• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

هواپيمايي مصري بر فراز مديترانه سقوط كرد

باز هم داعش؟

ساعت 11:9دقيقه شب چهارشنبه به وقت پاريس هواپيماي ايرباس A320 هواپيمايي مصر از فرودگاه شارل دوگل پاريس به مقصد قاهره پرواز كرد. 66 مسافر و خدمه هواپيما با خيالي راحت از اينكه در امن‌ترين وسيله ترابري جهان قرار دارند و قرار است تا ساعتي ديگر در آغوش گرم خانواده خود باشند مقصد را ترك كردند. اما نمي‌دانستند كه اين آخرين سفر هوايي آنهاست. در ساعت 2:45دقيقه بامداد پنجشنبه به ناگاه در زماني كه هواپيما از حريم هوايي يونان وارد حريم هوايي مصر شد، تماس خلبان با برج كنترل قطع و از رادار خارج مي‌شود. با اعلام اين خبر در ساعت چهار بامداد در توييتر شركت هواپيمايي مصر بهت و حيرت همه جا را فراگرفت. آن‌گونه كه برج مراقبت يونان اعلام كرده است، خلبان در دقايق پاياني اتصال خود با برج هيچگونه نقص فني را گزارش نكرده و همين موضوع باعث شده است تا احتمال حمله تروريستي افزايش پيدا كند. اما تا ساعاتي هيچ كس از محل سقوط هواپيما مطلع نبود. چند ساعت بعد از سانحه هوايي خبري از يونان منتشر شد كه اين هواپيما در جزيره كارپاتوس يونان سقوط كرده و لاشه‌هاي آن نيز پيدا شده است اما چند ساعت بعد مقامات يوناني اين خبر را تكذيب كردند. خانواده‌هاي مسافران اين هواپيما نگران از سرنوشت مسافران به فرودگاه‌هاي شارل دوگل و قاهره هجوم آوردند تا بتوانند اندك خبري از نحوه سقوط و سرنوشت مسافران به دست بياورند. اما اخبار ضدو نقيض از نحوه سقوط، نگراني‌ها را افزايش داد. آن‌گونه كه وزير دفاع يونان عنوان كرده است هواپيما لحظاتي پيش از سقوط دو چرخش ناگهاني داشته و سقوط كرده است اما علت اصلي اين اتفاق هنوز مشخص نيست. پنجشنبه شب نيز گروه تروريستي داعش طي بيانيه‌اي مسووليت سقوط اين هواپيما را بر عهده گرفت اما به دليل اينكه هنوز لاشه‌هاي هواپيما پيدا نشده بود اين ادعا را هيچ شخص يا مقام رسمي تاييد يا تكذيب نكرد. وزير ترابري هوايي مصر، شريف فتحي با تاكيد بر اينكه هنوز نمي‌توان درباره علت حادثه اظهارنظر قطعي كرد، گفت: اگر موقعيت را به دقت بررسي كنيد، مي‌بينيد كه احتمال يك اقدام غيرعادي يا حمله تروريستي بيشتر از احتمال نقص فني است. به گفته او، هيچيك از مسافران پيشينه مخدوش و نگران كننده‌اي نداشته‌اند، با اين حال تحقيقات بيشتر در اين زمينه در جريان است.
مصر نيز با تيم تحقيقاتي خود براي كشف لاشه اين هواپيما پس از خبر سقوط آغاز كرد تا اينكه روز گذشته ارتش مصر رسما اعلام كرد كه بقاياي اين هواپيما را در نزديك بندر اسكندريه مصر پيدا كرده است و روي آب تكه‌هايي از هواپيما و چمدان‌هاي مسافران بوده است. طبق اطلاعات به دست آمده ۱۵ مسافر اين هواپيما از اتباع فرانسه، ۳۰ نفر مصري، دو تن كانادايي و باقي سرنشينان شهروندان بلژيك، پرتغال، بريتانيا، عربستان سعودي، الجزاير، چاد، عراق، استراليا، سودان و كويت بوده‌اند. سه كودك نيز در ميان مسافران بوده است. كه هنوز هيچ يك از اجساد آنها پيدا نشده است. همچنين آن‌گونه كه مقامات مصري عنوان كردند هنوز جعبه سياه هواپيما پيدا نشده است تا اطلاعات آن را بتوان براي تعيين علت سقوط اين هواپيما استفاده كرد. از سوي ديگر به گفته مسوولان هواپيمايي مصر، هواپيماي يادشده يك سيگنال اضطراري مخابره كرده بوده است كه نيروهاي امداد ارتش در ساعت ۴ و ۲۶ دقيقه بامداد آن را دريافت كرده‌اند. با اين حال ارتش مصر اين گفته مسوولان هواپيمايي مصر را رد كرده است. طبق برنامه‌، قرار بود اين پرواز در ساعت ۳ و ۱۵ دقيقه در قاهره به زمين بنشيند.

فرانسه و مصر در حالت فوق‌العاده
در نخستين واكنش‌ها نسبت به ناپديد شدن هواپيماي مسافربري خطوط هوايي مصر، ژان مارك ارو، وزير خارجه فرانسه روز پنجشنبه پس از نشست اضطراري ميان وزيران كه در ارتباط با اين حادثه و در كاخ اليزه تشكيل شده بود، گفت: «اضطراب و دلهره خانواده‌هاي سرنشينان اين هواپيما، از جمله ۱۵ فرانسوي قابل درك است. اولويت نخست ما اطلاع‌رساني به آنهاست. سلول بحران در وزارت خارجه به فوريت تشكيل شده و شماره ويژه‌اي براي اين منظور اختصاص يافته است. جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد نيز در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: مقام‌هاي امنيت ملي و متخصصان هوايي امريكا با همتايان خود در فرانسه و مصر براي همكاري و كمك در ارتباط هستند. فيليپ هاموند، وزير خارجه بريتانيا نيز با اعلام همدردي با خانواده قربانيان گفت: تنها مي‌خواهم بگويم كه به ياد خانواده و دوستان مسافران هواپيماي مصري ناپديد شده در دريا هستم. مي‌دانيم كه در ميان مسافران فردي با پاسپورت بريتانيايي حضور داشته است. ما با خانواده اين فرد ابراز همدرد مي‌كنيم. با دل‌نگراني منتظر دريافت خبرهاي بيشتري درباره سرنوشت اين هواپيما هستيم.

آسمان پرماجراي مصر
شركت هواپيمايي مصر در تاريخ ۲۹ مارس گذشته نيز خبرساز شده بود. در آن روز يك هواپيماربا يك فروند ايرباس ۳۲۰ اين كشور را كه با ۸۱ سرنشين ازجمله ۱۵ خدمه از اسكندريه عازم قاهره بود، مجبور كرد تا در فرودگاه لارناكاي قبرس به زمين بنشيند. او پس از شش ساعت مذاكره چندين نفر از گروگان‌هاي خود را آزاد و خود را بدون درگيري تسليم كرد. در ۳۱ اكتبر ۲۰۱۵ نيز فاجعه ديگري در آسمان مصر روي داد. هواپيماي ايرباسA321 متعلق به شركت هواپيمايي متروجت كه حامل گردشگران روسي بود دقايقي پس از برخاستن از فرودگاه شرم الشيخ در شبه جزيره سينا سرنگون شد و تمامي ۲۲۴ سرنشين آن كشته شدند. از آنجا كه قطعات هواپيما در محدوده وسيعي پراكنده شده بود، كارشناسان از همان آغاز فرضيه انفجار تروريستي و متلاشي شدن هواپيما را مطرح كردند. شاخه مصري گروه داعش مسووليت اين حمله را بر عهده گرفت. اين گروه تاكنون چندين حمله تروريستي را به ويژه عليه نيروهاي امنيتي مصر مرتكب شده است. ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، روسيه فرضيه انفجار بمب در هواپيما را تاييد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون