• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

پنجمين قهرماني تيم ملي كشتي فرنگي در جام جهاني شيــراز

قهرماني مقتدرانه شاگردان بنا

 

جام‌جهاني كشتي فرنگي به ميزباني شهر تاريخي شيراز در ايران و در سالن شهيد دستغيب برگزار شد؛ رويدادي كه بزرگ‌ترين رقابت ورزشي است كه اين شهر ميزباني كرده است. شهر باستاني پرسپوليس يا تخت جمشيد در نزديكي شيراز قرار دارد؛ پايتخت نخستين امپراتوري ايران يعني هخامنشي كه توسط كوروش كبير بنا نهاده شد و به بزرگ‌ترين امپراتوري جهان در دوران باستان تبديل شد كه حتي اين امپراتوري تا قاره‌هاي اروپا و آفريقا نيز گسترش پيدا كرد. حالا ورزش تاريخي كشتي در يكي از تاريخي‌ترين شهرهاي جهان برگزار شد و هشت تيم برتر كشتي فرنگي جهان براي رسيدن به عنوان قهرماني با يكديگر رقابت كردند. اين جام چون در سال المپيك و در فاصله كمتر از دو ماه به بازي‌هاي تابستاني ريو برگزار شد نسبت به سال‌هاي گذشته از سطح كيفي مطلوبي برخوردار نبود و شاهد اين بوديم كه مدعيان با نفرات برتر خود به اين مسابقات نيامده بودند و اين فرصتي براي برخي تيم‌ها به وجود آورد تا كشتي‌گيران خود را قبل از المپيك آزمايش كنند. دو قهرمان المپيك يعني قاسم رضايي و اميد نوروزي به همراه نورماخان تيناليف كشتي‌گير با تجربه قزاقستان از جمله نفرات سرشناسي بودند كه در شيراز به ميدان رفتند. در گروه اول مسابقات، روسيه با سه پيروزي هفت بر يك مقابل بلاروس، آلمان و قزاقستان به فينال رسيد. روسيه همانند آذربايجان كشتي‌گيران عنوان‌دار خود را به اين رقابت‌ها نفرستاده بود. تيم ملي كشتي فرنگي آذربايجان سال گذشته با جمشيد خيرآبادي سرمربي ايراني خود موفق شد براي نخستين‌بار در تاريخ عنوان قهرماني رقابت‌هاي جام‌جهاني تهران را از آن خود كند. به دليل اينكه لطمه‌اي به روند آماده‌سازي تيم اصلي آذربايجان براي المپيك وارد نشود، خيرآبادي امسال تيم آذربايجان را در اين مسابقه‌ها همراهي نكرد. ايران سابقه چهار بار قهرماني در رقابت‌هاي جام‌جهاني كشتي فرنگي را دارد.
شكست يك طرفه اوكراين
در گروه دوم هم ايران و تركيه پس از دو پيروزي برابر رقباي خود به مصاف هم رفتند تا حريف روسيه در فينال مشخص شود. تيم ملي تركيه تا قبل از اين ديدار تيم كشور آذربايجان را پنج بر سه و اوكراين را شش بر دو مغلوب كرده بود. ايران در نخستين ديدار خود و با حمايت حدود سه هزار تماشاگر كه تمام سكوهاي سالن را پر كرده بودند، موفق شد اوكراين را شكست دهد. مهرداد مرداني، مهدي زيدوند، افشين بيابانگرد، سعيد عبدولي، رامين طاهري، حبيب‌الله اخلاقي، قاسم رضايي و بشير باباجانزاده هشت كشتي‌گير پيروز ايران در اين مسابقه بودند، ضمن اينكه كادر فني به اميد نوروزي قهرمان شيرازي تيم ملي استراحت داده بود.
انتقام از آذربايجان
تيم ملي در دومين ديدار خود به مصاف آذربايجان رفت و در پايان موفق شد با نتيجه هفت بر يك به برتري دست يابد. اميد نوروزي كشتي‌گير شيرازي تيم ملي و دارنده مدال طلاي المپيك لندن به محض حضور بر روي تشك مبارزه با تشويق بي‌امان تماشاگران حاضر در سالن روبه‌رو شد و با ارايه يك نمايش تحسين‌برانگيز موفق شد آزاد علي اف را در مدت زمان يك دقيقه و ۵۹ ثانيه هشت بر صفر از پيش رو بردارد. تنها باخت ايران در وزن ۸۵ كيلوگرم بود كه حسين نوري پديده مسابقات انتخابي تيم ملي با ارايه يك نمايش ضعيف و دور از انتظار مقابل حسين‌اف شش بر چهار شكست خورد. ديگر بردهاي ايران در اين رقابت را سامان عبدولي، افشين بيابانگرد، پيام بويري، يوسف قادريان، مهدي علياري و بهنام مهدي‌زاده به دست آوردند.
تركيه هم مغلوب شد
در صبح روز دوم جام‌جهاني كشتي فرنگي در شيراز، تيم ملي ايران موفق شد تركيه را هفت بر يك شكست دهد و با سه پيروزي متوالي به فينال رقابت‌ها راه يابد و حريف روسيه شود. تركيه و قزاقستان نيز در ديدار رده‌بندي به مصاف هم رفتند. نصرالله سجادي معاون ورزش قهرماني و حرفه‌اي وزارت ورزش و جوانان به همراه رسول خادم رييس فدراسيون كشتي از كنار تشك نظاره‌گر مسابقات بود. روز قبل هم كيومرث هاشمي رييس كميته ملي المپيك در مراسم افتتاحيه حضور داشت. مهرداد مرداني، مهدي زيدوند، عظيم گرمسيري، سعيد عبدولي، رامين طاهري، حسين نوري و بشير باباجان‌زاده هفت پيروزي ايران را در اين مسابقه به دست آوردند. مهدي علياري تنها بازنده ايران در اين ديدار بود كه به دوگان ايلماز باخت. در اين كشتي علياري در حالي كه حريفش را از تشك كنده بود او را به حالت خطرناكي به روي تشك كوبيد كه داوران معتقد بودند علياري مرتكب حركت خطرناكي شده و به مهره‌هاي گردن ضربه خطا وارد كرده است. داوران دو امتياز به كشتي‌گير ترك دادند كه با اعتراض تماشاگران مواجه شد اما در نهايت كشتي‌گير تركيه‌اي چهار بر دو برنده شد.
تركيه سوم شد
‎تيم ملي كشتي فرنگي تركيه با برتري مقابل قزاقستان به عنوان سومي رقابت‌هاي جام جهاني ۲۰۱۶ شيراز دست يافت. ‎نتايج انفرادي اين ديدار 4-4 شد كه در امتياز مثبت تركيه به برتري 16-14 رسيد. بلاروس، آذربايجان، اوكراين و آلمان هم به ترتيب به عناوين پنجم تا هشتم اين رقابت‌ها دست يافتند.
روسي‌ها دوم شدند
فينال جام جهاني كشتي فرنگي بين ايران و روسيه در سالن مملو از جمعيت شهيد دستغيب شيراز برگزار شد كه تيم ملي ايران موفق شد مقابل روسيه به برتري برسد و براي پنجمين بار قهرمان اين جام شود. كشتي فرنگي ايران پيش از اين چهار مرتبه در رقابت‌هاي جام جهاني عنوان قهرماني را به خود اختصاص داده بود. ايران براي نخستين بار در سال 2010 و در رقابت‌هاي جام جهاني ارمنستان قهرمان شد و در سال‌هاي 2011، 2012 و 2014 نيز جام قهرماني را بالاي سر برد. ايران همچنين سابقه نايب قهرماني در رقابت‌هاي جام جهاني 2013، سومي در 2005، 2008 و 2015، چهارمي در 1997 و پنجمي در سال 2007 را در كارنامه خود دارد.
نتايج انفرادي ديدار فينال:
59 كيلوگرم: سامان عبدولي ۲ – سرگئي اميلين 1
در اين كشتي محمد بنا با فريادهاي خشمگينش از تماشاگران مي‌خواست تشويق نكنند تا صدايش به عبدولي برسد. وقتي طبل‌زن‌ها پس از لحظاتي دوباره به تشويق مشغول شدند، بنا با شدت بيشتري به سوي آنها فرياد كشيد. اين مبارزه حساس را عبدولي 2-1 برد.
66 كيلوگرم: اميد نوروزي ۷ – زائور كابولويف ۲
نوروزي جلوي چشم همشهريانش با يك بارنداز وقت اول را 2- صفر برد. او وقتي در تايم دوم يك سالتو بارانداز زيبا را به نمايش گذاشت، سالن را به حالت انفجار درآورد.
71 كيلوگرم: افشين بيابانگرد 3– ابوزيد مانتسيگوف 2
بيابانگرد در حالي كه 2- صفر عقب بود، حريفش را از نفس انداخت و سه امتياز گرفت تا سومين برد نصيب ايران شود.
75 كيلوگرم: سعيد عبدولي برنده – ايراكلي كالانديا (كشتي‌گير روسيه حاضر نشد.)
80 كيلوگرم: رامين طاهري 6 – رمضان آباچاريف 4
85 كيلوگرم: حبيب‌الله اخلاقي 3 – سوسروكو كودزوكوف صفر
98 كيلوگرم: قاسم رضايي ‎2-  كانتمير ماگومدوف 1
‎130 كيلوگرم: بشير باباجانزاده 7 – سرگئي سمينوف 2

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون