• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3535 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد

فدراسيون فوتبال ايران مستقل نيست

امير حاج رضايي كارشناس فوتبال

1- فدراسيون فوتبال ايران قبل از تصميم‌گيري بايد نظر شركاي خود را نيز بگيرد. بسياري از مشكلات فوتبال ايران، در اختيار رييس فدراسيون نيست. ما امكانات اوليه را به كي روش نداده‌ايم. در هر رشته ورزشي مربيان نياز به امكانات اوليه دارند، اما در فوتبال بسياري از اين امكانات وجود ندارد. رييس فدراسيون فوتبال ايران در خصوص خواسته‌هاي سرمربي تيم ملي فوتبال آگاهي‌هاي لازم را دارد و به خوبي از مشكلات فوتبال ايران شناخت دارد. زماني كه تيم ملي فوتبال ايران كه خود را براي حضور در مقدماتي جام جهاني آماده مي‌كند، زمين تمرين ندارد، ديگر بهتر است به مشكلات بعدي اشاره نكنم.
2- ويژگي فوتبال آن است كه در آن اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه بيشتر كارشناسان جهان را غافلگير مي‌كند. شما فكر كنيد ما براي پنجمين بار به جام جهاني رفتيم، در آن صورت چه اتفاقي خواهد افتاد؟ ما دستاوردي از حضور در جام‌هاي جهاني نداشته‌ايم و فقط به محض بازگشت از مسابقات جام جهاني مثلا اگر مخالف سرمربي باشيم، از او انتقاد مي‌كنيم و اگر موافق باشيم، از بازي‌هايش در جام جهاني مي‌گوييم. ‌اي كاش كمي نگاه‌هاي خود را به فوتبال و جام جهاني عميق‌تر كنيم.
3- جام جهاني نمايشگاه چهار ساله فوتبال است و اگر فدراسيون فوتبال خوبي داشته باشيم، مي‌توانيم از اين نمايشگاه بهره ببريم و از تحقيقاتي كه در جام جهاني انجام مي‌دهيم، براي پيشرفت فوتبال خود استفاده كنيم. ما در جام جهاني فقط به نتايج فكر مي‌كنيم و همه دوست دارند نتايج خوبي حاصل شود، اما بايد توجه داشت كه جام جهاني فقط نتيجه نيست و مي‌توان از الگوها درس گرفت تا پيشرفت كنيم. در دو كشور ژاپن و كره در نتيجه بهره‌گيري از متخصصين، پيشرفت حاصل شد، آنها بلندمدت مي‌انديشند و به درستي از افراد توانمند بهره مي‌برند. آنها با اقدامات زيربنايي در فوتبال و توجه به زيرساخت‌ها و بحث‌هاي فني فوتبال، بسيار قوي عمل كردند. نمي‌خواهم بگويم ما كاري نكرديم، اما فعاليت‌ها در فوتبال ايران درخور استعدادهاي فوتبال ايراني نبوده و در هشت سال اخير هيچ كاري براي تيم ملي نشده است.
4- چندين سال پيش گزارشي از كميته آموزش فدراسيون فوتبال ديدم كه در آن كنفدراسيون فوتبال آسيا از جهت نيروهاي با استعداد و جوان، ايران را در رتبه نخست آسيا قرار داده است. متاسفانه با وجود اين آمار رسمي، به دليل مراقبت نكردن از اين استعدادها، بسياري از آنها از صفحه فوتبال براي هميشه پاك شدند.
5- موضوع دلالي در همه حوزه‌ها مطرح است و فقط مختص فوتبال نيست. راهكار حل اين مشكل، نهادينه كردن اخلاق و فرهنگ در فوتبال است و پس از آن بايد قوانيني ايجاد شود تا بتوان مقابل اين مساله ايستاد. وقتي اخلاق و قوانين نظارتي محكم وجود نداشته باشد، با راهكارهاي امروزي نمي‌توان موفق عمل كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون