• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3539 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ خرداد

معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه

دستاوردهاي برجام درگير دعواهاي سياسي شد

سيدعباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه بعدازظهر روز گذشته در مراسم روز بين‌المللي شدن دانشگاه خوارزمي، در خصوص آخرين وضعيت برجام و فرصت‌ها و تهديدهاي آن سخنراني كرد. مهم‌ترين محورهاي سخنان وي به شرح زير است:
   در بحث برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) دستاوردهاي ما فوق‌العاده بود، اما متاسفانه درگير برخي دعواهاي سياسي شده كه تاريخ در مورد آن قضاوت خواهد كرد.
  در طول اين سال‌ها اگر ما در دستاوردهاي هسته‌اي خود پيشرفت مي‌كرديم، دشمن نيز در تحريم بيشتر ما پيشرفت مي‌كرد.
  مذاكرات هسته‌اي شعار انرژي هسته‌اي حق مسلم ما است را به حقيقت تبديل كرد.
  آثار رفع تحريم‌ها به تدريج خود را نشان مي‌دهد.
  توانمندي‌هاي دفاعي ما به ويژه توانمندي موشكي مهم‌ترين مولفه قدرت ما بود كه دشمن را از حمله نظامي نااميد كرد.
  در حال حاضر فرانسه از ما دعوت كرده كه در پروژه گداخت‌هاي هسته‌اي با آنها همكاري داشته باشيم.
  اينكه موانع برداشته شده به اين معنا نيست كه از فردا شكوفايي حاصل مي‌شود، بلكه اين خود ما هستيم كه بايد به دنبال برقراري ارتباط برويم، همان‌طور كه در زمينه اقتصادي موانع برداشته شده اما يك شبه به شكوفايي نمي‌رسيم.
  امريكا متقاضي 32 تن آب سنگين است و با كشور روسيه هم در حال مذاكره براي فروش تقريبا همين مقدار آب سنگين هستيم. كار معامله با امريكايي‌ها به اتمام رسيده و همان‌طور كه سازمان انرژي اتمي ايران اعلام كرده است در خصوص نحوه پرداخت منتظر هستيم كه اطمينان كامل حاصل شود و اول پول به حساب سازمان انرژي اتمي واريز شود و بعد كالا تحويل داده خواهد شد تا در اين زمينه اطمينان پيدا كنيم، چون منشأ پول امريكايي است، گرفتار بحث‌هاي مربوط به استرداد، مصادره و اينها نشود.
  طبق برجام متعهد هستيم كه مازاد آب سنگين خودمان را براي فروش به بازارهاي بين‌المللي عرضه كنيم و اگر خريداري پيدا شد به آن خريدار تحويل خواهيم داد، اگر هم پيدا نشود به هر حال كالايي است كه نزد خودمان باقي خواهد ماند تا وقتي كه مشتري براي آن پيدا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون