• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3539 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ خرداد

حسن روحاني:

اوكراين از كشورهاي دوست ايران در منطقه است

گروه ديپلماسي| پاولو كليمكين، وزير امور خارجه اوكراين جديدترين مهمان محمدجواد ظريف در تهران بود كه روز گذشته و پيش از سفر وزير امور خارجه به اروپا به ديدار او آمد. با آنكه روابط تهران و كي‌يف قدمتي 25 ساله دارند و در دو مقطع، وزراي امور خارجه ايران به اوكراين سفر كرده‌اند، سفر كليمكين به تهران، نخستين سفر يك وزير امور خارجه اوكرايني به تهران است كه در اين راستا او كوشيد آخرين راه‌هاي گسترش همكاري‌هاي دوجانبه و مسائل منطقه را با همتاي ايراني خود مورد بررسي قرار دهد. در همين خصوص نيز وزارت امور خارجه اوكراين در بيانيه‌اي پيش از انجام اين سفر، يكي از هدف‌هاي سفر را بحث و بررسي درباره وضعيت حال و آينده روابط دو كشور عنوان كرده بود.
محمدجواد ظريف در ديدار با همتاي اوكرايني خود با ارزيابي مناسبات دو كشور گفت: روابط دوجانبه روند طبيعي و رو به جلو است و سفر هيات اقتصادي اوكراين به ايران، چشم‌انداز مناسبي دارد و زمينه‌هاي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و صنعتي دو كشور فراهم شده است. وزير امور خارجه با تبيين چشم‌انداز ناشي از توافق برجام تعاملات بانكي و مالي خاطرنشان كرد: آثار توافق برجام نتايج خوبي را براي پيشرفت امور تعاملات مالي بين شركت‌هاي خصوصي و دولتي دو كشور را تسهيل مي‌كند. او با اشاره به ظرفيت‌هاي گسترده همكاري دوجانبه تهران - كي‌يف ابراز اميدواري كرد با افزايش رايزني‌هاي مقامات و فراهم شدن تسهيلات روان رواديدي براي صاحبان صنايع و تجار، بتوان زمينه‌هاي ارتقاي مناسبات دو كشور را فراهم كرد. ظريف با اشاره به همكاري‌هاي چندجانبه و بين‌المللي گفت: جمهوري اسلامي ايران و اوكراين در زمينه مجامع بين‌المللي و مبارزه با مواد مخدر و جنايات سازمان يافته مي‌توانند همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه سازنده‌اي داشته باشند.
پاولو كليمكين، وزير امور خارجه اوكراين نيز با اشاره به روابط متين بيش از دو دهه بين دو كشور اظهار كرد: ما علاقه‌منديم روابط و مناسبات دو كشور را در تمام سطوح سياسي و اقتصادي و با افزايش رايزني‌هاي بين مقامات دو كشور گسترش دهيم. وزير امور خارجه اوكراين با تشريح راه‌هاي ايجاد تسهيلات كنسولي آسان‌تر خواهان افزايش رايزني بين مقامات كنسولي وزارت خارجه دو كشور براي يافتن راهكارهاي جديد فراروي دو كشور شد. وزير امور خارجه اوكراين گزارشي از آخرين تحولات توافق مينسك و نقطه نظرات كشورش پيرامون آخرين تحولات آزادي زندانيان اوكراين و روسيه و چگونگي رفع موانع بر سر راه توافق مينسك را تبيين كرد.
استقبال ايران از گسترش مناسبات با اوكراين
دومين ديدار كليمكين در سفر دو روزه خود به تهران، با حسن روحاني بود. رييس‌جمهوري از اوكراين به عنوان يكي از كشورهاي دوست جمهوري اسلامي ايران در منطقه نام برد و تاكيد كرد كه تهران از گسترش روابط با كي‌يف در همه حوزه‌ها استقبال مي‌كند. وي گفت: روابط ايران و اوكراين همواره روابط خوب و رو به رشد بوده و تهران خواهان تقويت اين روابط دوستانه است.
روحاني با اشاره به امكانات و توانمندي‌هاي گسترده براي همكاري دو كشور از جمله ظرفيت‌هاي موجود در حوزه‌هاي انرژي و ترانزيت، اظهار داشت: اين امكانات و توانمندي‌ها مي‌تواند در مسير تقويت همكاري‌هاي مشترك و منطقه‌اي به ويژه در حوزه اقتصادي به ‌كار گرفته شوند. رييس‌جمهوري، تقويت همكاري‌هاي بخش خصوصي دو كشور را ضروري خواند و گفت: همكاري ميان بانك‌هاي دو كشور، راه توسعه همكاري‌هاي مشترك اقتصادي و تجاري را هموارتر مي‌سازد. روحاني با بيان اينكه ثبات و آرامش در منطقه شرق اروپا براي ايران مهم است، گفت‌وگو، مذاكرات سياسي و راه‌حل‌هاي مسالمت‌آميز را تنها راه تامين امنيت پايدار و حل مشكلات منطقه‌اي دانست.
وزير خارجه اوكراين نيز در اين ديدار از ايران به عنوان كشوري بزرگ با تاريخ عميق و فرهنگ غني نام برد و تاكيد كرد كه كي‌يف خواهان روابطي خوب، عميق و رو به جلو با جمهوري اسلامي ايران است. «كليمكين» افزود: در نقشه راهي كه براي تعميق روابط كي يف با تهران طراحي شده، خواهان روابطي صميمي در همه حوزه‌ها از جمله در عرصه اقتصادي، كشاورزي و انرژي با جمهوري اسلامي ايران هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون