• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

چشمگيرترين قهرماني بارسا و درخشش زيزو

گابريله ماركوتي

اين بيست و چهارمين قهرماني بارسا در لا ليگا و ششمين قهرماني‌شان در هشت سال اخير بود. بارسا فصل‌هاي درخشان زيادي را در اين 8 سال تجربه كرده، اما قهرماني اين فصل به دليلي خاص براي‌شان از همه سخت‌تر و البته دلچسب‌تر بود. همان طور كه جرارد پيكه بعد از قهرماني گفت بارسا اين فصل مجبور شد دو بار ليگ را ببرد. همه‌چيز به «آن ماه» برمي‌گردد. بازه زماني بين پيروزي 3-1 در چمپيونز ليگ، مقابل آرسنال و پيروزي 8-0 در لا ليگا، مقابل دپورتيو لاكرونيا. بارسا در اين مقطع در 6 بازي از چمپيونز ليگ حذف شد و اختلاف 8 امتيازي‌اش با اتلتيكو مادريد در صدر جدول لا ليگا به صفر رسيد. و بعد بارسا در 5 بازي آخر فصل 24 گل زد و حتي يك گل هم نخورد و با 5 پيروزي پياپي نهايتا لا ليگا را فتح كرد.
درباره دليل اين افت مقطعي بارسا نظرات مختلفي است. من معتقدم سفرهاي بين قاره‌اي و تعداد دقايق خيلي زيادي كه مثلث خط حمله بارسا در يك سال اخير بازي كرده‌اند باعث خستگي جسمي و ذهني اين سه ستاره شد كه در نهايت افت بارسا را با خودش همراه داشت. اما به هر دليل، بازگشت بارسا از اين دوران سخت و تمركز و روحيه دوباره‌اي كه پيدا كردند، قهرماني اين فصل را چشمگيرتر از سال‌هاي قبل مي‌كند. درست كه 5 بازي آخر بارسا بازي‌هاي به نسبت ساده‌اي بودند، اما فراموش نكنيم ارتش ديگو سيمئونه و كهكشاني‌هاي مادريد پشت سرشان، در يك قدمي بودند. عبور از اين راه، آن هم به شكلي كه بارسا انجام داد، به هيچ‌وجه كار ساده‌اي نيست. بارسا در نهايت با يك اختلاف امتياز نسبت به رئال مادريد لا ليگا را فتح كرد. اما اختلاف دو تيم در واقع بيشتر از يك امتياز است.
با اين وجود من خودم بايد دست‌هايم را به نشانه تسليم مقابل زيزو بالا ببرم. من درباره زين‌الدين زيدان اشتباه كردم. نداشتن تجربه لازم براي سر و كله زدن با سوپراستارهايي مثل رونالدو و بيل، مشكلات ساختاري باشگاه كه رافا بنيتز هم موفق نشد حل‌شان كند و البته خلق و خوي نه چندان گرم خود زيدان، دلايلي بودند كه فكر نمي‌كردم او در مقام مربي رئال مادريد موفق شود. اما رئال زيدان لا ليگا را در رده دوم با يك اختلاف امتياز نسبت به بارسا به پايان رساند و حالا در فينال چمپيونز ليگ است. ركورد كلي رئال زيدان 26 بازي، 21 برد، 3 مساوي و 2 باخت (در چمپيونز ليگ مقابل ولفسبورگ و در لاليگا مقابل اتلتيكو) است. رئالي‌ها فعلا همه از زيدان و تيم‌شان راضي هستند. يا اگر راضي نيستند نظر خودشان را به شكل عمومي اعلام نكرده‌اند. بله زيدان خيلي بالاتر از سطحي كه ازش انتظار مي‌رفت در رئال بود. اما فصل آينده داستان ديگري دارد. اگر فلورنتينو پرز به تصميمي كه گرفته عمل كند و پروژه بازسازي تيم با فروختن چند مهره كليدي را شروع كند، شرايط و چالشي متفاوت براي زيدان مربي به همراه خواهد آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون