• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3538 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ خرداد

آراي سرنوشت‌سازخاكستري

در انتخابات امروز هيات رييسه مجلس دهم ، كرسي‌هاي مستقل نقش مهمي ايفا مي‌كنند

با انصراف الياس حضرتي به سود مطهري و پزشكيان، فراكسيون اميد اين دو را نامزد نواب رياست كرد

هيچ توافقي در كار نبود. دو فراكسيون راه خود را رفتند. ديشب دو ليست كاملا متفاوت براي انتخابات هيات رييسه مجلس از جلسه دو فراكسيون بيرون آمد، بدون حتي يك گزينه مشترك. حالا اصولگرايان قرار است از صدر تا ذيل انتخابات هيات رييسه را در رقابت با فراكسيون اميد تجربه كنند. چيزي كه مي‌تواند براي انتخابات كميسيون‌هاي تخصصي مجلس دهم هم تكرار شود. حالا رقابت مجلس دهم ديگر فقط رقابت عارف و لاريجاني نيست. پروژه رقابت تنها ساعاتي بعد از افتتاحيه مجلس به اوج خود رسيد تا نگراني دنبال‌كنندگان رفاقت در مجلس دهم بيشتر شود. ديروز عصر، دو طيف اصلي مجلس در دو جلسه سپاه خود را محك زدند تا براي صحن علني كدام نيروها را ميدان بفرستند. حالا دو فراكسيون براي تمام كرسي‌هاي هيات رييسه، نظير به نظير هم گزينه روي ميز گذاشته‌اند تا جدال نهايي ديدني‌تر از خيلي از پيش‌بيني‌ها از كار در بيايد. اما هنوز هم به نظر مي‌رسد كه تعيين نتيجه نهايي اين بازي در گرو تصميم نيروهاي مستقل مجلس باشد. چرا كه اعداد و ارقام هيچكدام حكايت از اين ندارد كه يكي از دو فراكسيون حتي براي رياست مجلس هم بتوانند كار را به تنهايي تمام كنند. هر چند اصولگرايان در روزهاي اخير از تعداد 180 نفري فراكسيون خود سخن گفته‌اند اما آمار انتخابات ديروز اين فراكسيون حكايت از وضعيت ديگري دارد.
اصولگرايان و اعداد مبهم
طيف‌هاي منتقد دولت جريان اصولگرايي، پيروز رقابت ديروز درون فراكسيون ولايت بودند. فراكسيون اصولگرايان در گزينه‌هاي نواب رييس به حميدرضا حاجي‌بابايي و محمد دهقاني رسيده است. دو چهره‌ نزديك به جبهه پايداري و دولت محمود احمدي‌نژاد كه از قضا از منتقدان علي لاريجاني در رقابت‌هاي داخلي اصولگرايان هم محسوب مي‌شوند. معرفي اين دو به صحن مجلس براي رقابت نايب‌رييسي نمي‌تواند بدون شادكامي مخالفان دولت باشد. اما در تركيب 9 گزينه ديگر فراكسيون اصولگرايان هم اوضاع به همين منوال است. ديروز اصولگرايان بهروز نعمتي، مجيد ناصري‌نژاد و محمد آشوري تازياني را به عنوان گزينه خود براي ناظران هيات رييسه برگزيدند. هر چند در اين تركيب سه نفره نعمتي و آشوري تمايل به معتدلين دارند اما در مقابل ناصري‌نژاد وزنه منتقدان و مخالفان دولت را حفظ كرده است. وزنه‌اي كه البته در تركيب نامزدهاي دبيري هيات رييسه براي اين جريان سنگين‌تر هم شده است. جايي كه بعد از رقابت داخل فراكسيوني نهايتا غلامرضا كاتب با 63 رأي، احمد اميرآبادي فراهاني با 63 رأي، اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي با 59 رأي، اكبر رنجبرزاده با 50 رأي، حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي‌لارگاني با 41 رأي و نيز عباس پاپي‌زاده با 42 رأي به صحن علني معرفي خواهند شد. از اين مجموعه شش نفره، به جز غلامرضا كاتب كه با گرايش اصولگرايي معتدل از نيروهاي همسو با علي لاريجاني محسوب مي‌شود، بقيه از طيف مخالفان و منتقدان دولت هستند. اتفاق مهم اما اينجاست كه اين‌بار جبهه پايداري توانسته يك عضو رسمي خود يعني اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي را تا يك قدمي تركيب هيات رييسه جلو ببرد و اين جداي از چهره‌هايي است كه با وجود عدم عضويت در اين مجموعه اصولگرا، از همفكران و نيروهاي همسو با‌ آن محسوب مي‌شوند. اما موضوع ديگر اينجاست كه بازي عددها در جلسه فراكسيون اصولگرايان چندان منطقي به نظر نمي‌رسد. رسانه‌هاي نزديك به اين جريان تعداد اعضاي اين فراكسيون كه در جلسه ديروز عصر حاضر بودند را 180 نفر اعلام كرده‌اند. با اين وجود بالاترين راي نامزدهاي دبيري هيات رييسه در اين مجموعه از عدد 63 بالاتر نرفته است. اين يعني تنها يك سوم آمار اعلام شده اعضاي حاضر در جلسه. هر چند گزارش شده كه براي جايگاه دبيري در اين فراكسيون 32 نفر نامزد شده بودند اما تركيب آرا مي‌تواند زوايايي از جلسه ديروز اصولگرايان پشت درهاي بسته را باز كند. آراي نفر اول تا ششم اين انتخابات در يك سير نزولي از عدد 63 به 41 مي‌رسد و به عبارتي تنها در شش انتخاب اول، يك سوم آرا كاسته مي‌شود. در يك احتمال اگر اين روند براي بقيه نامزدها تا نفر سي و دوم ادامه پيدا كرده باشد بدان معناست كه تعداد حاضران فراكسيون اصولگرايان به مراتب كمتر از 180 نفر بوده است. چرا كه با اين سير نزولي هيچگاه تعداد آرا نمي‌تواند نشانگر مشاركت 180 نفر در اين انتخابات بوده باشد. در احتمال ديگر اگر روند نزولي آرا از نفر ششم به بعد قطع شده و آرا با الگويي ديگر بين اين نامزدها توزيع شده باشد، تنها نتيجه‌گيري اين خواهد بود كه فراكسيون اصولگرايان در داخل خود به بيش از سه طيف سياسي تقسيم شده است. چرا كه نفر اول اين انتخابات تنها با يك سوم عددي كه گفته مي‌شود مربوط به تعداد حاضران جلسه ديروز بوده، انتخاب شده است. اين در حالي است كه تعداد آراي مربوط به انتخاب نواب رييس و ناظران پيشنهادي اين فراكسيون به صحن علني اعلام نشده است.
فراكسيون اميد؛ ادامه اميد براي رقابت
در سوي ديگر ماجرا اما فراكسيون اميد جلسه خود را زير سايه اخبار رسانه‌هاي منسوب به جريان رقيب آغاز كرد. جايي كه آنها تعداد اعضاي اين فراكسيون را به 60 نفر تقليل دادند. حال آنكه محمد علي وكيلي بعد از پايان جلسه تعداد اعضاي حاضر را 115 نفر اعلام كرد. 115 نفري كه از مدت‌ها قبل اجماع آنها براي رياست محمدرضا عارف آشكار بود. جلسه ديروز اما تشكيل شده بود تا از يك سو به نامزدي عارف رسميت ببخشد و از سوي ديگر تكليف نامزدهاي 12 كرسي ديگر را مشخص كند. جايي كه نهايتا قرار است پزشكيان و مطهري از سوي اين فراكسيون براي نايب‌رييسي به صحن علني معرفي شوند. همينطور محمد قسيم عثماني، پروانه مافي و عبدالرضا هاشم زهي نيز به عنوان نامزدهاي ناظران مجلس انتخاب شدند تا بدين‌ترتيب در بين گزينه‌هاي هيات رييسه نام يك زن هم به چشم بخورد. فراكسيون اميد اما براي تركيب دبيران هيات رييسه هم سهيلا جلودارزاده را به صحن علني معرفي خواهد كرد تا از 12 نامزد هيات رييسه، 2 نفر سهم مجموعه زنان باشد. براي اين تركيب رمضانعلي سبحاني‌فر، عبدالكريم حسين‌زاده، حسين اميري خامكاني و سيد فريد موسوي نيز پنج نامزد ديگر فراكسيون اميد خواهند بود. اين تركيب در حالي از سوي فراكسيون اميد به صحن علني معرفي مي‌شود كه براي كرسي‌هاي نواب رييس به جز مطهري و پزشكيان گزينه‌هاي ديگري چون غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش و مصطفي كواكبيان نيز نامزد شده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون