• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3538 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ خرداد

استقلال- ذوب‌آهن در فينال ساعت 21

جام اول يا شام آخر مظلومي

 

 تيم‌هاي فوتبال استقلال و ذوب‌آهن از ساعت 21امروز در ورزشگاه گاز و نفت خرمشهر در فينال جام حذفي به مصاف هم خواهند رفت. نگراني مشترك دو تيم بازي در هواي گرم خرمشهر است. سازمان ليگ تصميم گرفته به مناسبت آزادسازي خرمشهر هر ساله فينال جام حذفي در ورزشگاه نفت و گاز خرمشهر برگزار شود اما مسوولان استقلال و ذوب‌آهن اعتقاد دارند كه هواي گرم و شرجي ممكن است كيفيت بازي را پايين بياورد. با اين حال مظلومي و گل‌محمدي براي اينكه پايگاه محكمي در تيم‌هاي خود داشته باشند، دوست ندارند به راحتي جام حذفي را از دست بدهند بنابراين رقابت استقلال و ذوب‌آهن براي كسب جام ديدني خواهد بود. بايد ديد نتيجه فينال امروز، جام اول مظلومي در استقلال خواهد بود يا شام آخر او و همچنين بايد ديد ذوب‌‌آهن مي‌تواند در قهرماني جام حذفي «دبل» كند و براي دومين سال پياپي قهرمان شود و چند روز پس از حذف از ليگ قهرمانان بار ديگر به اين رقابت‌ها بازگردد يا خير.

استقلال در بي‌ثباتي
استقلال با اينكه از نظر فني تمرينات خوبي را پشت سرگذاشته، اما درون اين باشگاه اوضاع به آرامي تمرينات نيست. شكاف مديريتي و بي‌ثباتي كمي اوضاع باشگاه را به هم ريخته است. شرايط استقلال به گونه‌اي است كه كسي نمي‌داند فردا تكليفش چه خواهد شد؟ از مديريت تا اعضاي كادر فني و شمار زيادي از بازيكنان هستند كه درباره آينده آنها هيچ خبر درستي وجود ندارد. افشارزاده نخستين كسي است كه تكليف خود را نمي‌داند، سرپرست اين باشگاه ظاهرا با نظر وزارت ورزش نامش براي رياست فدراسيون ژيمناستيك در بين نامزدها قرار گرفته و به احتمال قوي رييس اين فدراسيون خواهد شد. همين ثبت نام در واقع به همه بازيكنان و مربيان نشان مي‌دهد كه سرپرست از اين باشگاه خواهد رفت. حتي اگر اين اتفاق رخ ندهد و طبق گفته افشارزاده اين مدير در پست خود باقي بماند، باز هم مشكلات تمامي ندارد.
تركيب هيات‌مديره استقلال به زودي با تغييراتي همراه خواهد شد. برخي شايعه‌ها حكايت از احتمال جدايي مقداد نجف‌نژاد، رييس هيات‌مديره دارند كه ديگر در مجلس شوراي اسلامي هم جايگاهي ندارد و به همين دليل قدرت خود را از دست داده است. اين در حالي است كه او با منصوريان مذاكره كرده و ليست بازيكنان اين مربي را هم در دست دارد. در هيات‌مديره معيني شديدا به مربي خارجي معتقد است و مي‌گويد از مذاكره با اسكوچيچ حمايت مي‌كند؛ مذاكره‌اي كه اسكوچيچ در رسانه‌هاي كرواسي از آن پرده‌برداري كرده و اعلام توافق با استقلال كرده است. در همان هيات‌مديره البته هستند كساني كه در صورت پيروزي مظلومي در جام حذفي به نفع او راي مي‌دهند و با جام و كسب سهميه راضي هستند. منصور پورحيدري هم از اين طيف حمايت مي‌كند. به رده‌هاي پايين‌تر كه وارد مي‌شويم گروهي را مي‌بينيم كه سعي كردند فرهاد مجيدي را سرمربي كنند كه البته با مخالفت مسوولان بالادستي مواجه شده و حالا سعي مي‌كنند فرهاد را كمك مربي يك مربي خارجي كنند.

مظلومي بدون تمركز
همه اين اتفاقات باعث شده كه مظلومي با تمام تلاش‌هايي كه براي آماده كردن تيم داشته، تمركز لازم را نداشته باشد. شايد او بيشتر به اين مساله فكر مي‌كند كه با قهرماني حذفي جواب محكمي به مخالفانش بدهد. البته استرس جام نگرفتن و اخراج شدن هم آرامش را از او سلب كرده است. در چنين شرايطي مظلومي بايد تيمش را متمركز نگه دارد. در بعد فني كار سخت‌تر هم هست، استقلال خسرو حيدري و البته سجاد شهباززاده را ندارد و به اين ترتيب روز سختي خواهد داشت. با اين حال بازي در خوزستان را بايد نقطه عطف اين ديدار براي استقلال دانست. بازي در خانه استقلالي‌ها عملا استقلال را در موقعيت برتر قرار مي‌دهد چون استقلال در خوزستان بيش از همه ايران طرفدار دارد.

ذوب‌آهن منظم، غريب و خسته!
بعد از پايان ليگ هر چقدر استقلال به خاطر دور بودن از شرايط مسابقه با مشكلاتي همراه بود، ذوب‌آهن در رفت و آمد به آنسوي خليج فارس و بازي با رقباي گردن كلفت در ليگ قهرمانان آسيا بوده است. اين موضوع البته مي‌تواند ذوب‌آهن را در شرايط مسابقه قراردهد اما مي‌تواند اين تيم را خسته هم كرده باشد. سفر پشت سفر و خستگي و فشار روحي شديد روي تيم به خاطر حذف از ليگ قهرمانان آسيا يكي از معضلات يحيي گل‌محمدي است كه امروز به فكر تكرار قهرماني جام حذفي سال گذشته با ذوب‌آهن در مقابل استقلال است.

بيانيه تند ذوب‌آهن و جواب رد سازمان ليگ
يكشنبه نهم خرداد ورزشگاه خرمشهر. اين تاريخ و مكاني بود كه از مدت‌ها قبل براي فينال جام حذفي در نظر گرفته شده است. موضوعي كه تمام تيم‌ها از آن مطلع بودند اما يك روز مانده به برگزاري فينال جام‌حذفي بين ذوب‌آهن و استقلال مسوولان تيم اصفهاني در يك بيانيه بلند‌بالا خواهان عقب افتادن اين ديدار شدند كه با مخالفت سازمان ليگ همراه شد. آنها در بيانيه خود نوشتند: «انتقال محروميت سنگربان تيم استقلال به فصل بعد آن هم بر خلاف متن صريح آيين‌نامه مسابقات ليگ برتر كه يك بدعت تاريخي در فوتبال ايران خواهد بود و از اين پس فوتبال را به هرج و مرج خواهد كشيد، نكته تاريك فينال رقابت‌هاي جام حذفي خواهد بود، نكته‌اي كه به حتم مورد اعتراض باشگاه ذوب‌آهن به مراجع قانوني و ذي‌ربط داخلي و خارجي قرار خواهد گرفت تا حق مردم اصفهان، هواداران، كارگران زحمتكش كارخانه ذوب‌آهن، بازيكنان و... در استان شهيد پرور اصفهان استيفا شود.
از طرف ديگر فارغ از مساله فاجعه‌بار دور زدن آيين‌نامه براي هديه كردن رحمتي در ديدار فينال به استقلال، زمان برگزاري ديدار فينال به عنوان مساله‌اي تاسف‌بار مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در حالي كه براي ديكته كردن تاريخ بي‌رحمانه فينال تنها با فاصله سه روز تمريني به تيم فوتبال ذوب‌آهن، به نوعي باشگاه اصفهاني با تحمل فشاري مضاعف بايد در ديدار فينال حضور يابد، مشخص شد كه به هيچ‌وجه اين فشار لازم نبوده است و برگزاركنندگان اين مسابقه مي‌توانستند با يك يا دو روز تاخير همچون سال گذشته اين مصاف را در تاريخ دهم يا يازدهم خردادماه برگزار كنند. بار ديگر جاي تاسف اينجاست كه مسوولان برگزار‌كننده ديدار فينال، تاريخ برگزاري اين ديدار را به خاطر فيفادي و درخواست كارلوس كي‌روش دانستند؛ حال آنكه كي‌روش اساسا چنين درخواستي نداشته است و بازيكنان ملي‌پوش ذوب‌آهن و استقلال را نيز خط زد. جالب اينكه برخي از مسوولان نيز ممنوع بودن برگزاري ديدار در روز فيفا را بهانه مي‌كنند حال آنكه در فصل گذشته ما از نيمي از روزهاي فيفادي استفاده نكرديم و مسابقات ليگ را پشت سر گذاشتيم. حال سوال اينجاست كه آيا تصميم‌سازان امر كه بايد به حتم پاسخگوي افكار عمومي و همه اركان يك پاي فينال يعني ذوب‌آهن به خاطر پرونده عجيب رحمتي و تاريخ تحميلي فينال باشند با وجدان آسوده اين ديدار را مديريت خواهند كرد؟ آيا اين فشارها به ذوب‌آهن براي ديدار فينال هدفمند است؟ آيا اساسا حتي در صورت كسب پيروزي توسط تيم مقابل اين پيروزي دلچسب خواهد بود و چندين و چند آياي ديگر... ؟» سعيد آذري، مديرعامل باشگاه ذوب‌آهن هم در مصاحبه‌اي تند اعلام كرد كه با وجود اين بي‌قانوني‌ها تيمش امروز به ميدان خواهد رفت. اما مسوولان مي‌توانستند با خيالي راحت به جاي اين كارها جام را دو دستي به استقلال بدون برگزاري بازي هديه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون