• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

تاخير در اجراي تعهدات، ساماندهي معتادان متجاهر را با شكست مواجه كرد

اعتماد| با گذشت شش ماه از تعهدسپاري اعضاي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران در جهت اجراي موفق نخستين طرح رسمي ساماندهي معتادان متجاهر، اقدامات نيمه‌تمام برخي دستگاه‌هاي عضو اين شورا، موفقيت صددرصدي اين طرح را با مشكلاتي مواجه كرده است. در حالي كه شهرداري تهران به عنوان يكي از اعضاي اين شورا متعهد به تكميل و تحويل 44 مجتمع حرفه آموزي «بهاران» براي اسكان موقت و حرفه آموزي و بازتواني بهبود يافتگان منتقل شده از مراكز درمان اجباري بوده، اما تا پايان فروردين ماه جاري فقط هفت مركز از اين تعداد به‌طور كامل تكميل شد كه البته مسوولان شهرداري تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» علت تاخير در تكميل اين مراكز را اهمال برخي ديگر از اعضاي شورا عنوان مي‌كردند. تاخير يا اهمال، هرچه بوده و ناشي از قصور هر مقام مسوول كه بوده، اكنون يك نتيجه ناخوشايند پيش روي متوليان مقابله با اعتياد قرار داده است: «بازگشت دوباره بهبود يافتگان به پاتوق‌ها و گوشه خيابان‌ها و... . مصرف دوباره مواد.»
طي هفته‌هاي گذشته عنوان شد برخي زنان معتاد متجاهر كه آذر ماه سال گذشته و در نخستين مرحله از طرح رسمي ساماندهي معتادان متجاهر، به مراكز درمان اجباري منتقل شده‌اند، پس از گذراندن سه الي چهار ماه دوره سم زدايي و درمان در مراكز درمان اجباري، پس از ترخيص دوباره به خيابان‌ها بازگشته‌اند كه به گفته متوليان مقابله با اعتياد، يكي از دلايل اين اتفاق، شروط سخت‌گيرانه شهرداري تهران در پذيرش اين زنان در مجتمع‌هاي بهاران بوده است. در حالي كه اجراي طرح ساماندهي معتادان متجاهر همچنان ادامه دارد، به زعم برخي اعضاي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران، شهرداري تهران با ايجاد ممنوعيت پذيرش معتادان بهبود يافته با متادون، بهبود يافتگان غيرتهراني و غير داوطلب در مراكز بهاران، غير عامدانه مسيري براي بازگشت دوباره بهبود يافتگان زن و مرد به خيابان‌ها و پاتوق‌ها و مصرف مواد و اعتياد ايجاد كرده آن هم در حالي كه اين‌بار و برخلاف دفعات گذشته، اختصاص اعتبارات ويژه و تمهيدات موثرتر، نشان از جديت متوليان مقابله با اعتياد براي ساماندهي شرايط بهبود يافتگان داشت. روز گذشته هم عليرضا جزيني، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از تاخير در راه‌اندازي به موقع مراكز بهاران، در توضيح علت بازگشت معتادان بهبود يافته به محله هرندي گفت: «در مقطعي اقدام خوبي در محله هرندي صورت گرفت و بعد از جمع‌آوري معتادان و طي شدن مدت درمان، قرار بود كه آنها به مراكز بهاران منتقل شوند اما اين مراكز در زمان مقرر راه‌اندازي نشد. در تهران حدود 15 هزار معتاد متجاهر وجود دارد كه فضاي نگهداري براي همه آنها مهيا نيست. از ابتداي امسال 4200 نفر از پاتوق‌ها جمع‌آوري شدند كه حدود 3100 نفر به علت اعتياد به مراكز درماني، 220 نفر اتباع بيگانه به مراجع ذي‌صلاح و هزار نفر غير معتاد بي‌خانمان به شهرداري ارجاع داده شدند. قرار بود براي نگهداري شش هزار نفر در بهاران ظرفيت ايجاد شود كه اكنون تنها 900 نفر به اين مراكز منتقل شده‌اند. البته از بين 9 هزار معتاد ديگر هم افرادي هستند كه خانواده‌شان در شهرستان است و درصدديم كه با هماهنگي قوه قضاييه آنها را به زادگاه‌شان بازگردانيم.»
نامعلوم بودن تكليف راه‌اندازي 44 مركز «بهاران» در حالي ادامه دارد كه روز گذشته فرزاد هوشيارپارسيان، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران از انتقال دومين گروه زنان بهبود يافته به مركز بهاران طي روزهاي آينده خبر داد و به ايسنا گفت: «در انتقال گروه اول زنان بهبوديافته از شفق (مركز درمان اجباري) به مركز بهاران، از ميان خانم‌هايي كه در شفق ماندند و ترخيص نشدند 25 نفر كه متادون مصرف نمي‌كردند و براي حضور در بهاران اعلام آمادگي كردند به يكي از مراكز بهاران منتقل شدند و در حال حاضر در اين مكان مستقرهستند. حدود 80 نفر كه متادون مصرف مي‌كردند و به اين دليل جايي در بهاران نداشتند در دو مركز ماده 15 كه شهرداري اجاره كرده، مستقر شدند و مراحل ترك متادون را پشت سر مي‌گذارند و شهرداري هزينه اين دو مركز را پرداخت مي‌كند و مديريت آن با بهزيستي است و در حال حاضر هم، دوره ترك متادون اين افراد در حال اتمام است و قرار است تا افرادي كه با تاييد مددكار اجتماعي، امكان حضور در مركز بهاران را دارند طي روزهاي آينده به يك مركز بهاران واقع در غرب تهران منتقل شوند.»
به گفته هوشيار در حال حاضر حدود 2000 تخت در مراكز بهاران شهرداري تهران خالي است و تا پايان سال نيز 2000 ظرفيت به ظرفيت فعلي اضافه مي‌شود اما در حالي كه راه‌اندازي با تاخير اين مراكز از جمله انتقادات متوليان مقابله با اعتياد است و از سوي ديگر هم شهرداري تهران، اهمال برخي دستگاه‌ها همچون وزارت بهداشت را از دلايل تاخير در راه‌اندازي به هنگام مراكز بهاران عنوان مي‌كند، دورنماي نخستين طرح رسمي ساماندهي معتادان متجاهر كه از آذر ماه سال گذشته آغاز شده، ديگر چندان اميدبخش نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون