• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3538 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ خرداد

منتخبان پارلمان دهم در حضور چهره‌هاي برجسته سوگند ياد كردند

معماران مجلس‌اعتدال در روزافتتاح

 زنگ آغاز مجلس دهم نواخته شد؛ ديروز شنبه، ساعت 8 و 44 دقيقه صبح. درهاي صحن علني اما از ساعت 7 به روي خبرنگاران و مهمانان باز بودند. ساختمان مجلس در فضايي كاملا رسمي به استقبال يك مراسم رسمي مي‌رفت. اما هنوز هم براي خيلي‌ها همان رفت و آمدهاي غيررسمي جذابيت داشت. اينكه كدام نمايندگان با هم گعده مي‌كنند و چهره‌ها كجاي صحن علني خواهند نشست. چندان هم بيراه نبود كه ناظران جلسه افتتاحيه بيشتر به دنبال اين صحنه‌ها باشند تا نظاره كردن برنامه‌هاي رسمي. لابي‌ها و گعده‌هاي نمايندگان از همان لحظات اول آغاز شده بود. تب انتخاب هيات رييسه زير پوست افتتاحيه رسمي گرمايي را به جريان انداخته بود. گرمايي كه پيدا كردن محل نشستن علي لاريجاني و محمدرضا عارف در جلسه ديروز، آن را در جايگاه خبرنگاران بيشتر هم كرد. مخصوصا اينكه علي لاريجاني شانه به شانه مقامات نظام وارد صحن علني شد و در رديف اول نشست. حال آنكه محمدرضا عارف، رقيب او براي كسب كرسي رياست دقايقي قبل از آن از دري ديگر وارد صحن شده بود و كارش در بهارستان را با نشستن بر صندلي شماره 195، در رديف سوم صحن مجلس آغاز كرد. همان صندلي اما براي دقايقي محل رجوع برخي از نمايندگان ليست اميد بود. در بقيه جاهاي صحن علني هم كم و بيش گعده‌هاي دو يا چند نفره نمايندگان شكل مي‌گرفت. هر چند رفت و آمدها اصلا به اندازه جلسات معمولي مجلس نبود اما بيشتر از حدي بود كه براي يك مراسم افتتاحيه رسمي تصور مي‌شد.
تركيب چهره‌هاي سياسي در صحن علني
چهره‌هاي سرشناس از 15 دقيقه مانده به ساعت 8 صبح يكي يكي به صحن مي‌آمدند و سر جاي خود مي‌نشستند. از همان دقايق هم اركستر سمفونيك صدا و سيما در جايگاه هيات رييسه مستقر شده بودند تا براي اجراي سرود ملي ايران آماده شوند. بيرون ساختمان مجلس اما هر چند تدابير امنيتي شديدي برقرار بود، با اين حال برخي شهروندان بي‌خبر از هر آنچه در داخل مي‌گذرد، براي پيگيري مشكلات خود به آنجا آمده بودند. شهرونداني كه خيلي از آنها حتي از تغيير مجلس و تركيب نمايندگان هم خبر نداشتند و آمده بودند تا كساني را ببينند كه ديگر كسوت نمايندگي نداشتند. توضيحات كاركنان مجلس براي اين افراد نيز كارگشا نبود تا اينكه عليرضا محجوب براي شنيدن مشكلات آنها، دقايقي كوتاه به جمع‌شان پيوست. آنها جلوي در شماره يك بهارستان به اميد ديدن يك نماينده ايستاده بودند و 100 متر پايين‌تر از در شماره 2 مجلس بلندپايه‌ترين مقامات كشوري و لشكري مشغول ورود به ساختمان پارلمان بودند. محمد جواد ظريف نخستين چهره‌اي بود كه ورودش به صحن علني به چشم مي‌آمد. او يك ساعتي قبل از شروع مراسم و در حالي پا به صحن علني گذاشت كه قبل او كمتر چهره سرشناسي از راه رسيده بود. بعد از ظريف هم آيت‌الله موحدي كرماني از راه رسيد و به رديف اول صندلي‌ها هدايت شد. بقيه مهمانان مهم اما تقريبا با هم از راه رسيدند؛ از حسن روحاني و آيت‌الله هاشمي گرفته تا اسحاق جهانگيري و سيد حسن خميني و آيت‌الله آملي لاريجاني و غلامعلي حدادعادل. علي لاريجاني هم دوشادوش اين جمعيت وارد شد تا همچنان در ژست يك رييس مجلس در مراسم افتتاحيه ظاهر شود. او تنها نماينده‌اي بود كه ديروز در سه رديف جلوي صندلي‌هاي مجلس نشست و همانجا مراسم تحليف را انجام داد. هر چند بعد از شروع قرعه‌كشي براي تعيين شعب بررسي اعتبارنامه‌ها به جمع ديگر نمايندگان پيوست و در رديف سوم صحن نشست. البته دقايقي كوتاه پيش از حضور اين جمع، آيت‌الله جنتي و آيت‌الله محمدي گلپايگاني نيز وارد صحن شده بودند. به جز علي لاريجاني، حضور غلامعلي حدادعادل در رديف اول و محمد حسن ابوترابي‌فرد و محمدرضا باهنر در رديف دوم منتخبان، زياد به چشم مي‌آمد. سه چهره از نمايندگان سابق مجلس. حضور غلامعلي حدادعادل در رديف اول اما بيش از همه توجه‌ها را به خود جلب كرد. او اما در مقام رييس اسبق مجلس در آنجا حضور داشت. همان دليلي كه براي حضور ناطق نوري در رديف اول مدعوين نيز كافي بود. اما چيزي كه باعث شده بود تا حدادعادل بيش از اين در صحن علني به چشم بيايد، سخنان گرم در گوشي او با سيد حسن خميني بود. همان‌گونه كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و آيت‌الله موحدي كرماني در قسمت ديگري از رديف اول گفت‌وگوي دو نفره طولاني را تجربه كردند و در انتهاي همين رديف هم صحبت علي لاريجاني با ناطق نوري گل انداخته بود. نخستين جلسه رسمي مجلس دهم با 265 نماينده آغاز شد. اما در ادامه تعداد نمايندگان حاضر بيشتر شد تا در زمان تحليف به 282 نفر رسيد. يعني تمام نمايندگاني كه اعتبارنامه آنها صادر شده بود. البته يك نفر هم در اين ميان بدون صدور اعتبارنامه سوگند خورد؛ محمدحسين فرهنگي كه سابقه حضور در هيات رييسه مجلس نهم را در كارنامه دارد، ديروز در رديف نمايندگان نشست و حتي زماني كه سوگندنامه خوانده مي‌شد، او نيز ايستاد و سوگند خورد، اما برگه سوگندنامه براي امضا به او داده نشده بود. چرا كه او منتخب انتخابات دور دوم تبريز است، انتخاباتي كه هنوز شوراي نگهبان صحت آن را تاييد نكرده است.
زنگ مجلس با تاخير 44 دقيقه‌اي
ساعت حدود 8 و 30 دقيقه بود كه سرود ملي ايران نواخته شد و بعد از آن اميدوار رضايي، معاون تقنيني مجلس پشت تريبون رفت و هيات رييسه سني مجلس دهم را معرفي و آنها را به جايگاه هيات‌رييسه دعوت كرد. بدين‌ترتيب عبدالرضا هاشم زايي به عنوان رييس هيات رييسه سني به جايگاه رفت و زنگ نخستين جلسه مجلس دهم را با 44 دقيقه تاخير، يعني ساعت 8 و 44 دقيقه صبح نواخت و مجلس وارد دستور كار شد. دستور جلسه يكم شامل گزارش معاون اجرايي مجلس، قرائت پيام رهبري، گزارش انتخابات دهمين دوره توسط وزير كشور، انجام مراسم تحليف، سخنراني رييس‌جمهور، اعلام شعب بررسي اعتبارنامه‌ها و حضور نمايندگان در مرقد امام(ره) بود. مطابق با دستور اول، علي افراشته، معاون اجرايي مجلس گزارشي را از روند معرفي فرآيند كار مجلس به منتخبين ارايه داد.
نخستين نطق مجلس دهم
سپس هاشم‌زايي نخستين نطق اين مجلس را در جايگاه هيات رييسه آغاز كرد. رييس سني مجلس دهم در نطق خود با بيان اينكه برجام نماد اتحاد و اقتدار حاكميت جمهوري اسلامي است، گفت: مجلس دهم از حداكثر توان خود براي اجراي برجام استفاده مي‌كند. وي افزود: نهادي كه نمادي از تحقق سنت الهي است و اين منطق دموكراسي در انديشه اسلامي است كه هيچ مقام و موقعيتي ابدي نيست و گذشته از معاني عرفاني و اخلاقي اين آموزه الهي، از لحاظ سياسي و اجتماعي نيز روزگار همواره در گردش و چرخش است و هيچ حزب و جناح فكري براي هميشه اكثريت را در دست ندارند. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در يك نظام مردمسالار همواره اين ابهام وجود دارد، اقليت و اكثريت به اكثريت و اقليت تبديل شود اما هيچ كس حق ندارد به نام حكومت اكثريت حقوق اقليت را نقض كند. هاشم زايي تصريح كرد: مجلس دهم نقطه عطفي در نظام پارلماني و مردمسالاري نوپاي ما است مجلسي كه مردم در آن در بيشترين حوزه انتخابيه به تغيير و تحول راي دادند؛ راي‌دهندگان خواهان تغيير در موضع سياسي مجلس به ويژه نسبت به دولت هستند؛ مجلس دهم مي‌تواند به اتكاي راي اعتمادي كه ملت به برنامه‌هاي تغيير و تدبير دادند و نتايج آن در همه حوزه‌هاي انتخابيه مشهود است، روح جسارت در تصميم‌گيري، انسجام، حكمراني و اقتدار در اجراي وظايف را در قوه مجريه و دولت بدمد. اين نماينده مردم در مجلس دهم تصريح كرد: اقتصاد ايران در شرايط خطيري قرار دارد، عبور از تورم لازم بود اما كافي نيست و بايد براي عبور از ركود چاره‌اي اساسي انديشيد. تغيير در سياست‌ها و تجديدنظر در ستاد اقتصادي دولت و افزايش جسارت تصميم‌گيري از ضروريات اين مهم است. اكنون نوبت مسوولان اقتصادي دولت است كه پاسخگوي ملت باشند گرچه بحران كمبود نقدينگي قابل درك است اما تكيه بر آن براي شانه خالي كردن از مسووليت‌هاي اجرايي قابل قبول نيست.
درخواست وزير كشور براي اصلاح قانون انتخابات
در ادامه هاشم‌زايي از حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني، رييس دفتر مقام معظم رهبري خواست در جايگاه سخنرانان قرار بگيرد و پيام رهبري را قرائت كند. هاشم‌زايي به اشتباه آيت‌الله محمدي گلپايگاني را محمدي گيلاني خطاب كرد كه با اشاره حضار متوجه اشتباهش شد و به اين‌ترتيب نخستين حاشيه مجلس دهم نيز به نام رييس سني آن سند خورد. زماني كه آيت‌الله محمدي گلپايگاني در جايگاه قرار گرفت، گفت: خداوند آيت‌الله گيلاني را رحمت كند، حالا ايشان چطور مي‌خواهند از آن عالم تشريف بياورند خدا مي‌داند. پس از قرائت پيام رهبري كه در آن از اقتصاد و فرهنگ به عنوان اولويت‌هاي مجلس دهم ياد شده بود، هاشم‌زايي از حضور آيات عظام جنتي، موحدي كرماني، ناطق نوري و همچنين سيدحسن خميني، حداد عادل، علي لاريجاني و سرلشكر فيروزآبادي سپاسگزاري كرد. در ادامه او از وزير كشور براي حضور در جايگاه و ارايه گزارش دعوت كرد. وزير كشور در سخنان خود با اشاره به تلاش‌هاي وزارتخانه متبوعش براي برگزاري انتخاباتي شايسته در كشور گفت: ۶۰ هزار نيرو در سطوح مختلف بازرسي در انتخابات مجلس دهم به كارگرفته شد. وي با اشاره به «سلامت انتخابات اخير» به توضيح مراحل مختلف برگزاري اين انتخابات پرداخت و گفت: «از حدود شش ماه قبل از برگزاري انتخابات، اطلس امنيت انتخابات تهيه شد وحوزه‌هاي انتخابيه‌اي كه براساس برآوردهاي جامعه اطلاعاتي، امنيتي و نيز شوراي تامين استان‌ها و شهرستان‌ها، احتمال درگيري و بروز تنش درآنها وجود داشت، مشخص و تمهيدات لازم براي پيشگيري ازشكل‌گيري يا تشديد تنش و ناامني اتخاذ و توسط دستگاه‌هاي عضو شوراي امنيت كشور و به ويژه وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي، استانداران و فرمانداران، به مورد اجرا درآمد. » رحماني فضلي افزود: «البته ذكر اين نكته ضروري است كه مجموعه قوانين و مقررات فعلي در زمينه برگزاري انتخابات مجلس پاسخگوي نياز مجريان و مردم نبوده و نيازمند اصلاح و بازنگري است. » وي گفت: «بر همين اساس وزارت كشور در روند برگزاري انتخابات اخير نسبت به احصا و مجموعه اشكالات، نواقص و ابهامات در فرآيند تمهيد برگزاري انتخابات از جمله ثبت نام از داوطلبان، تعيين و احراز صلاحيت‌ها و حدود اختيارات هيات اجرايي و نحوه اجراي اقدامات قانوني از سوي هيات‌هاي مذكور، شرايط تبليغات و چگونگي هزينه كرد منابع تبليغاتي و نحوه برگزاري انتخابات، اخذ راي و شمارش آرا، اعلام نتايج نهايي انتخابات و رسيدگي به شكايات و اعتراضات اقدام و اميدواريم در تعاملي سازنده بين دولت يازدهم، پس از تصويب سياست‌هاي كلي انتخابات شاهد تدوين و تصويب قانون جديد انتخابات در مجلس دهم باشيم.»
نخستين اعتراض صحن علني مجلس دهم
پس از اين سخنان نمايندگان به حالت قيام درآمدند تا مراسم تحليف را به جاي بياورند. آنها همصدا با يكديگر سوگند نمايندگي را قرائت كردند؛ نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي نيز به كتاب مقدس خود سوگند خوردند. البته نخستين اعتراض صحن علني مجلس دهم هم در رابطه با همين مراسم تحليف رقم خورد. جايي كه بهروز نعمتي، نماينده تهران پيش از سخنان وزير كشور در صحن مجلس فرياد زد: «تحليف، تحليف... » برخي ديگر از نمايندگان حاضر در صحن هم با او در اين فريادها همراه شدند. اعتراض بهروز نعمتي و اين عده به تغيير دستور كار صحن علني بود. چرا كه طبق آن بايد مراسم تحليف قبل از سخنان وزير كشور انجام شود. نهايتا اين مراسم بعد از سخنان رحماني فضلي انجام شد تا نوبت به نطق رييس‌جمهوري برسد.
استقبال از مجلس دهم، كنايه به مجلس نهم
رييس‌جمهور با بيان اينكه وظايف مشخص دولت و مجلس جدا از يكديگر است، گفت: مسووليت‌هاي مشترك فراواني نيز بين دولت و مجلس وجود دارد و همه قوا در مشكلات و موفقيت‌ها سهمي دارند. رييس‌جمهور ادامه داد: براي حل معضلات و مشكلات كشور ما نيازمند به تعامل هستيم. البته همه در نهايت تسليم قانون هستيم. اجراي قانون گاهي كمي سخت، كمي تلخ اما در عين حال الزامي و ضروري است. روحاني با بيان اينكه بنده براي وزير علوم پنج بار و براي ورزش و جوانان چهار بار به مجلس آمده‌ام، گفت: ممكن است با انتظارها منطبق نباشد، اما در عين حال ما بايد تسليم قانون باشيم و هر آنچه مقررات قانوني است ولو سخت و مشكل، آن را مجري باشيم. رييس‌جمهور در بخش ديگري از اظهارات خود در صحن علني مجلس با اشاره به اينكه مردم در انتخابات گذشته رشد فكري و رشادت فوق‌العاده‌اي از خود نشان دادند، تصريح كرد: هيچ گروه و جناحي اين انتخابات را تحريم نكرد و هيچ كس از پيچ و خم‌هاي مقررات انتخاباتي خسته نشد و همه از حداقل فرصت، حداكثر استفاده را كردند. در اين انتخابات ليست‌هايي تهيه شد و گويي مردم و نامزدها اين‌بار قبل از احزاب و جناح‌ها به فكر همگرايي بيشتر براي حل مشكلات كشور بودند. همه هم به خوبي مي‌دانند كه مشكلات بزرگ را مي‌توانيم با اتحاد، وحدت و پيروي از رهنمودهاي رهبري و با انسجام حل كنيم. رييس‌جمهور ضمن بيان سرفصل‌هاي كارنامه اقتصادي دولت و اشاره به اينكه «در طول سه سال گذشته از تلاطم اقتصادي خبري نبوده است»، افزود: در دو دهه اخير ما كشوري سراغ نداريم كه بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادي مناسب و اشتغال كافي دست يافته باشد. ما در چارچوب اقتصاد مقاومتي كه اقتصادي است درون زا و برون گرا، اقتصادي كه زايش و تولد او در درون است اما گرايش آن به بيرون است. وي اضافه كرد: يكي از الزامات اين رشد سرمايه‌گذاري 30 تا 50 ميليارد دلاري از منابع خارجي علاوه بر استفاده از سرمايه‌هاي داخلي است. ما در برجام به اين نقطه رسيديم كه اگر وحدت و انسجام ميان مردم، همكاري و همگاهنگي بين قوا باشد و خطوط قرمزي كه مقام معظم رهبري تنظيم كرده‌اند مراعات شود و افراد شايسته و صالح براي انجام كار انتخاب شوند مي‌توانيم مشكل بزرگي مثل مذاكرات در برابر شش قدرت بزرگ كه يكي، دوتاي آنها از دشمنان قبلي و امروز ما هستند را حل كنيم. وي با بيان اينكه امكانات كشور به گونه‌اي است كه مي‌تواند به پيشرفت منجر شود، افزود: اگر همه كنار هم باشيم و سياست ما براي اداره كشور تدبير و خردورزي، استفاده از همه امكانات دروني و بيروني به نفع منافع ملي و خاص مردم باشد، باعث پيشرفت كشور و رسيدن به خواست مردم خواهيم شد. رييس‌جمهور همچنين به نوع انتخاب مردم در انتخابات اخير اشاره و خاطرنشان كرد: مردم در انتخابات آري‌ها و نه‌هايي گفتند و خواستار بهبود زندگي و روابط توأم با آرامش و عزت با خارج بودند. مردم خواستار حل مشكلات اساسي جامعه به ويژه مشكلات اقتصادي بودند. مجلس قواعد بازي افراد جامعه و شهروندان را در زمين بزرگ كشور و جامعه تعيين مي‌كند و اگر قواعد بازي شفاف نباشد هرقدر بازيگر قوي و تمرين كرده باشد در كارزار رقابت با جهان بازنده است. روحاني ضمن تشكر از نمايندگان مجلس نهم، بيان كرد: از همه نمايندگان مجلس نهم چه آنهايي كه به مجلس دهم راه يافتند و چه آنهايي كه در انتخابات شركت نكردند يا توفيق حضور در مجلس دهم را نيافتند و به ويژه از هيات رييسه محترم و رييس محترم مجلس نهم كه در بسياري از زمينه‌ها به ويژه برجام ما را ياري كردند تشكر مي‌كنم. وي ادامه داد: البته روزها و ساعات‌هاي ملالت‌آوري هم داشتيم اما مجلس نهم در مساله مهم برجام به خوبي در كنار دولت و مردم ايستاد و زير سايه رهبري توانستيم مهم‌ترين مساله سياسي كشوري و بين‌المللي را به احسن وجه به مقصد برسانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون