• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3535 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد

دولت روحاني دست به كار شد

وحيد جعفري

بالاخره دولت دست به كار شد و مردان رييس‌جمهور به صورت جدي به بحث المپيك ورود كرده و در مورد بزرگ‌ترين رويداد سياسي-ورزشي جهان سخن گفتند. حضور در المپيك و كسب نتيجه در اين بازي‌ها مهم است، خيلي مهم، به خصوص در سالي كه مي‌رود تا دولت حسن روحاني به كار خود در يك دوره چهار ساله پايان دهد و به دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ايران ختم شود. دولت هر چقدر هم كه درگير روابط بين‌المللي و ترميم زخم‌هاي اين حوزه و مسائل و مشكلات اقتصادي باشد، نمي‌تواند نسبت به ورزش كه حوزه‌اي فراگير و تاثيرگذار است، بي‌توجه باشد، به خصوص در اين يك سال باقي مانده تا پايان كار دولت يازدهم. مردم از دولت تدبير و اميد انتظار دارند تا جدي‌تر به ورزش ورود كرده و بستر موفقيت كاروان ايران در برزيل را فراهم كند. دولت بايد به درستي درك كند كه شكست در المپيك ضربه سنگيني مي‌تواند به مردان اعتدال وارد كند و دولت را در دور آينده انتخابات رياست‌جمهوري در نقطه ضعف قرار دهد. براي مردم ايران خيلي وقت‌ها نتايج ورزش از نان شب هم واجب‌تر است و نمي‌توان نسبت به اين موضوع بي‌توجه بود و آن را بي‌اهميت قلمداد كرد و اين وظيفه مشاوران، معاونان و وزراي رييس‌جمهور است اين را به روحاني انتقال دهند. البته همان طور كه پيش‌تر نيز اشاره كردم دولت در اين سه سال آنقدر درگير مسائل بين‌المللي و اقتصادي بوده كه نمي‌توان به آن خرده گرفت؛ اما خب ديگر به ايستگاه المپيك رسيده‌ايم و نمي‌توان بي‌توجه بود و اين را افرادي چون رسول خادم نيز در دو نامه‌اي كه خطاب به رييس‌جمهوري منتشر كرده بيان كرده بودند. در واقع مي‌توان گفت بعد از آن دو نامه -كه آن زمان به مذاق وزارت ورزش و جوانان خوش نيامد- بود كه دولت متوجه حساسيت موجود شد و رييس‌جمهور هم در هيات دولت دستور رسيدگي به مشكلات رشته‌هاي المپيكي را داد و محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت را مامور كرد تا جلسه‌اي با روساي فدراسيون‌هاي ورزشي تشكيل داده و در جريان معضلات و كمبود‌ها قرار گرفته و آنها را برطرف كند. اين نشست برگزار شد؛ اما با گذشت چند ماه از اين جلسه خبري از اقداماتي كه قرار بود انجام گيرد، نشد تا خانواده ورزش به خصوص پيشكسوتان كشتي در مصاحبه‌هاي خود گله كنند از وعده‌اي كه هنوز عملي نشده است. تا اينكه روز گذشته سخنگوي دولت از دستور رييس‌جمهور براي رفع نيازهاي اعتباري المپيك خبر داد و تاكيد كرد كه براي رفع مشكلات مالي تيم‌هاي اعزامي و كاروان ورزشي ايران در المپيك 2016 ريو به صورت فوق‌العاده به اين موضوع پرداخته خواهد شد.
دستور رييس‌جمهوري به سازمان مديريت
محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالي در مورد نگراني‌هايي مربوط به مشكلات مالي فدراسيون‌هاي ورزشي در راه آمادگي براي حضوري موفق و پربار در المپيك 2016 گفت: اين موضوع براي دولت نيز از اهميت بالايي برخوردار است، بنابراين رييس‌جمهور به سازمان مديريت دستور داده كه نيازهاي اعتباري رخداد بزرگ المپيك را فراهم كند. در سازمان مديريت از مسوولان همه فدراسيون‌ها دعوت كرديم تا با آنها رايزني‌هاي لازم را درباره اين مهم با آنها داشته باشيم. سخنگوي دولت در مورد تامين اعتبار براي المپيك، تاكيد كرد: دو ماهه اول سال بر پايه دو دوازدهم تمام تخصيص‌ها در نظر گرفته شد و از اين به بعد هم تامين اعتبارات مورد نياز المپيك را در حد وسع خواهيم داشت و به صورت فوق‌العاده به اين موضوع خواهيم پرداخت. نوبخت همچنين در پاسخ به اينكه «تحليلگران حتما نتايج المپيك 2012 لندن كه منجر به كسب 12 مدال رنگارنگ براي كشورمان شد را با نتايج احتمالي المپيك 2016 مقايسه خواهند كرد و بر اين اساس دولت بايد درباره مشكلات مالي به موقع عمل كند» گفت: ان‌شاء‌الله در المپيك ريو نيز نتايج خوبي حاصل خواهد شد. دولت نيز كمك خواهد كرد كه مشكلات رفع شود.
حضور روحاني در مراسم بدرقه كاروان
محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان هم از ديدار معاون اول رييس‌جمهور با ورزشكاراني كه موفق به كسب سهميه ‌بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك ۲۰۱۶ ريو شده‌اند، خبر داد و اظهار داشت: دولت از كاروان المپيك و پارالمپيك حمايت كامل دارد و ظرف روزهاي آينده اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور با قهرمانان ايران ديدار خواهد داشت. وزير درباره بدرقه كاروان ورزشكاران كشورمان به بازي‌هاي ريو گفت: حسن روحاني رييس‌جمهور به طور ويژه و مجموعه هيات دولت نسبت به مسائل ورزش و خصوصا المپيك و پارالمپيك توجه زيادي دارند و ان‌شاءالله با قولي كه گرفته‌ايم، قبل از اعزام كاروان ايران به بازي‌هاي ريو مراسم بدرقه باشكوهي را با حضور رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت، نمايندگان مردم و خانواده‌هاي ورزشكاران اعزامي در تهران برگزار خواهيم كرد.
         
مراسم افتتاحيه المپيك ريو، 15 مرداد 1395 برگزار مي‌شود و بازي‌ها نيز به طور رسمي از 16 مرداد آغاز شده و مراسم اختتاميه 31 مرداد برگزار خواهد شد. در اين بازي‌ها 301 مدال طلا توزيع مي‌شود كه بيشترين سهم را در اين ميان دووميداني و شنا با 47 و 34 مدال طلا در اختيار دارند. همچنين پانزدهمين دوره بازي‌هاي پارالمپيك تابستاني از 7 تا 18 سپتامبر 2016، شهريور ماه امسال در 22 رشته و 526 رويداد ورزشي برگزار مي‌شود. بايد تا دو ماه ديگر در المپيك برزيل حضور داشته باشيم و كمبود اعتبار و امكانات بهانه خوبي براي كمرنگ حاضر شدن در اين عرصه رقابت نيست. تاكنون با تمام محدوديت‌ها 47 سهميه در المپيك برزيل را به ايران اختصاص داده‌ايم. در دنياي امروزي ورزش‌هاي قهرماني باعث تثبيت نظام سياسي كشورها مي‌شود. يكي از شعار‌هاي اصلي دولت توسعه متوازن است و اين در حالي است كه بعضي از رشته‌هاي ورزشي از گردش مالي بسيار بالايي برخوردار هستند و اين باعث عدم عدالت در توزيع عادلانه مي‌شود. كشورهاي بزرگي همچون امريكا براي تثبيت نظام سياسي خود با حضور در عرصه بين‌المللي بنام المپيك سعي دارند آحاد مردم را در قبال پرچم و سرود ملي كشورش به اداي احترام وادار سازند. افزايش 33 درصدي مدال در حوزه ورزش بانوان استان نشان‌دهنده ظرفيت بالا در اين حوزه است و بايد سالن‌ها و مكان‌هاي ورزشي بين خانم‌ها و آقايان به طور مساوي تقسيم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون