• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3539 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ خرداد

103 نفر

راي متعهدانه و مسوولانه بيش‌تر اعضاي فراكسيون اميد به عارف چراغ راه اصلاح‌طلبي در پارلمان شد

گروه سياسي| ديروز زنگ آغاز جلسه علني را يك اصلاح‌طلب نواخت و زنگ پايانش را يك اصولگرا. علي لاريجاني هنوز در بهارستان روي دور پيروزي است. صحن علني خيلي زود از كماي اعداد رقابت بيرون مي‌آيد. برخي صلوات مي‌فرستند و برخي كف مي‌زنند. عارف نخستين كسي است كه پيروزي لاريجاني را تبريك مي‌گويد. عددها براي سومين دوره متوالي رياست او در بهارستان كافي است؛ 173 راي در مقابل 103 راي. ساعت حدود 9 صبح است و اصولگرايان بايد يك ساعت ديگر صبر كنند تا 9 كرسي از 12 كرسي هيات‌رييسه را به دست بياورند. در مقابل سهم فراكسيون اميد هم به 3 كرسي خلاصه مي‌شود. اين تازه آغاز ماجراي مجلس دهم است. مجلسي كه رييسش با راي رقباي ديروز تثبيت شده و معلوم نيست فردا تكليف رفاقت‌ها و رقابت‌هاي امروز چه شود.
رياست مجلس؛ رقابت و رفاقت
لاريجاني صبح رقابت را با يك چهره خندان آغاز كرد و عارف با گفت‌وگوهاي پر تعداد. هاشم‌زايي، رييس جلسه فقط در پي آن بود كه هر چه زودتر كار برگزاري انتخابات را نهايي كند و صندلي رياست را تحويل برنده رقابت بدهد. جلسه از همان ابتدا با رفت و آمدهاي بسيار شروع شد. آرام‌ترين‌ها همان نامزدهاي اصلي رقابت براي رياست بودند. بقيه يا براي خود رايزني مي‌كردند يا براي نامزدهاي فراكسيون‌شان. برخي مشغول پخش كردن رزومه بين نمايندگان بودند تا بلكه در رقابت هيات رييسه راي بيشتري را نصيب شوند. كار رقابت از اعلام اسامي نامزدهاي كرسي رياست آغاز شد. جايي كه سخنان فاطمه حسيني، عضو هيات رييسه سني مجلس براي چند لحظه‌اي ذهن‌ها را به رقابت هفتم اسفند برد؛ «اسامي نامزدهاي رياست مجلس به اين شرح است؛ آقايان علي لاريجاني و محمدرضا عارف. تكرار مي‌كنم؛ دكتر محمدرضا عارف و دكتر علي لاريجاني.» با اين جمله روند برگزاري انتخابات هيات‌رييسه موقت مجلس دهم آغاز مي‌شود. گلدان‌ها را براي جمع‌آوري راي در مجلس مي‌چرخانند و در همان لحظات صداي اعتراض عليرضا محجوب بلند مي‌شود؛ اعتراضي كه تا استقرار هيات رييسه موقت در جايگاه هم تمام نمي‌شود. راي‌گيري از نمايندگان براي نواب رييس هم با اعلام اسامي نامزدها آغاز مي‌شود؛ «مسعود پزشكيان، علي مطهري، محمد دهقاني و حميدرضا حاجي بابايي». صحن اما در انتظار شنيدن نتيجه راي رياست است. در جايگاه هيات رييسه چهار نفر از نمايندگان دو فراكسيون آرا را مي‌شمرند و همزمان در صحن زمزمه‌ها درباره نتيجه راي‌گيري بالا مي‌گيرد؛ علي لاريجاني بيش از 170 راي آورده است. برخي تكذيب مي‌كنند و برخي تاييد. دور لاريجاني و عارف خلوت است. گعده‌هاي نمايندگان جاهاي ديگري تشكيل شده است. جاهايي كه رايزني براي دبيران و ناظران هيات رييسه جريان دارد. حدود ساعت 9 صبح نتيجه رقابت براي رياست اعلام مي‌شود. صحن مجلس در سكوت فرو رفته و عبدالرضا هاشم‌زايي آرا را مي‌خواند؛ «آقاي دكتر لاريجاني 173 راي، آقاي دكتر عارف 103 راي و 5 راي هم سفيد هم در صندوق انداخته شده است. » حالا وقت شكسته شدن سكوت چند لحظه قبل صحن علني است. صداي صلوات و كف زدن با هم در صحن علني مي‌پيچد و محمدرضا عارف بدون درنگ، خود را بر صندلي علي لاريجاني مي‌رساند. آنجا روبوسي دو رقيب بهترين سوژه براي عكاسان است. بعد از عارف هم ديگر نمايندگان اصلاح‌طلب نخستين كساني هستند كه در صف تبريك به علي لاريجاني قرار دارند. آن طرف‌تر اصولگرايان نيز كار عارف را پاسخ مي‌دهند. صف آنها براي تشكر از منتخب اول تهران حتي شلوغ‌تر از حلقه اطراف لاريجاني مي‌شود و اين وضعيت چند دقيقه‌اي ادامه پيدا مي‌كند. اصل ماجرا اما هنوز مانده است. تكليف 11 كرسي باقي‌مانده است كه نتيجه وزن‌كشي‌هاي روزهاي قبل را مشخص مي‌كند.
نواب رييس؛ سهم مساوي فراكسيون‌ها
بعد از اعلام آراي انتخابات رييس موقت مجلس، سكوت جايگاه هيات رييسه طولاني‌تر مي‌شود. كرسي‌هاي ديگر نامزدهاي بيشتري دارند و شمردن راي آنها طولاني‌تر است. بعد از اعلام اسامي نامزدهاي دبيري هيات رييسه، نام منتخبان نواب رييس اعلام مي‌شود. مسعود پزشكيان با 154 راي و محمد دهقاني با 136 راي از مجموع 279 راي نمايندگان فعلا پيروز اين رقابت هستند. دقايقي قبل از آن اسامي اين دو نفر باز هم در حد زمزمه‌هايي در صحن علني به عنوان برندگان اين رقابت مطرح شده بود. زمزمه‌ها آنقدر جدي بود كه حتي در آن دقايق، وقتي هنوز رييس جلسه نتايج را اعلام نكرده بود برخي از نمايندگان براي تبريك و روبوسي سراغ اين دو مي‌رفتند. اما بعد از اعلام رسمي حلقه نمايندگان دور پزشكيان و محمد دهقاني شلوغ و شلوغ‌تر شد. باز هم سوژه عكس براي عكاسان مهيا بود. سوژه‌اي كه با روبوسي دو منتخب نايب‌رييسي و ژست آنها جلوي دوربين‌ها كامل شد. به‌جز پزشكيان و دهقاني، علي مطهري و حميدرضا حاجي بابايي هم در جمع نامزدهاي نواب رييس بودند. دو نامزدي كه اولي 132 راي و دومي 122 راي آوردند و از رسيدن به جايگاه هيات‌رييسه موقت باز ماندند.
هيات رييسه، منهاي زنان
تا اينجاي كار هواداران فهرست اميد چندان نا اميد نبودند. هر چه بود كرسي نايب‌رييسي اول مجلس هم جايگاه كمي براي آنها كه سه دوره در اقليت مجلس قرار داشتند، به شمار نمي‌رفت. حالا چشم‌ها به تركيب 9 كرسي ديگر دوخته شده بود. شش كرسي دبيري و سه كرسي نظار هيات رييسه. نتيجه انتخابات ناظران قبل از دبيران مشخص شد. بهروز نعمتي با 175 راي، محمد آشوري با 168 و قسيم عثماني با 138 راي منتخب مجلس بودند. اين يعني يك كرسي ديگر براي فهرست اميد و دو كرسي ديگر براي اصولگرايان. آنها حالا پنج به دو جلو افتاده بودند. دقايقي بعد هم اعلام شد كه براي اين رقابت ناصري‌نژاد 119 راي، پروانه مافي 105 راي و عبدالرضا هاشم‌زايي نيز 76 راي كسب كرده‌اند. بدين‌ترتيب در اين دقايق يكي از ظرفيت‌هاي زنان براي كسب كرسي هيات رييسه از دست رفت تا 17 نماينده زن نگاه اميدشان به راي سهيلا جلودارزاده براي انتخابات دبيران هيات‌رييسه باشد. ناظران مجلس اما دو ركورد هم داشتند؛ ركورد بالاترين راي و پايين‌ترين راي. بهروز نعمتي با 175 راي خود بالاترين ميزان راي در ميان منتخبان هيات رييسه را داشت؛ حتي بالاتر از آراي علي لاريجاني. عبدالرضا هاشم‌زايي هم با 76 راي كمترين تعداد راي در ميان نامزدهاي هيات رييسه را كسب كرد. آخر كار هم نوبت به اعلام راي نامزدهاي دبيري هيات رييسه رسيد. آنجا با رايي كه بين 12 نامزد پخش شده بود، نه زنان توانستند به جايگاهي در هيات رييسه برسند و نه سهم فراكسيون اميد افزايش جدي را شاهد بود. غلامرضا كاتب در اين بخش با 161 راي نفر اول شد و بعد از او امير حسين قاضي‌زاده با 146 راي، رنجبرزاده با 138 راي، عبدالكريم حسين‌زاده با 137 راي، ناصر موسوي لارگاني با 131 راي و احمد اميرآبادي فراهاني هم با 130 راي وارد تركيب هيات رييسه موقت شدند. به دنبال آنها نيز محمد علي وكيلي با 118 راي، سهيلا جلودارزاده با 117 راي، رمضانعلي سبحاني‌فر با 116 راي، عباس پاپي‌زاده با 11 راي، سيد فريد موسوي با 100 راي و حسين اميري با 92 راي قرار داشتند. پس از تكميل اعضاي هيات‌رييسه، هاشم‌زايي از اعضاي هيات رييسه موقت خواست براي اداي سوگند در پشت تريبون حاضر شوند. با حضور هيات رييسه در جايگاه سخنرانان، لاريجاني متن سوگند را قرائت كرد و اعضاي هيات رييسه پس از او متن را تكرار و سوگند ياد كردند. سپس رييس سني مجلس جايگاه رياست را به لاريجاني تحويل داد و به شوخي خطاب به او گفت: آقاي رييس تشريف بياوريد كه من اينجا را سالم و آماده تحويل بدهم؛ البته يك مقدار مشكل است. لاريجاني پس از خوش و بش با اعضاي هيات رييسه سني، جايگاه رياست را تحويل گرفت و پس از يك روز و نيم غيبت از جايگاه رياست، بار ديگر بر صندلي رييس مجلس تكيه زد و نخستين نطقش را در مجلس دهم ايراد كرد؛ آن هم در جمع هيات‌رييسه‌اي كه هر چند هيچ منتخب زني در آن حضور نداشت، اما براي نخستين بار شاهد حضور دو نماينده اهل تسنن بود.
تشكر لاريجاني از عارف
رييس موقت مجلس دهم در اين نطق و پس از تحليف هيات رييسه موقت ضمن تقدير از رييس و هيات رييسه سني مجلس با اشاره به رقابت‌هاي سياسي در كشور، گفت: ما اين رقابت‌ها را مايه كمال مجلس مي‌دانيم تا افرادي كه خود را در معرض كار بيشتر بخواهند قرار دهند فرصت اين كار را داشته باشند و اين هم در سطح كشور و هم در سطح مجلس وجود دارد و تبعا فراكسيون‌هايي به وجود آمده كه اينها براي اداره مجلس برحسب مصلحت‌انديشي براي كشور نظرات مختلف داشتند و ما اين را نقطه قوت مي‌دانيم. لاريجاني اضافه كرد: من از تلاش‌هاي همه فراكسيون‌ها در اين ارتباط تشكر مي‌كنم و فكر مي‌كنم كه اين يك تجربه جديد براي مجلس شوراي اسلامي است و از برادر عزيزمان آقاي دكتر عارف كه دوستي ما با ايشان دوستي بسيار قديمي است و من ايشان را يكي از شخصيت‌هاي بسيار خوب كشور مي‌دانم صميمانه تشكر مي‌كنم. وي ادامه داد: ما در اين مدت هم با هم ارتباط داشتيم و تلاش كرديم تا در مجلس دهم نتايجي را كه مي‌خواهد از سر دلسوزي براي كشور رقم بخورد با همگرايي بيشتر باشد و من از آقاي عارف و همت ايشان و از لطف و مرحمتي كه نسبت به من داشتند تشكر و سپاسگزاري مي‌كنم. وي صيانت از پايداري كشور و تدبير براي مشكلات اقتصادي را از وظايف مجلس دهم دانست و گفت: براي كوتاه كردن زمان سرمايه‌گذاري بايد كار شود و ما نواقصي در اين حوزه داريم و هم براي تشويق و تسهيل صادرات بايد اقدامات لازم صورت پذيرد و در مجموع در بخش توسعه اقتصادي مبتني بر اقتصاد مقاومتي جاي كار فراوان وجود دارد. وي در بخش‌هاي ديگر سخنان خود بر توسعه سياسي و توسعه علمي كشور براي تحقق توسعه اقتصادي تاكيد كرد و با تاكيد بر توسعه ديپلماتيك كشور اظهار داشت: ما بايد بپذيريم كه يك جزيره تنها در دنيا نيستيم و اين نكته‌اي است كه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما با همه كشورها در دنيا ارتباط خواهيم داشت و بايد اين ارتباطات را توسعه دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون