوده است، با نزديك شدن به نشست اوپك و احتمال قوي طرح دوباره موضوع فريز بايد ديد ايران چقدر از هدف نفتي‌اش فاصله دارد. به گزارش ايسنا، ايران طي ماه‌هاي گذشته با برداشته شدن تحريم‌ها توانسته هر ماهه توليد و البته صادرات نفت خود را به سرعت افزايش داده و البته در كنار افزايش فروش به مشتريان قديمي‌اش، مشتريان نفتي جديدي نيز براي خود پيدا كند. حال تا زمان پيوستن ايران به مذاكرات فريز 300 هزار بشكه فاصله وجود دارد. بيژن زنگنه، وزير نفت همچنان مي‌گويد تنها شرطش براي پيوستن به مذاكراتي كه بزرگ‌ترين توليدكنندگان نفت در آن براي كنترل بازار نفت و نجات قيمت‌ها رايزني مي‌كنند، برگشتن به سطح توليد پيش از تحريم است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون