• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

چهره‌ها- خبرها

درخواست براي رفع اختلافات با چين

ساي اينگ ون، به عنوان نخستين رييس زن دولت تايوان روز جمعه سوگند خورد. وي در نخستين سخنراني خود با لحني آشتي جويانه چين را به «گفت‌وگوي مثبت» دعوت كرد. خانم اينگ ون گفت كه براي حفظ منافع مردم چين و تايوان، دو دولت بايد اختلافات تاريخي را كنار بگذارند و مشكلات فيمابين را با مذاكره حل و فصل كنند. وي افزود: روابط بين دو كشور تبديل به بخشي جدايي‌ناپذير از ايجاد صلح منطقه‌اي و امنيت جمعي شده است و دو طرف بايد اختلافات تاريخي را كنار بگذارند و در مذاكرات مثبت به نفع مردم خود مشاركت كنند. رييس‌جمهوري جديد تايوان متعهد شد كه به قانون اساسي جمهوري چين پايبند خواهد بود و متعهد شد كه از حاكميت و تماميت ارضي تايوان محافظت كند. وي با اشاره به مسائل درياي چين شرقي و چين جنوبي گفت: درخصوص مسائل ناشي از اين دو دريا، ما پيشنهاد مي‌دهيم منازعات كنار گذاشته شود تا بتوان براي توسعه مشترك همكاري كرد. در مقابل چين كه استقلال تايوان را به رسميت نمي‌شناسد و آن را تنها جزيره‌اي از سرزمين اصلي مي‌داند از خانم اينگ ون خواست اجماع شفاهي سال ۱۹۹۲ را به رسميت بشناسد. بر اساس اين اجماع، دو طرف توافق كردند كه تنها يك «چين» وجود دارد. با اين حال مراسم سوگند خانم اينگ ون با سكوت خبري رسانه‌هاي چين مواجه شد و حتي كاربران اينترنت به دليل فيلترينگ قادر به دسترسي به صفحه‌هايي كه حاوي نام تايوان و رييس دولت جديدش بود، نشدند.

لازم باشد از آسمان كمك ارسال مي‌كنيم

استفان دي ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه متعهد شد، اگر وضعيت دسترسي به مناطق محاصره شده سوريه تا ابتداي ماه ژوئن بهبود نيابد، به آخرين گزينه يعني پرتاب كمك‌هاي بشر دوستانه از آسمان و انتقال آن‌ با هواپيما خواهند پرداخت. وي اظهار داشت، ما مي‌خواهيم كمك‌ها را به مردم همه مناطق تحت محاصره برسانيم و در صورتي كه نتوانيم مواد غذايي را از طريق كاروان‌هاي زميني برسانيم پس تنها راه چاره، پرتاب آن از آسمان است. وي افزود: پرتاب كمك‌ها از آسمان گزينه پرهزينه‌تر، پيچيده‌تر و خطرناك‌تري است و اين آخرين راه‌حل است اما ما در حال نزديك شدن به آن هستيم. دي‌ميستورا تاكيد كرد در صورتي كه اوضاع در خصوص ورود كمك‌ها و تلاش مجدد براي توافق آتش بس بهبود نيابد، پس اعتبار دور جديد مذاكرات صلح مورد شك و ترديد است. پيش‌تر سخنگوي كميته جهاني صليب سرخ از ورود كمك‌هاي بشر دوستانه به شهر برخي شهرهاي سوريه براي نخستين‌بار پس از سه سال خبر داده بود.

 

نشست بين‌المللي صلح 14خرداد برگزار مي‌شود

جان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه بعد از ديدار با جان كري، همتاي امريكايي خود در حاشيه نشست ائتلاف ناتو اعلام كرد كه نشست صلح بين‌المللي پاريس براي از سرگيري روند صلح در خاورميانه در سوم ماه جولاي برگزار مي‌شود. از سوي ديگر جان كري گفت كه وي در زمان تعيين شده در نشست پاريس شركت خواهد كرد. وي افزود: نمي‌توان مذاكرات صلح را تحميل كرد بلكه طرفين فلسطيني و اسراييلي بايد در خصوص آمادگي خود براي مذاكرات تصميماتي اتخاذ كنند. كري تصريح كرد كه وي با فرانسوي‌ها، مصري‌ها و كشورهاي عربي با حسن نيت تلاش خواهند كرد تا به راهكاري دست يابند كه طرفين را براي بازگشت به مذاكرات كمك كند. پيش‌تر فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه از تعويق زمان برگزاري نشست صلح خبر داده بود كه قرار بود اواخر ماه ميلادي جاري برگزار شود. تعويق در برگزاري مذاكرات به دليل عدم امكان حضور كري در روز 30 ماه مه ميلادي (10 خرداد) اعلام شد. بر اساس اين گزارش، بنيامين نتانياهو پيش‌تر در جريان ديدار با وزير خارجه فرانسه در قدس مجددا بر مخالفت خود با طرح فرانسه تاكيد كرد و مذاكرات مستقيم ميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان را تنها راه دستيابي به صلح واقعي دانست. پيش‌بيني مي‌شود در نشست صلح پاريس نمايندگاني از 20 كشور حضور يابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون